Lidl Sverige trippelt nominerade i Retail Awards

Den 21 september går årets upplaga av Retail Awards av stapeln. Lidl Sverige toppar listan över flest antal nomineringar och har möjlighet att vinna i kategorierna Årets arbetsgivare, Årets logistiksatsning och Årets hållbara företag. Bakom tävlingen står branschorganisationen Svensk Handel. Syftet är att lyfta fram, belöna och hylla framgångsrika företag, personer och satsningar i handeln.

Vinnarna utses vid Retail Awards, Svensk Handels årligen återkommande evenemang som i år arrangeras digitalt. Den 21 september har Lidl Sverige möjlighet att ta storslam. Livsmedelskedjan toppar listan över flest nomineringar och har vinstchans i tre olika kategorier.

- Vi gör saker annorlunda och går vår egen väg, därför gör det mig extra glad att vi toppar nomineringslistan, det visar helt enkelt att vi gör rätt. Nomineringarna speglar det arbete vi lägger ner på att bli ledande inom hållbarhet och logistik vid sidan om att vara en riktigt bra arbetsgivare. Det är också ett stort erkännande för våra drygt 4 200 medarbetare som varje dag är med och utmanar den övriga branschen, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.

Juryns motiveringar:

Årets arbetsgivare

”Lidl har tvättat bort stämpeln som en udda fågel på livsmedelscenen och är idag en utmanare till samtliga dagligvaruaktörer.”

Årets logistiksatsning

”Expanderar i snabb takt med egen varuförsörjning med ambitionen att ligga i framkant inom logistikområdet.”

Årets hållbara retailföretag

”En liten aktör med stora globala muskler och ambitionen att bli branschledande inom hållbarhet.”

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Från krisläge till internationell export: Lidl Sverige tar Hammars Bryggeri till nya marknader22.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Hammars Bryggeri i Närke blev liksom många svenska mat- och dryckesproducenter hårt drabbade när coronapandemin slog till i våras. Genom en debattartikel i Expressen undertecknad Lidl Sverige kom de i kontakt med livsmedelskedjan och fick på rekordtid till ett avtal som innebar en fördubbling av antal återförsäljare. Nu står de inför expansion utomlands.

Från nödrop till succé på Lidl: Över en miljon sålda varor från små, svenska matproducenter22.9.2020 09:47:50 CESTPressmeddelande

På mindre än fyra månader har nu över en miljon produkter från Lidls nya svenska leverantörer sålts, runt om i livsmedelskedjans 198 butiker. Det var i mars, mitt under coronapandemins upptakt, som Lidl besvarade ett nödrop från ett stort antal små, svenska matproducenter. Nu tittar livsmedelskedjan på hur man kan fördjupa samarbetet och lyfta in produkter i det ordinarie sortimentet.

Sju dagar kvar att söka 11 miljoner för mer hållbara livsmedelssystem7.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Just nu pågår jakten på projekt som kan ge snabbare omställning till mer hållbara livsmedelssystem. Hållbarhetsakuten är årets tema för Lidl Future Initiatives där 11 miljoner kronor delas ut till utvalda tidskritiska projekt utanför den egna verksamheten. Stora som små projekt med hållbarhet i fokus kan söka stöd fram till den 13 september. Fem av Sveriges ledande experter står redo att granska inkomna ansökningar. Pengarna har Lidls kunder bidragit med genom en prishöjning på plastpåsar.