Lidl Sverige

Lidl Sveriges hållbarhetsår: Minskade utsläpp trots stark tillväxt

Dela
Lidl Sveriges arbete med att minska sitt klimatavtryck och miljöpåverkan fortsätter genom flertalet insatser. Det framgår i företagets hållbarhetsredovisning för 2021/2022. Bland årets höjdpunkter syns ett flertal uppfyllda mål; bland annat om minskad plastanvändning, lanseringen av en unik livsmedelsförpackning gjord i återvunnen plast och en ökad andel hållbarhetsmärkta varor.

Den 17 augusti släppte Lidl Sverige sin årsredovisning och nu offentliggör bolaget också sin hållbarhetsredovisning. Under det gångna året ökade Lidl Sverige sin omsättning till 14 186 MSEK, en ökning med 937 MSEK jämfört med senaste verksamhetsår. Trots att omsättningen ökade med 7 procent minskade utsläppen från driften av verksamheten (i ton CO2e) med 4 procent jämfört med föregående verksamhetsår.

Ett av Lidls stora fokusområden globalt är minskad plastanvändning i hela produktionskedjan. 2017 satte företaget målet att minska plasten i förpackningarna till egna varumärken med 20 procent (i relation till netto-varuvärdet) till 2025. Målet har dock uppfyllts redan i år, genom en minskad plastanvändning med närmare 24 procent. Lidl har också tagit fram en unik förpackning, som till viss del består av återvunnen konsumentplast. Förpackningen är den första i sitt slag att godkännas inom EU.

-Årets hållbarhetsredovisning är ett kvitto på att vårt sätt att arbeta med insatser genom hela verksamheten, från förpackningsdesign och sortiment till certifieringar och logistik, ger resultat. Vi är utmanare på den svenska livsmedelsmarknaden och har ett arbetssätt som gör att vi snabbt kan ställa om och anpassa oss. Vi fortsätter visa att det går att minska klimatpåverkan samtidigt som verksamheten växer, säger Bella Goldman, Varumärkes-, CSR- och Kommunikationsdirektör.

Lidl Sverige bidrar till en mer hållbar produktion, bland annat genom att utöka sitt sortiment med hållbarhetsmärkta varor. Under föregående affärsår ökade andelen hållbarhetsmärkta egna märkesvaror (EMV) i det fasta sortiment till 23 procent. Idag är dessutom över 300 av Lidls produkter Fairtrade-certifierade och Lidl är därmed den livsmedelskedja som har flest antal Fairtrade-certifierade produkter i Sverige (319 egna märkesvaror och 10 märkesvaror).

-Vi fortsätter strävan efter att bevisa att hållbarhet och lönsamhet går hand i hand. Genom att vara transparenta med vårt hållbarhetsarbete hoppas vi även kunna inspirera fler till att sätta hållbarhetsfrågorna högt upp på agendan, säger Caroline Kjerstadius, Hållbarhetschef Lidl Sverige.

Under året har Lidl tagit flera viktiga initiativ för att fortsätta sin klimatomställning, bland annat:

  • Tilläggsmodul för biologisk mångfald: Tillsammans med GLOBALG.A.P. har Lidl utvecklat världens första jordbruksstandard med fokus på biologisk mångfald för frukt- och grönsaksproduktion.

  • Hållbara textilproducenter: Genom att samarbeta med initiativet ”Cotton made in Africa” (CmiA) stöder Lidl socialt och miljömässigt hållbar bomullsodling i Afrika redan i början av sin leverantörskedja.

  • Fossilfria transporter: Lidl Sverige antog 2018, som första dagligvarukedja, Fossilfritt Sveriges Transportutmaning. Målet är att köra helt fossilfria transporter år 2025. Under förra året var 82 procent av Lidl Sveriges transporter fossilfria. Lidl Sverige skärper successivt kraven på de externa åkerier livsmedelskedjan anlitar.

  • Svenska leverantörer: Lidl Sverige har ökat andelen svenska leverantörer från 20 procent (2019) till 23 procent 2021. Vilka tillsammans representerar 30 procent av det totala livsmedelssortimentet, närmare 2897 produkter totalt.

  • Sverigemärkt: Lidl Sverige har ökat andelen Sverigemärkta produkter från 280 st (2019) till 328 st 2021. Dessa produkter är märkta med Från Sverige/Svensk Fågel. Det innebär att råvaran är från Sverige, att det är mjölk från Sverige, kött från Sverige eller svensk fågel.

För ytterligare information finns Hållbarhetsredovisningen 2021/22 att ladda ner på lidl.se från och med den 31 augusti.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl förlänger prissänkningen på Matriket till sista april2.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Genom att samla majoriteten av det Från Sverige-märkta sortimentet under ett och samma varumärke har Lidl gjort det enkelt för de svenska hushållen att välja svenska livsmedel. För att öka de svenska hushållens medvetenhet kring svenskproducerad mat och uppmuntra till fortsatt konsumtion av svenska livsmedel förlänger Lidl sin prissänkning på hela Matriket-sortimentet april ut. Via en kupong i medlemsklubben Lidl Plus kan kunderna handla Matriket-produkter till minst 20 procents rabatt vid ett köptillfälle i veckan.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye