Lidl utsedd till årets handlare i Europa

I mars genomfördes Europas största konsumentundersökning för butikskedjor där hela 1,2 miljoner europeiska konsumenter i nio länder deltog och röstade fram sina vinnare. Lidl fick flest röster totalt och vann priset ”Retailer of the Year Europe 2018-2019”.

I årets största konsumentomröstning för butikskedjor konkurrerade aktörer i Portugal, Italien, Österrike, Ryssland, Luxemburg, Belgien, Schweiz, Tyskland och Nederländerna om titeln ”Retailer of the Year” i sina respektive länder. Av totalt två miljoner röster fick Lidl 105 000 av rösterna och därmed tituleras "Retailer of the Year Europe 2018-2019" vilket innebär att alla Lidl-länder i Europa omfattas av utmärkelsen.

– Vi är stolta över att tillhöra en internationell koncern som leder utvecklingen på många områden, inte minst vad gäller kvalitet och hållbarhet. Den här utmärkelsen är särskilt viktig för oss eftersom det är kunderna som utser vinnarna, ett kvitto på det fantastiska arbete som dagligen genomförs runtom i Europa och ett bevis på att vi lever upp till vårt löfte om högsta kvalitet till bästa pris, säger Johan Augustsson, Lidls Sverigechef.

I genomsnitt deltar 400 butikskedjor från varje land. Det är konsumenterna som röstar och tillsammans utser varje lands vinnare. 2019 kommer tävlingen genomföras i Sverige för första gången.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 184 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl storsatsar på hållbar textil16.7.2019 07:43:00 CESTPressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter utveckla utbudet av mer hållbara produkter. Nu lanserar livsmedelskedjan ett pilotprojekt kring en ny textilkollektion med biologiskt nedbrytbar textiltryckfärg, certifierad enligt Cradle to CradlesTM guld- och silverstandard. Utöver den nya kollektionen byter Lidl även ut alla egna textilprodukter som innehåller viskos till den mer miljövänliga LENZING EcoVero Viskos, vilket minskar vattenåtgången i produktionen med hela 50 procent.

Byggstart för Sveriges första klimatneutrala butik3.7.2019 15:02:48 CESTPressmeddelande

Idag togs det första spadtaget i bygget av Lidls helt klimatneutrala butik på Gotland. Den nya butiken ska stå klar i juli 2020 och blir inte bara öns första Lidlbutik, utan även pilotprojekt för Sweden Green Building Councils (SGBC) nya certifiering NollCO2. Projektet utvecklas av Lidl tillsammans med SGBC och LINK Arkitektur. Med butiken på Gotland tar Lidl ytterligare ett steg i att minska klimatpåverkan från sina butiksbyggnader.