Lidl Sverige pilot för NollCO2 - ny världsunik certifiering för klimatneutrala byggnader
Sweden Green Building Council har tillsammans med branschen tagit fram en gemensam definition och certifiering för klimatneutrala byggnader, en mycket krävande certifiering som är ett nödvändigt steg för att Sverige ska nå sina klimatmål. Kraven för den nya certifieringen NollCO2 är bland de tuffaste i världen och omfattar både materialtillverkare och byggentreprenörer genom att sätta gränsvärden för utsläppsmängderna från både produktfas som byggproduktionsfas, vilket är unikt.
– Klimatneutrala byggnader har känts som en avlägsen framtidsvision och som något för experimentella forskningsprojekt. Men klimatförändringen pågår för fullt och motåtgärder kan inte vänta. Med NollCO2-certifieringen är framtiden här för ambitiösa företag, säger Sweden Green Building Councils projektledare Sue Clark.
Certifieringen prövas just nu i en pilotomgång och först ut för att certifiera är Lidl Sverige. Med pilotprojektet i Visby vill Lidl bana väg för klimatneutrala handelslokaler avseende byggmaterial, byggprocess och drift av byggnad och affärsverksamhet. Målet med den nya certifieringen är ett netto-noll-utsläpp under byggnadens livscykel där den skuld som arbetas upp under byggnadens livscykel kompenseras över tid med olika klimatåtgärder, exempelvis lokalt producerad förnybar energi.
– Vi har högt satta hållbarhetsmål för hela verksamheten, från råvaror och produkter till byggprojekt och butiker. Med NollCO2 vill vi fortsätta minska vår egen klimatpåverkan och bidra till utvecklingen genom att även ställa krav på våra leverantörer att minska sina utsläpp, säger Thomas Brattlöw, Fastighetsdirektör Lidl Sverige.
Den nya certifieringen riktar sig mot fastighetsägare och företag med ingående kunskap om byggnaders klimatpåverkan och med väl etablerade rutiner för hållbarhetsredovisning. NollCO2 ger möjligheten att driva på en positiv utveckling bland sina leverantörer, undanröja tekniska och administrativa hinder och på så sätt bana väg för andra. Alla inblandade samarbetspartners blir pionjärer inom design och teknikutveckling som andra kan vända sig till för idéer, inspiration och kunskaper.
– Vi har länge haft stort fokus på Hållbarhetsfrågor, precis som Lidl. Därför är det mycket spännande att tillsammans få arbeta med ett så krävande och för oss alla utmanande och utvecklande projekt, säger Stefan Bergkvist, ansvarig arkitekt LINK Arkitektur.
Nyckelord
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl tar hem storslam i Sveriges största PR-tävling12.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under Spinngalan 2024, som gick av stapeln igår, tog Lidl hem storslam genom att vinna guld i kategorierna årets realtidsaktivering, årets presslansering, årets varumärkesbyggare och årets PR.
Lidl Sveriges bacon från Matriket kammar hem toppbetyg i nytt test12.4.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sveriges "Matriket svenskt skivat bacon" har blivit topptestat av Allt om Mat med imponerande 4 av 5 i betyg. I ett stort bacon-test där 12 olika sorter bedömdes, visade sig Matriket svenskt skivat bacon inte bara vara en av de bästa, utan också bland de mest prisvärda i testet.
Lidls basturökta skinka från Matriket får en guldplacering i nytt test3.4.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
När Aftonbladets smakpatrull satte 14 olika rökta smörgåsskinkor på prov, kammade Matrikets basturökta skinka hem förstaplatsen med fem av fem plus. I samma test belönades även Matrikets svensk flatrökt skinka med tre plus.
Lidl förlänger prissänkningen på Matriket till sista april2.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Genom att samla majoriteten av det Från Sverige-märkta sortimentet under ett och samma varumärke har Lidl gjort det enkelt för de svenska hushållen att välja svenska livsmedel. För att öka de svenska hushållens medvetenhet kring svenskproducerad mat och uppmuntra till fortsatt konsumtion av svenska livsmedel förlänger Lidl sin prissänkning på hela Matriket-sortimentet april ut. Via en kupong i medlemsklubben Lidl Plus kan kunderna handla Matriket-produkter till minst 20 procents rabatt vid ett köptillfälle i veckan.
Lidl bjuder till våffelfest med topptest25.3.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Inför den årliga våffeldagen har Aftonbladet och Expressen genomfört varsitt test för att guida svenskarna till den perfekta våfflan, ett av färdiga våffelmixar och ett av våffeljärn. När resultaten nu står färdiga kan Lidl Sverige stoltsera med två topptestade produkter – våffelmix från det egna varumärket Belbake, och våffeljärnet från Silvercrest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum