Lidl Sverige växer - förstärker inom teknisk förvaltning

Lidl Sverige har rekryterat Peter Schön som ny chef för teknisk förvaltning i Region Syd. Livsmedelskedjan expanderar i hög takt och rekryteringen är ett sätt att stötta Lidls höga utvecklingstakt på den svenska marknaden. Schön kommer senast från Ystadbostäder och har lång erfarenhet inom förvaltning. I sin nya roll kommer han bland annat fokusera på att säkra kvaliteten på kommande butiker.

- Jag ser fram emot att vara med Lidls resa och den fortsatta expansionen i Sverige. Lidl utmanar de etablerade kedjorna med kvalitetsprodukter till bra priser och har länge haft en positiv utveckling i Sverige som jag vill vara en del av. Jag vill säkerställa en hög servicenivå på alla butiker så kunderna upplever att vi är ett attraktivt och naturligt val, säger Peter Schön, ny chef för teknisk förvaltning, Region Syd vid Lidl Sverige.

Schön har en examen i fastighetsvetenskap från Malmö Universitet och lång, gedigen erfarenhet inom förvaltning. Han har bland annat förvaltat sjukhus på Regionsfastigheter och på Specialfastigheter där han ansvarat för försvarshögkvarter och domstolar. Peter har även arbetat som förvaltare på ICA Fastigheter, Biltema och nu senast Ystadbostäder. I sin nya roll kommer stor fokus läggas på att säkra kvaliteten och servicenivån på både nya såväl som existerande butiker.

- Vi är glada över att ha Peter på plats hos oss. Han kommer vara en viktig del i vårt expansionsarbete framöver samtidigt som hans kunskap stärker vår förmåga att fortsätta hålla hög nivå på våra existerande butiker, säger Lulu Gylleneiden, fastighetschef Region Syd, Lidl Sverige.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Linn Hultén, presskontakt
E-mail: linn.hulten@lidl.se

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 184 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl storsatsar på hållbar textil16.7.2019 07:43:00 CESTPressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter utveckla utbudet av mer hållbara produkter. Nu lanserar livsmedelskedjan ett pilotprojekt kring en ny textilkollektion med biologiskt nedbrytbar textiltryckfärg, certifierad enligt Cradle to CradlesTM guld- och silverstandard. Utöver den nya kollektionen byter Lidl även ut alla egna textilprodukter som innehåller viskos till den mer miljövänliga LENZING EcoVero Viskos, vilket minskar vattenåtgången i produktionen med hela 50 procent.

Byggstart för Sveriges första klimatneutrala butik3.7.2019 15:02:48 CESTPressmeddelande

Idag togs det första spadtaget i bygget av Lidls helt klimatneutrala butik på Gotland. Den nya butiken ska stå klar i juli 2020 och blir inte bara öns första Lidlbutik, utan även pilotprojekt för Sweden Green Building Councils (SGBC) nya certifiering NollCO2. Projektet utvecklas av Lidl tillsammans med SGBC och LINK Arkitektur. Med butiken på Gotland tar Lidl ytterligare ett steg i att minska klimatpåverkan från sina butiksbyggnader.