Lidl Sverige satsar på medveten kosthållning med stöd i vetenskapen

Med målet att göra det enklare för kunderna att välja en hälsosam kost tar Lidl Sverige nu steg för att ytterligare utveckla bland annat sortimentet och erbjuda ett större urval av veganska och vegetariska livsmedel. Samtidigt lanserar livsmedelskedjan mål om att öka andelen växtbaserade proteinkällor. Lidl Sverige kommer också att öka sitt sortiment av säsongsbaserade samt lokala och ekologiska råvaror, i linje med den nya globala policyn ”Medveten kosthållning” som har stöd i vetenskapliga insikter.
Lidl Sverige satsar på medveten kosthållning med stöd i vetenskapen.

Idag tar kosten 55 % av jordens biologiska kapacitet i anspråk och påverkar förutom omvärlden även människors hälsa i stor omfattning. Med målet att senast 2025 erbjuda det bästa sortimentet för en medveten och hållbar livsstil lanserar Lidl Sverige en ny hälsopolicy på global nivå. Hälsopolicyn baseras på vetenskapliga mål och bygger på en så kallad planetär kosthållning.

– Arbetet med att uppmärksamma och utbilda våra kunder kring val av kost påverkar samtliga av våra strategiska fokusområden och förenar områdena livsmedelssäkerhet, hälsosam kost, hållbar kost samt transparens och kompetens. En medveten kosthållning är inte bara ett positivt bidrag till vårt fokusområde – att främja hälsa – den har även en positiv inverkan på många andra områden. Den nya policyn ser till både vad som är bra för dig och bra för planeten, vilket vetenskapen kallar för en planetär kosthållning. Det är utifrån denna strategi som vi kontinuerligt driver på vidareutvecklingen av vårt sortiment av egna märkesvaror för att kunna erbjuda våra kunder säkra, hållbara, sunda och prisvärda produkter, säger Caroline Kjerstadius, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Lidl arbetar löpande för att öka andelen ekologiska och miljömärkta varor i sortimentet. Livsmedelskedjan har som mål att öka andelen växtbaserade proteinkällor i sortimentet och samtidigt minska råvarornas negativa ekologiska och sociala effekter i leveranskedjorna. För att göra det enklare att välja livsmedel för en mer hållbar kost kommer de delvis att utveckla sitt sortiment och erbjuda ett större urval av veganska och vegetariska livsmedel. Därtill kommer andelen fullkorn i det egna sortimentet också att ökas, liksom utbudet av högkvalitativa och hållbara vegetabiliska oljor.

Ett viktigt steg i Lidls hälso- och miljöarbete är även att kunna erbjuda och främja regionala och säsongsbetonade livsmedel från Sverige, så att det blir enklare för konsumenten att välja frukt och grönt utefter säsong.

Exempel på mål som ska nås senast 2025 inom ramen för den globala policyn ”Medveten kosthållning”:

• Successiv ökning av andelen fullkorn i Lidls egna märken.
  • Ökning av andelen växtbaserade proteinkällor i Lidls sortiment.

Följ länken för att komma till Lidl Sveriges sajt för policyer för kvalitet och hållbarhet >>

Vid övriga frågor (kundtjänst)

Tel:020-190 80 70

Lidl Sverige satsar på medveten kosthållning med stöd i vetenskapen.