Lidl Sverige

Lidl Tyresö finalist i Årets Frukt & Gröntavdelning

Dela

Lidl-butiken i Tyresö har utsetts till en av tre finalister i kategorin Årets Frukt & Gröntavdelning. Den slutliga vinnaren som utses på Dagligvarugalan den 20 september ska vara en butik som genom sitt arbete med varugruppen lyft butikens profil och lönsamhet och skapat mervärde för kunderna.

- Vi är jätteglada och stolta över att vara finalister i Frukt & Gröntkategorin, särskilt eftersom vi under lång tid satsat på färskhet och vidareutveckling av vårt Frukt & Gröntsortiment. Särskilt stolta är vi över Tyresö-butiken där vi utvecklar ett nytt koncept för ökad hållbarhet, minskat matsvinn, minskad energiförbrukning och förhöjd kundupplevelse, säger Malin Laurén Inköpsdirektör Lidl Sverige

Tyresöbutiken har försetts med nya Frukt & Gröntkylar för att förbättra hållbarheten på vissa känsliga artiklar. Kylarna drivs med naturligt köldmedium och uppfyller Lidls höga krav på energiförbrukning. Som ett resultat har matsvinnet i butik minskat kraftigt samt bidragit till ökad försäljning. Uppbyggnaden av frukt & grönt med två hyllplan och de nya kylarna lett till en fräschare och mer inspirerande kundupplevelse.

I Tyresö har medarbetarna fått en teoretisk och praktiskt specialistutbildning inom färskhet. En så kallad Färskhetsspecialist finns alltid på plats i butiken, en roll som innebär att arbetspasset vigs åt färskhetsarbetet i butiken. Bland annat genomförs en grundlig kontroll av färskhet och renlighet för Frukt & Grönt efter var 130:e kund.  

Lidl levererar färsk frukt och grönt till alla 172 butiker i hela Sverige – varje dag, året om. Det betyder att allt är så färskt som möjligt med en minskad energiåtgång. Lidl stödjer svenska odlare och köper svenskodlat  så länge säsongen och kvaliteten tillåter.

Motivering:
”Med hög prioritet på kategorin och först i kundvarvet testas nya lösningar för butiksinredning och kylar. Ett tydligt kommunikationskoncept lyfter med glimten i ögat fram svenska odlare på ett personligt sätt. Det imponerande kvalitetsarbetet och färska produkter sju dagar i veckan bidrar till kategorins position i framkant.”

Fri Köpenskap startade Dagligvarugalan för tio år sedan med målet att sätta strålkastarljuset på alla kreativa, nytänkande och framgångsrika insatser som genomförs i dagligvarubranschen. Juryn för Årets Frukt & Gröntavdelning består av Sara Berger SydGrönt, Magnus Nilsson Innovative Fresh, Ola Dolck SRC,  Egil Bråthe Marketing Clinic och Veronica Rönnlund Fri Köpenskap.

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Ladda ned bild
Malin Laurén, Inköpsdirektör Lidl Sverige
Malin Laurén, Inköpsdirektör Lidl Sverige
Ladda ned bild

Länkar

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 170 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 3 600 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 etablerar vi även ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidls årsredovisning 2017 klar – ökar nettoomsättning med 11,2 procent13.9.2018 12:15Pressmeddelande

I dagarna offentliggjorde Bolagsverket Lidl Sveriges årsredovisning för verksamhetsåret 2017 (1 mars 2017-28 februari 2018). Nettoomsättningen växte med 11,2 procent, betydligt mer än branschen i övrigt, och närmar sig därmed 10 miljarder i omsättning. Under förra året öppnade Lidl tre nya butiker och tecknade avtal om 24 nya butikslägen och nu rustar man för att växa ytterligare.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum