Lidl utsedd till årets handlare i Europa

I mars genomfördes Europas största konsumentundersökning för butikskedjor där hela 1,2 miljoner europeiska konsumenter i nio länder deltog och röstade fram sina vinnare. Lidl fick flest röster totalt och vann priset ”Retailer of the Year Europe 2018-2019”.

I årets största konsumentomröstning för butikskedjor konkurrerade aktörer i Portugal, Italien, Österrike, Ryssland, Luxemburg, Belgien, Schweiz, Tyskland och Nederländerna om titeln ”Retailer of the Year” i sina respektive länder. Av totalt två miljoner röster fick Lidl 105 000 av rösterna och därmed tituleras "Retailer of the Year Europe 2018-2019" vilket innebär att alla Lidl-länder i Europa omfattas av utmärkelsen.

– Vi är stolta över att tillhöra en internationell koncern som leder utvecklingen på många områden, inte minst vad gäller kvalitet och hållbarhet. Den här utmärkelsen är särskilt viktig för oss eftersom det är kunderna som utser vinnarna, ett kvitto på det fantastiska arbete som dagligen genomförs runtom i Europa och ett bevis på att vi lever upp till vårt löfte om högsta kvalitet till bästa pris, säger Johan Augustsson, Lidls Sverigechef.

I genomsnitt deltar 400 butikskedjor från varje land. Det är konsumenterna som röstar och tillsammans utser varje lands vinnare. 2019 kommer tävlingen genomföras i Sverige för första gången.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.