Lidl Sverige uppmuntrar till sundare kosthållning

Lidl Sverige har under många år arbetat målmedvetet för att göra sunt och hållbart till det självklara valet för konsumenterna. När nyckelhålsveckan nu drar igång erbjuds över hundra nyckelhålsmärkta produkter i Lidls butiker. Bland varumärkena med nyckelhålsmärkta produkter som erbjuds till kampanjpris återfinns exempelvis Frebaco, och Lidls egna varumärken Kvarnvingen och Freshona.
– Vi når dagligen hundratusentals kunder och genom vårt breda utbud av hållbarhetscertifierade varor möjliggör vi för våra kunder att göra medvetna val. På Lidl är hållbarhetsarbetet integrerat i allt vi gör och där är hållbara matvanor en viktig del i arbetet gentemot våra kunder. Det är viktigt för oss att upplysa om och underlätta för våra kunder kring en sund kosthållning. Nyckelhålsmärkningen synliggör på ett enkelt sätt vilka produkter som bidrar till sundare hälsoval, säger Caroline Kjerstadius, Hållbarhetschef på Lidl Sverige.
Lidl Sverige arbetar aktivt för att bidra till en sundare kosthållning för sina kunder. 2019 definierade livsmedelskedjan ett antal nya hållbarhetsmål som syftar till att bidra till en mer hälsomedveten kost, med bland annat mål för att minska andelen salt, socker och mättat fett i Lidls egna märkesvaror. Reglerna för vilka produkter som får märkas med Nyckelhålet baseras på den senaste forskningen om vilken kost människor bör äta för att må bra och minska risken för kroniska sjukdomar.
– Hela livsmedelsbranschen har ett ansvar i att underlätta för konsumenter att göra mer medvetna val sett till både klimat, miljö och den egna hälsan. Med Nyckelhålsmärkningen på utvalda produkter vägleds kunderna till mer hälsosamma alternativ som bidrar till en sundare kosthållning. Att vi tillsammans med Svensk Dagligvaruhandeln och branschen gemensamt uppmärksammar märkningen under en vecka är ett sätt att tillsammans främja folkhälsan, säger Caroline Kjerstadius.
Nyckelhålsveckan uppmärksammas i butik från och med måndagen den 16 januari och pågår hela veckan i samtliga Lidl-butiker i Sverige.
Nyckelord
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Bilder

Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Frasiga våfflor med Lidls topptestade mix29.3.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
I Expressens stora test av färdig våffelmix belönades Lidls eget varumärke Belbake med fyra av fem getingar, ett toppbetyg. Våfflorna beskrevs som vackert gyllenbruna med luftig konsistens och var dessutom testets billigaste mix.
Över 100 sänkta och frysta priser – här är produkterna som Lidl valt ut25.3.2023 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter onsdagens besked att Lidl Sverige fryser och sänker priset på över hundra produkter presenterar livsmedelskedjan nu vilka varor som omfattas av initiativet. Det är allt från mjölk, kaffe och bröd till frukt, grönt och delikatesser, med en genomsnittlig sänkning på 11 procent. Enstaka produkter sänks över 30 procent.
Lidl agerar för att dämpa inflationen – sänker och fryser priset på över hundra varor22.3.2023 16:45:00 CET | Pressmeddelande
Det senaste året har priserna på livsmedel rusat i höjden. Inflationstakten för livsmedel var enligt SCB 22 procent i februari, något som direkt slår mot de svenska hushållen. För att stötta svenska hushåll i dessa tuffa tider, inför Lidl Sverige nu ett lägre fast pris på över hundra varor. Med start måndagen den 27 mars sänks och låses därför priset på ett stort antal varor, listan över produkter kommer att utökas under de närmaste veckorna.
Lidl officiell sponsor av UEFA EURO 202421.3.2023 15:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu står det klart att Lidl blir global sponsor av Europamästerskapet i fotboll. Partnerskapet inleds när EM-kvalet påbörjas och sponsorskapet innefattar EM-kvalet 2023-2024 och Europamästerskapet 2024.
Apelsinjuice från Lidl är bäst i test16.3.2023 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige fortsätter att skörda framgångar i oberoende smak- och kvalitetstester. I Aftonbladets stora test av juicer ”knockade Lidls egen juice testpatrullens smaklökar totalt” – något som resulterade i att Lidl kammade hem en förstaplats och fem av fem plus.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum