Lidl utvecklar världens första internationella standard för biologisk mångfald

Lidl utvecklar tillsammans med GLOBAL G.A.P. världens första internationella jordbruksstandard med fokus på biologisk mångfald för frukt- och grönsaksproduktion. Målsättningen är att den nya standarden ska vara i bruk, och finnas tillgänglig för alla intressenter, i slutet av 2021. Den nya standarden gäller för Lidls internationella leverantörer av färsk frukt och grönt.

Foto: Lidl

FN har utsett den 22 maj varje år till internationella dagen för biologisk mångfald. Syftet är att öka förståelsen och medvetenheten för frågor om just biologisk mångfald. Minskningen av artrikedom utgör ett allvarligt hot mot jordens ekosystem. Därför arbetar Lidl på internationell nivå aktivt med att utveckla en tilläggsmodul för att främja biologisk mångfald i konventionellt jordbruk. Projektet drivs i samarbete med jordbruksexperter och internationellt erkända experter på hållbara livsmedelssystem. Det nya tillägget tas fram tillsammans med GLOBAL G.A.P. i samarbete med Integrated Farm Assurance Standard (IFA), men kommer finnas tillgängligt för samtliga aktörer på livsmedelsmarknaden, från producenter till distributörer.

- Som livsmedelskedja har Lidl ett stort ansvar att bidra till att bevara ekosystemet och värna den biologiska mångfalden. Vi är stolta över att tillsammans med Global G.A.P utveckla en internationell standard som kan användas även av andra livsmedelsaktörer. Främjandet av biologisk mångfald är en fråga för hela branschen och tillsammans kan vi göra stor skillnad, säger Johan Augustsson, Sverigechef för Lidl Sverige.

- Biologisk mångfald och ett fungerande ekosystem är en grundförutsättning för att vi ska kunna erbjuda ett brett sortiment, framförallt inom frukt och grönsaker. Med det här tillägget kommer producenterna att få ännu bättre verktyg att arbeta mot ökad biologisk mångfald, säger Nina Torlén Simberg, hållbarhetsansvarig för inköp på Lidl Sverige.

GLOBAL G.A.P. Integrated Farm Assurance Standard (IFA) omfattar alla former av jordbruksproduktion. Med tillägget biologisk mångfald kommer frukt- och grönsaksproducenter kunna granska sina egna jordbruksmetoder för bevarande av biologisk mångfald som en del av den årliga IFA-granskningen. Utifrån oberoende kontroller av kvalificerade revisorer kan producenter därmed synliggöra sitt åtagande för alla livsmedelshandlare. Den nya standarden gäller för Lidls internationella leverantörer av färsk frukt och grönt.

Lidl satsar för att skydda den biologiska mångfalden
Lidl Sverige genomför även andra satsningar i den dagliga verksamheten för att skydda den biologiska mångfalden. Bland annat begränsas användningen av pesticider i frukt och grönt samt kemikalier i textilier och andra ej matrelaterade artiklar. Vidare reduceras avskogning i leverantörskedjan genom krav på certifierad palmolja, kakao och cellulosa för förpackningar och träleksaker. För sojan som inte är certifierad köps certifikat för de mängder som används i leverantörsleden. Dessutom genomförs även en miljömässig undersökning inför byggstart av butiker som certifieras enligt BREEAM. Ofta byggs särskilda ekozoner för insekter, fåglar och smådjur för att bevara tomtens biologiska mångfald. Även i sortimentet syns arbetet. I Lidls butiker fanns exempelvis under vecka 19 bi- och insektshotell tillgängliga för köp.

Foto: Lidl

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl Sverige fördjupar sponsorskapet med Svenska Handbollförbundet7.9.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan augusti 2019 har Lidl Sverige varit stolta sponsorer till det Svenska Handbollförbundet. Nu förlängs samarbetet ytterligare tre år, vilket innebär att Lidl Sverige fortsatt sponsrar de svenska herr- och damlandslagen samt ungdoms-SM. Förlängningen möjliggör att dagligvarukedjan tar ytterligare steg i sitt arbete och sin vision att främja hållbar utveckling och hälsa, på både senior- och juniornivå.

Lidl Sveriges hållbarhetsår 2020/2021: Flertalet insatser för minskad miljöpåverkan6.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sveriges arbete med att minska sitt klimatavtryck och miljöpåverkan fortsätter på bred front. Det framgår av företagets hållbarhetsredovisning som nyligen blev offentlig. Bland årets höjdpunkter återfinns världens första klimatneutrala handelsbyggnad, 2144 ton mat som tagits vara på i arbetet för att minska matsvinn och 11,3 miljoner kronor som delats ut till projekt som påskyndar omställningen till ett mer hållbart livsmedelssystem.