Lidl tog bort plasten runt tulpanbuketterna: Minskade plastanvändningen med 2,6 ton

Genom att ta bort plasten från svenskarnas favoritvårtecken, tulpanerna, har Lidl sparat mer än 2,6 ton plast hittills under 2020. Svenska Lidl fortsätter sitt arbete med att minska användningen av engångsplast i sina förpackningar. Målet är att 100 procent av all plast ska vara återvinningsbar 2025 samtidigt som den totala plastanvändningen ska minskas med 20 procent.
Plastfria tulpanförpackningar på Lidl

- Vi använder ofta plast trots att det inte alltid behövs. Som en del i arbetet med att minska vår totala plastanvändning ställde vi oss frågan varför våra tulpanbuketter behöver vara förpackade i plast och konstaterade att det finns alternativ som har en mindre belastning på miljön. Genom att ta bort plasten runt våra buketter har vi hittills i år minskat vår plastanvändning med över 2 600 kg, säger Peter Reisenzein, inköpschef frukt & grönt på Lidl Sverige.

Sedan våren 2018 har Lidl arbetat efter en tuff plaststrategi som ska leda till en kraftigt minskad plastanvändning på alla de 32 marknader där livsmedelskedjan finns. Genom Lidls internationella storlek och globala styrka kommer arbetet göra en rejäl skillnad.
Tidigare i år kunde man berätta att all engångsplast numera är utfasad ur de svenska butikerna. Muggar, glas, tallrikar, bestick och bomullspinnar har ersatts av plastfria, hållbarare alternativ.

Lidl i Sverige har också initierat Lidl Future Iniatives – Plastutmaningen, som innebär att man stöttar projekt som ska leda till ökad återvinning av plast, utbildning av barn och unga kring plastanvändning och hållbar förpackningsdesign.