Lidl Tyresö finalist i Årets Frukt & Gröntavdelning
- Vi är jätteglada och stolta över att vara finalister i Frukt & Gröntkategorin, särskilt eftersom vi under lång tid satsat på färskhet och vidareutveckling av vårt Frukt & Gröntsortiment. Särskilt stolta är vi över Tyresö-butiken där vi utvecklar ett nytt koncept för ökad hållbarhet, minskat matsvinn, minskad energiförbrukning och förhöjd kundupplevelse, säger Malin Laurén Inköpsdirektör Lidl Sverige
Tyresöbutiken har försetts med nya Frukt & Gröntkylar för att förbättra hållbarheten på vissa känsliga artiklar. Kylarna drivs med naturligt köldmedium och uppfyller Lidls höga krav på energiförbrukning. Som ett resultat har matsvinnet i butik minskat kraftigt samt bidragit till ökad försäljning. Uppbyggnaden av frukt & grönt med två hyllplan och de nya kylarna lett till en fräschare och mer inspirerande kundupplevelse.
I Tyresö har medarbetarna fått en teoretisk och praktiskt specialistutbildning inom färskhet. En så kallad Färskhetsspecialist finns alltid på plats i butiken, en roll som innebär att arbetspasset vigs åt färskhetsarbetet i butiken. Bland annat genomförs en grundlig kontroll av färskhet och renlighet för Frukt & Grönt efter var 130:e kund.
Lidl levererar färsk frukt och grönt till alla 172 butiker i hela Sverige – varje dag, året om. Det betyder att allt är så färskt som möjligt med en minskad energiåtgång. Lidl stödjer svenska odlare och köper svenskodlat så länge säsongen och kvaliteten tillåter.
Motivering:
”Med hög prioritet på kategorin och först i kundvarvet testas nya lösningar för butiksinredning och kylar. Ett tydligt kommunikationskoncept lyfter med glimten i ögat fram svenska odlare på ett personligt sätt. Det imponerande kvalitetsarbetet och färska produkter sju dagar i veckan bidrar till kategorins position i framkant.”
Fri Köpenskap startade Dagligvarugalan för tio år sedan med målet att sätta strålkastarljuset på alla kreativa, nytänkande och framgångsrika insatser som genomförs i dagligvarubranschen. Juryn för Årets Frukt & Gröntavdelning består av Sara Berger SydGrönt, Magnus Nilsson Innovative Fresh, Ola Dolck SRC, Egil Bråthe Marketing Clinic och Veronica Rönnlund Fri Köpenskap.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Länkar
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl Sverige återkallar Smoothie Red Genius av varumärket Solevita- på grund av mögelgiftet patulin7.3.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar Smoothie Red Genius. Den drabbade smoothien innehåller aroniajuice där man i råvaran funnit patulin. Patulin är ett skadligt ämne (mykotoxin) som produceras av mögelsvampar som kan orsaka illamående, kräkningar och matsmältningsbesvär.
Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.
Lidls fiskpinnar fiskar hem toppbetyg i nytt test28.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sveriges MSC-märkta fiskpinnar av filé från det egna märket Ocean Sea kammar hem en andraplacering i ett nytt test av Råd & Rön. På en tredjeplats i samma test hamnar även Lidls MSC-märkta Ocean Sea fiskpinnar som med en kombination av bra betyg och billigast per pinne även får utmärkelsen "Bra köp".
Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.
Lidl öppnar sin tredje butik i Täby22.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag kl 08:00 slog Lidl upp portarna till ännu en butik. Lidl Viggbyholm blir Lidl Sveriges tredje butik i Täby, en av Stockholms folktätaste kranskommuner. Butiken i Viggbyholm ligger längs med E18 och blir Lidls 206:e butik i Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum