Lidl tog bort plasten runt tulpanbuketterna: Minskade plastanvändningen med 2,6 ton

Genom att ta bort plasten från svenskarnas favoritvårtecken, tulpanerna, har Lidl sparat mer än 2,6 ton plast hittills under 2020. Svenska Lidl fortsätter sitt arbete med att minska användningen av engångsplast i sina förpackningar. Målet är att 100 procent av all plast ska vara återvinningsbar 2025 samtidigt som den totala plastanvändningen ska minskas med 20 procent.

Plastfria tulpanförpackningar på Lidl

- Vi använder ofta plast trots att det inte alltid behövs. Som en del i arbetet med att minska vår totala plastanvändning ställde vi oss frågan varför våra tulpanbuketter behöver vara förpackade i plast och konstaterade att det finns alternativ som har en mindre belastning på miljön. Genom att ta bort plasten runt våra buketter har vi hittills i år minskat vår plastanvändning med över 2 600 kg, säger Peter Reisenzein, inköpschef frukt & grönt på Lidl Sverige.

Sedan våren 2018 har Lidl arbetat efter en tuff plaststrategi som ska leda till en kraftigt minskad plastanvändning på alla de 32 marknader där livsmedelskedjan finns. Genom Lidls internationella storlek och globala styrka kommer arbetet göra en rejäl skillnad.
Tidigare i år kunde man berätta att all engångsplast numera är utfasad ur de svenska butikerna. Muggar, glas, tallrikar, bestick och bomullspinnar har ersatts av plastfria, hållbarare alternativ.

Lidl i Sverige har också initierat Lidl Future Iniatives – Plastutmaningen, som innebär att man stöttar projekt som ska leda till ökad återvinning av plast, utbildning av barn och unga kring plastanvändning och hållbar förpackningsdesign.

Plastfria tulpanförpackningar på Lidl

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.