Lidl Sveriges medarbetare får självtester för Covid-19

Lidl Sverige börjar förse samtliga medarbetare med gratis CE-märkta självtester för Covid-19 (SARS CoV-2). Testet är frivilligt och kan utföras av medarbetaren själv. Alla medarbetare erbjuds ett självtest per vecka från och med vecka 20.

Lidl Sveriges medarbetare får självtester för Covid-19. Foto: Lidl Sverige

- Vi tar ytterligare ett steg i vårt ansvarstagande som arbetsgivare genom att bidra till att minska smittspridningen i samhället. Därför kommer vi nu att erbjuda alla våra drygt 5,000 medarbetare gratis självtester, säger Helena Erlingsjö, HR-direktör Lidl Sverige.

Testet är CE-märkt och godkänt för privatpersoner av ett oberoende företag.

De test-kit som Lidls medarbetare nu kommer att använda sig av innehåller en provtagningspinne för att kunna ta ett så kallat svabbprov i näsan, ett provrör med vätska och en testkasett. Om svaret är positivt framträder två röda streck i testkassetten efter 15–20 min. Vid positivt svar bör man genast kontakta 1177 eller sin vårdcentral.

En rad åtgärder för minskad smittspridning
Självtesterna utgör ytterligare en del i Lidl Sveriges omfattande arbete för att medarbetare och kunder ska känna sig så trygga och säkra som möjligt. Förutom gratis självtester till alla medarbetare har sedan tidigare en rad olika åtgärder vidtagits för att minska smittspridningen. Bland annat erbjuds visir och tre olika sorters munskydd (två olika flergångs- samt engångsmunskydd) till alla medarbetare i butikerna. Dels har utökade öppettider för riskgrupper införts, städrutinerna i butikerna utökats, och handdesinfektion har placerats ut i alla butiker. Dessutom finns alltid en ansvarig trängselvakt i butiken.

Lidl Sveriges medarbetare får självtester för Covid-19. Foto: Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Mer svensk mat hos Lidl22.6.2021 11:01:02 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter sin storsatsning på ett utökat sortiment av svensk mat. Andelen mat från svenska leverantörer fortsätter att öka och tar ytterligare plats på Lidls hyllor. Det har gått ett drygt år sedan Lidl startade ett snabbspår för små, svenska matproducenter vilket lett till ett stort antal nya leverantörer. Nu har samarbete inletts med ytterligare tre producenter – Kling Glass, Östgötasvamp och Mjälloms Tunnbröd.

Lidl Sverige finansierar ökad kunskap om cirkulär återvinning av plast16.6.2021 09:43:29 CEST | Pressmeddelande

Som en del i en global plaststrategi - REset Plastic, arbetar Lidl på internationell nivå för att aktivt minska mängden plast i hela kedjan. Nu har KTH, genom finansiellt stöd från Lidl Future Initiatives ”Plastutmaningen”, gått i mål med projektet Kemisk återvinning för cirkulära strömmar av plastavfall. Ett projekt som stärker kunskapen om hur vi kan öka den cirkulära återvinningen av plast - kunskap som kommer att komma forskningen, livsmedelsbranschen och i slutändan även konsumenter till nytta framöver.

Lidl utvecklar världens första internationella standard för biologisk mångfald20.5.2021 09:45:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl utvecklar tillsammans med GLOBAL G.A.P. världens första internationella jordbruksstandard med fokus på biologisk mångfald för frukt- och grönsaksproduktion. Målsättningen är att den nya standarden ska vara i bruk, och finnas tillgänglig för alla intressenter, i slutet av 2021. Den nya standarden gäller för Lidls internationella leverantörer av färsk frukt och grönt.