Lidl utökar julmatssortimentet

Lidl bjuder på allt man behöver för det svenska julbordet. Förutom favoriter som köttbullar, prinskorv, lutfisk och hummer till nyår presenterar Lidl nyheter i det egna julsortimentet som Janssons frestelse, röd julost, ädelost på tub och en smaknyhet i form av Lingonglögg. Lidls egna Freeway julmust och Karlens glögg har båda vunnit bäst-i-test.

Karlens Glögg - Bäst i test!

Svensk jul betyder traditionsenlig mat och hos Lidl finns allt till det svenska julbordet. Lidls fasta sortiment växer hela tiden med både kända och egna varumärken. Julartiklarna är i år ännu fler med bland annat godsaker och delikatesser av Lidls egna varumärken Favorina och Deluxe.

- Vi är väldigt stolta över att i år kunna erbjuda alla klassiska, svenska julbordsfavoriter men också många läckra utländska delikatesser – dessutom med priser som gör att pengarna räcker till både mat och julklappar, säger Timo Hansio, Tf Inköpsdirektör Lidl Sverige.

Att handla på Lidl är lite av ett äventyr med nyheter och kampanjer varje vecka. I julsortimentet finns smakupplevelser som bland annat pepparkakspunschrullar, saffransmuffins, italiensk skinka, amerikansk hummer, kokta och julkryddade revben och mycket mer.

Förutom traditionella färdigkokta julskinkor med och utan svål, rimmad okokt julskinka, finns också en ekologisk julskinka med KRAV-märkt råvara, liten färdiggriljerad julskinka och premiumjulskinka. Alla av det egna märket Svea Lantkött med märkningen ”Kött från Sverige”.

Lidls julmust bäst i test 2018
Lidls Freeway julmust testades mot tio andra julmuster och fick betyget ”Världsklass”, fem M av fem möjliga i Expressen Mitt Köks årliga julmusttest med motiveringen: Bra skum! Tydlig smak som är precis lagom söt. Känns som en julmust man druckit förut och verkligen gillar. Svårt att sätta ord på exakt vad som gör just denna must unik, men den spelar helt klart i en annan liga än majoriteten av konkurrenterna. Wow! Bäst i test.

Lidls glögg bäst i test 2018
Nya Kristine-Hamnsposten utsåg Lidls egna glögg, Karlens Glögg, till Bäst-i-test av nio testade alkoholfria glöggsorter med motiveringen: Frisk, kryddig och god! Perfekt!

Karlens Glögg - Bäst i test!
Pepparkakspunschrulle
Milbona Edamerkul
Amerikansk hummer
Freeway julmust - bäst i test!
Karlens Lingonglögg
Janssons Frestelse

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl har dubblerat takten i arbetet för minskat matsvinn29.9.2020 14:32:28 CESTPressmeddelande

Lidl Sverige har under verksamhetsårets första sex månader tagit vara på 85 procent mer mat varje månad jämfört med snittet föregående år. Hittills i år har 868 ton mat räddats genom riktade åtgärder i butik och matdonationer, vilket är nästan lika mycket som under hela föregående verksamhetsår. Lidl tar därmed ytterligare steg mot att uppnå målet om att halvera matsvinnet till 2025 och fortsätter redovisa matsvinnet öppet i såväl antal ton som procentandel av försäljningen.

Från krisläge till internationell export: Lidl Sverige tar Hammars Bryggeri till nya marknader22.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Hammars Bryggeri i Närke blev liksom många svenska mat- och dryckesproducenter hårt drabbade när coronapandemin slog till i våras. Genom en debattartikel i Expressen undertecknad Lidl Sverige kom de i kontakt med livsmedelskedjan och fick på rekordtid till ett avtal som innebar en fördubbling av antal återförsäljare. Nu står de inför expansion utomlands.

Från nödrop till succé på Lidl: Över en miljon sålda varor från små, svenska matproducenter22.9.2020 09:47:50 CESTPressmeddelande

På mindre än fyra månader har nu över en miljon produkter från Lidls nya svenska leverantörer sålts, runt om i livsmedelskedjans 198 butiker. Det var i mars, mitt under coronapandemins upptakt, som Lidl besvarade ett nödrop från ett stort antal små, svenska matproducenter. Nu tittar livsmedelskedjan på hur man kan fördjupa samarbetet och lyfta in produkter i det ordinarie sortimentet.

Sju dagar kvar att söka 11 miljoner för mer hållbara livsmedelssystem7.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Just nu pågår jakten på projekt som kan ge snabbare omställning till mer hållbara livsmedelssystem. Hållbarhetsakuten är årets tema för Lidl Future Initiatives där 11 miljoner kronor delas ut till utvalda tidskritiska projekt utanför den egna verksamheten. Stora som små projekt med hållbarhet i fokus kan söka stöd fram till den 13 september. Fem av Sveriges ledande experter står redo att granska inkomna ansökningar. Pengarna har Lidls kunder bidragit med genom en prishöjning på plastpåsar.