Lidl Sverige pilot för NollCO2 - ny världsunik certifiering för klimatneutrala byggnader

Lidl driver den gröna utvecklingen av hållbara handelsfastigheter i Sverige och har idag några av världens grönaste handelsbyggnader med miljöcertifieringen Breeam Outstanding. Nu tar Lidl nästa steg då den nya butiken på Gotland blir pilot för den nya certifieringen NollCO2, ett projekt som drivs och utvecklas av Sweden Green Building Council.

Sweden Green Building Council har tillsammans med branschen tagit fram en gemensam definition och certifiering för klimatneutrala byggnader, en mycket krävande certifiering som är ett nödvändigt steg för att Sverige ska nå sina klimatmål. Kraven för den nya certifieringen NollCO2 är bland de tuffaste i världen och omfattar både materialtillverkare och byggentreprenörer genom att sätta gränsvärden för utsläppsmängderna från både produktfas som byggproduktionsfas, vilket är unikt.

– Klimatneutrala byggnader har känts som en avlägsen framtidsvision och som något för experimentella forskningsprojekt. Men klimatförändringen pågår för fullt och motåtgärder kan inte vänta. Med NollCO2-certifieringen är framtiden här för ambitiösa företag, säger Sweden Green Building Councils projektledare Sue Clark.

Certifieringen prövas just nu i en pilotomgång och först ut för att certifiera är Lidl Sverige. Med pilotprojektet i Visby vill Lidl bana väg för klimatneutrala handelslokaler avseende byggmaterial, byggprocess och drift av byggnad och affärsverksamhet. Målet med den nya certifieringen är ett netto-noll-utsläpp under byggnadens livscykel där den skuld som arbetas upp under byggnadens livscykel kompenseras över tid med olika klimatåtgärder, exempelvis lokalt producerad förnybar energi.

– Vi har högt satta hållbarhetsmål för hela verksamheten, från råvaror och produkter till byggprojekt och butiker. Med NollCO2 vill vi fortsätta minska vår egen klimatpåverkan och bidra till utvecklingen genom att även ställa krav på våra leverantörer att minska sina utsläpp, säger Thomas Brattlöw, Fastighetsdirektör Lidl Sverige.

Den nya certifieringen riktar sig mot fastighetsägare och företag med ingående kunskap om byggnaders klimatpåverkan och med väl etablerade rutiner för hållbarhetsredovisning. NollCO2 ger möjligheten att driva på en positiv utveckling bland sina leverantörer, undanröja tekniska och administrativa hinder och på så sätt bana väg för andra. Alla inblandade samarbetspartners blir pionjärer inom design och teknikutveckling som andra kan vända sig till för idéer, inspiration och kunskaper.

– Vi har länge haft stort fokus på Hållbarhetsfrågor, precis som Lidl. Därför är det mycket spännande att tillsammans få arbeta med ett så krävande och för oss alla utmanande och utvecklande projekt, säger Stefan Bergkvist, ansvarig arkitekt LINK Arkitektur.

Thomas Brattlöw, Fastighetsdirektör Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 178 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.