Lidl Sverige närmar sig 10 miljarder, bäst omsättningsutveckling i branschen
Lidls nettoomsättning för verksamhetsåret 2017 (1 mars 2017 - 28 februari 2018) var 9 962 MSEK (8 959 MSEK). Resultatet 116 MSEK är en förbättring mot föregående års resultat på 32 MSEK.
- Vi är väldigt glada över att allt fler upptäcker Lidl och nu handlar oftare och mer i våra butiker. Våra fokuserade satsningar på hållbarhet och sortiment ger resultat. Medvetenheten ökar och kunderna inser att hos oss får de verkligen högsta kvalitet till bästa pris, säger Johannes Fieber, Lidls Sverigechef.
Lidl har som mål att ha 200 butiker i Sverige under 2020. Under verksamhetsåret 2017 öppnades tre nya butiker. Alla butiker byggs utifrån hög miljöstandard och de nya butikerna i Växjö, Södertälje och Kungsängen har certifierats med den högsta miljöcertifieringen för byggnader, BREEAM Outstanding. Butiken i Växjö utsågs 2017 till Världens grönaste nya handelsbyggnad
Expansionen fortsätter starkt under 2018 och sedan den 1 mars har Lidl tecknat ytterligare fem avtal om nya etableringar. Förutom nya avtal och ett antal nyöppningar byggs parallellt ett nytt lager i Örebro och ett nytt huvudkontor i Barkarby. Dessutom byggs lagret i Rosersberg utanför Stockholm ut.
- Vi fortsätter att utmana den svenska livsmedelsbranschen. Genom att etablera fler butiker, effektivisera vår logistik samt investera i kärnverksamheten istället för att maximera vinster, skapar vi förutsättningar för att kunna fortsätta hålla en hög takt i vår expansion. Som utmanare på den svenska marknaden är vi snabbfotade och lyhörda, avslutar Johannes Fieber.
Under 2017 blev Lidl den första livsmedelskedjan att klimatkompensera för hela sin svenska verksamhet. Arbetet med att minska klimatpåverkan genomsyrar hela företaget. Det ekologiska sortimentet utökas ständigt och försäljningen av ekologiska produkter ökade under 2017 med cirka 30 procent.
Petra Whitehead
Pressansvarig på Lidl
press@lidl.se
08-5555 7195
Kontakter
Petra WhiteheadPress- och PR-ansvarig
Tel:076-6405470press@lidl.seVid övriga frågor
http://www.lidl.se
Bilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl officiell partner till UEFA Europa League och UEFA Conference League13.9.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl kan i dag stolt presentera sitt senaste fotbollssamarbete som officiell partner till UEFA Europa League™ och UEFA Conference League™ för 2024–2027.
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion10.9.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Alltsedan Lidl Sverige lanserade Matriket som en del av sitt sortiment har Matriket utvecklats till det bredaste varumärket med enbart Från Sverige-märkta produkter. Nu tar Lidl tillsammans med LRF ytterligare steg för att stimulera produktionen av svenska livsmedel och öka självförsörjningsgraden genom att göra det enkelt för konsumenter att välja svenskt, samtidigt som Lidl tar nya steg för att öka svensk livsmedelsexport.
Ge 10 kr till Barncancerfonden när du handlar hos Lidl2.9.2024 09:01:49 CEST | Pressmeddelande
För tredje året i rad deltar Lidl Sverige i Barncancerfondens kampanj Ge 10 kronor. Från och med den 1 september kan Lidl Sveriges kunder välja att donera 10 kronor vid kassan. Initiativet är en del av det långsiktiga samarbetet mellan Lidl Sverige och Barncancerfonden.
Lidl bygger nytt på attraktiv handelsplats i Strömstad29.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
I höst byggs Lidls första svenska metropolbutik i Strömstad. Konceptet med parkering på markplan och försäljningsyta ovanför är väletablerad i Europa och är ett effektivt sätt att nyttja mindre ytor. – Tack vare en flexibel konstruktion finns möjlighet att bygga i flera våningsplan som också genererar yta till parkering för våra kunder, säger Christoffer Wennergren, fastighetschef på Lidl.
Nu säljer Lidl Sverige frukter och grönsaker som vuxit upp till toner av klassisk musik22.8.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Växer grönsaker bättre till toner av klassisk musik? Ja, en del forskningsstudier tyder på det. För att utforska musikens påverkan på frukt och grönt – och i en strävan att erbjuda kunderna det allra bästa – har Lidl Sverige installerat ljudsystem som täcker mer än 25 000 kvadratmeter av odlingar runt om i Sverige. Där växer frukter och grönsaker nu upp till toner från Kungliga Filharmoniska Orkestern.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum