Lidl till Lidingö

Lidl Sverige fortsätter att expandera och har nu tecknat avtal om ett första butiksläge på Lidingö. Den nya butiken blir cirka 1 400 kvadratmeter stor och planeras öppna innan sommaren 2019 i Lidingö Galleria, Torsvik.

Torsviks Torg Foto: Fastpartner

Den nya butiken blir Lidls första etablering på ön. Tillsammans med fastighetsägaren Fastpartner  har livsmedelskedjan förhandlat fram ett hyresavtal för en ny butik på ett av Lidingös mest tillgängliga butikslägen, i Lidingö Galleria i Torsvik. Stadsdelen Torsvik är beläget vid brofästet för Lidingöbron och det första man möts av som bilburen. Torsvik är dessutom en station på Lidingöbanan.

- Vi har letat butiksläge på Lidingö en längre tid och det fantastiskt att det nu är klart och att även Lidingöborna kommer kunna ta del av vårt erbjudande om högsta kvalitet till bästa pris. Vår ambition är att hitta ytterligare butikslägen på ön, säger Jonas Strömvall, etableringschef på Lidl Sverige.

Butiken kommer att ha en försäljningsyta på cirka 1 000 kvadratmeter och bestå av ytterligare 400 kvadratmeter för lager och personalutrymmen.

Lidl har en hög andel av miljömärkta och etiskt märkta varor. Dessutom ställer livsmedelskedjan alltid hårda miljö- och kvalitetskrav på sina leverantörer. 42 procent av varorna i butik kommer direkt från svenska leverantörer och Lidl har, tillsammans med Svensk Dagligvaruhandel, varit med och tagit fram den nya märkningen ”Från Sverige”. Detta hjälper alla kunder som vill handla svenska varor och stötta svenskt jordbruk.

Lidl är också den enda rikstäckande livsmedelskedjan som klimatkompenserar för hela den svenska verksamheten.

Torsviks Torg Foto: Fastpartner

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 178 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.