Lidl Sverige lyfter ekologiskt i september

Nu drar EKO-september, Sveriges bredaste kampanj för ekologiska livsmedel, igång för tredje året i rad. Lidl Sverige deltar även i år, nu med extra fokus på ekologiskt frukt och grönt.

Lidl Sverige är under Eko-september en del av kampanjen "Känn lugnet".

EKO-september har tagits fram för att bidra till mer information och ökad kunskap om vinsterna med att välja ekologiskt: mer biologisk mångfald, rent vatten, levande jordar, inga naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel, extra god djuromsorg, mat utan onödiga tillsatser och själva certifieringen - att ekologisk mat är extra kontrollerad.

-Vi är väldigt glada över att få vara en del av EKO-september även i år och hoppas på att fler får upp ögonen för vårt sortiment av ekologiska varor, speciellt inom frukt och grönt. Värt att nämna är att vi erbjuder samma utbud av ekologiska och miljömärkta varor av högsta kvalitet till bästa pris i samtliga av våra 202 butiker, säger Bella Goldman, Varumärkes-, CSR- och Kommunikationsdirektör på Lidl Sverige.

I år är Lidl Sverige även del av kampanjen Känn Lugnet som lyfter mervärdena med just ekologiska frukter, grönsaker och mejeriprodukter. I projektet ingår att stötta de aktörer i livsmedelskedjan som tappat i försäljning under pandemin.

-Det är väldigt roligt att Lidl valt att lyfta fram kampanjen Känn Lugnet som en del av EKO-september genom att skylta upp samtliga butiker med kampanjmaterial. På så sätt får fler kunder upp ögonen för de ekologiska alternativen och även för de småskaliga producenternas produkter som Lidl tagit in under pandemin, säger Charlotte Bladh André, vd på Organic Sweden.

Om EKO-september
EKO-september är en årlig återkommande kampanjmånad för ekologiska och KRAV-märkta livsmedel. Målet med kampanjen är att öka kunskapen om och driva försäljningen av ekologiska och KRAV-märkta livsmedel. Bakom satsningen står Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna, KRAV och Sveriges Konsumenter.

Läs mer om EKO-september på www.heltenkelteko.se och årets kampanj Känn lugnet på www.kannlugnet.se

Lidl Sverige är under Eko-september en del av kampanjen "Känn lugnet".

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl Sverige fördjupar sponsorskapet med Svenska Handbollförbundet7.9.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan augusti 2019 har Lidl Sverige varit stolta sponsorer till det Svenska Handbollförbundet. Nu förlängs samarbetet ytterligare tre år, vilket innebär att Lidl Sverige fortsatt sponsrar de svenska herr- och damlandslagen samt ungdoms-SM. Förlängningen möjliggör att dagligvarukedjan tar ytterligare steg i sitt arbete och sin vision att främja hållbar utveckling och hälsa, på både senior- och juniornivå.

Lidl Sveriges hållbarhetsår 2020/2021: Flertalet insatser för minskad miljöpåverkan6.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sveriges arbete med att minska sitt klimatavtryck och miljöpåverkan fortsätter på bred front. Det framgår av företagets hållbarhetsredovisning som nyligen blev offentlig. Bland årets höjdpunkter återfinns världens första klimatneutrala handelsbyggnad, 2144 ton mat som tagits vara på i arbetet för att minska matsvinn och 11,3 miljoner kronor som delats ut till projekt som påskyndar omställningen till ett mer hållbart livsmedelssystem.