Lidl Sverige satsar på medveten kosthållning med stöd i vetenskapen
Idag tar kosten 55 % av jordens biologiska kapacitet i anspråk och påverkar förutom omvärlden även människors hälsa i stor omfattning. Med målet att senast 2025 erbjuda det bästa sortimentet för en medveten och hållbar livsstil lanserar Lidl Sverige en ny hälsopolicy på global nivå. Hälsopolicyn baseras på vetenskapliga mål och bygger på en så kallad planetär kosthållning.
– Arbetet med att uppmärksamma och utbilda våra kunder kring val av kost påverkar samtliga av våra strategiska fokusområden och förenar områdena livsmedelssäkerhet, hälsosam kost, hållbar kost samt transparens och kompetens. En medveten kosthållning är inte bara ett positivt bidrag till vårt fokusområde – att främja hälsa – den har även en positiv inverkan på många andra områden. Den nya policyn ser till både vad som är bra för dig och bra för planeten, vilket vetenskapen kallar för en planetär kosthållning. Det är utifrån denna strategi som vi kontinuerligt driver på vidareutvecklingen av vårt sortiment av egna märkesvaror för att kunna erbjuda våra kunder säkra, hållbara, sunda och prisvärda produkter, säger Caroline Kjerstadius, hållbarhetschef på Lidl Sverige.
Lidl arbetar löpande för att öka andelen ekologiska och miljömärkta varor i sortimentet. Livsmedelskedjan har som mål att öka andelen växtbaserade proteinkällor i sortimentet och samtidigt minska råvarornas negativa ekologiska och sociala effekter i leveranskedjorna. För att göra det enklare att välja livsmedel för en mer hållbar kost kommer de delvis att utveckla sitt sortiment och erbjuda ett större urval av veganska och vegetariska livsmedel. Därtill kommer andelen fullkorn i det egna sortimentet också att ökas, liksom utbudet av högkvalitativa och hållbara vegetabiliska oljor.
Ett viktigt steg i Lidls hälso- och miljöarbete är även att kunna erbjuda och främja regionala och säsongsbetonade livsmedel från Sverige, så att det blir enklare för konsumenten att välja frukt och grönt utefter säsong.
Exempel på mål som ska nås senast 2025 inom ramen för den globala policyn ”Medveten kosthållning”:
- Successiv ökning av andelen fullkorn i Lidls egna märken.
- Ökning av andelen växtbaserade proteinkällor i Lidls sortiment.
Följ länken för att komma till Lidl Sveriges sajt för policyer för kvalitet och hållbarhet >>
Nyckelord
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Bilder
Dokument
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl tar hem storslam i Sveriges största PR-tävling12.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under Spinngalan 2024, som gick av stapeln igår, tog Lidl hem storslam genom att vinna guld i kategorierna årets realtidsaktivering, årets presslansering, årets varumärkesbyggare och årets PR.
Lidl Sveriges bacon från Matriket kammar hem toppbetyg i nytt test12.4.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sveriges "Matriket svenskt skivat bacon" har blivit topptestat av Allt om Mat med imponerande 4 av 5 i betyg. I ett stort bacon-test där 12 olika sorter bedömdes, visade sig Matriket svenskt skivat bacon inte bara vara en av de bästa, utan också bland de mest prisvärda i testet.
Lidls basturökta skinka från Matriket får en guldplacering i nytt test3.4.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
När Aftonbladets smakpatrull satte 14 olika rökta smörgåsskinkor på prov, kammade Matrikets basturökta skinka hem förstaplatsen med fem av fem plus. I samma test belönades även Matrikets svensk flatrökt skinka med tre plus.
Lidl förlänger prissänkningen på Matriket till sista april2.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Genom att samla majoriteten av det Från Sverige-märkta sortimentet under ett och samma varumärke har Lidl gjort det enkelt för de svenska hushållen att välja svenska livsmedel. För att öka de svenska hushållens medvetenhet kring svenskproducerad mat och uppmuntra till fortsatt konsumtion av svenska livsmedel förlänger Lidl sin prissänkning på hela Matriket-sortimentet april ut. Via en kupong i medlemsklubben Lidl Plus kan kunderna handla Matriket-produkter till minst 20 procents rabatt vid ett köptillfälle i veckan.
Lidl bjuder till våffelfest med topptest25.3.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Inför den årliga våffeldagen har Aftonbladet och Expressen genomfört varsitt test för att guida svenskarna till den perfekta våfflan, ett av färdiga våffelmixar och ett av våffeljärn. När resultaten nu står färdiga kan Lidl Sverige stoltsera med två topptestade produkter – våffelmix från det egna varumärket Belbake, och våffeljärnet från Silvercrest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum