Lidl välkomnar Matriket - ska göra det lättare att hitta svensk mat

Under Matriket samlar nu Lidl Sverige alla sina egna produkter som har ”Från Sverige”-märkningen. Det innebär att de är odlade, producerade, födda och uppfödda i Sverige.
– Vi vill göra det enklare för våra kunder att hitta våra prisvärda svenska varor. Under varumärket Matriket samlar vi våra noggrant utvalda produkter av hög kvalitet från svenska gårdar och producenter. Här finns mejeriprodukter, spannmål, grönsaker och chark. Matriket är en kvalitetsmärkning som kommer underlätta för våra kunder som letar efter svensk mat av högsta kvalitet till branschens bästa pris. Det här är vårt sätt att synliggöra och öka tillgängligheten till bra råvaror som inspirerar till matglädje, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.
Med Matriket fördjupar Lidl Sverige samarbetet med svenska bönder, odlare och producenter över hela landet. Samtidigt renodlar livsmedelskedjan sortimentet för att göra det enkelt för kunderna att hitta det som de letar efter i butikerna. Matriket ersätter Lidl Sveriges egna varumärken Enebacken, Ängens, Kvarnvingen och Himlajord.
I samband med lanseringen finns det över 100 Matriket-varor i Lidls 204 butiker runt om i Sverige. På sikt kommer antalet att överstiga 250. Utrullningen av Matriket är påbörjad och från och med den 17 april lyfts det nya varumärket brett i Lidls butiker.
Nyckelord
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Bilder





Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl Sverige hyllar Nacho-naldagen1.6.2023 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den 6 juni är det Sveriges nationaldag. För de flesta svenska högtider står maten i centrum och förknippas med specifika maträtter. Påsken har äggen. Midsommar förknippas med sill och julen med skinka. Men nationaldagen är inte förknippad med någon speciell måltid - det är något som Lidl Sverige vill bidra till att ändra på.
Lidl officiell sponsor av UCI WorldTour-lag Lidl-Trek30.5.2023 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nu står det klart att Lidl går in och blir ny sponsor av cykelstallet Lidl-Trek som sedan tidigare har UCI WorldTour-status.
Bäst i test: Grillost från Lidl hyllas av panelen29.5.2023 13:30:00 CEST | Pressmeddelande
I Svenska Dagbladets stora test av grillost utsågs Lidls egna Eridanous cypriotiska grillost till testvinnare med fem av sex i betyg. Även grillosten från Lidls eget varumärke Matriket topptestades och tilldelades en delad andraplacering. Vinnaren beskrevs som fantastisk och saftig med ”perfekt balans mellan smakerna”.
Lidls färdiga pizzadeg topptestas25.5.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige fortsätter att skörda framgångar i oberoende smak- och kvalitetstester. I Nya Wermlands-Tidningens nya test av färdig pizzadeg hamnar Lidls egen i topp. Med omdömen som lätt att öppna och rulla ut, god smak, bra konsistens och fluffig med krispiga kanter tog Lidls pizzadeg hem en andraplacering med 4 av 5 betyg.
Lidl Sverige förlänger och utökar prissänkningarna till 270 varor – över 10% av sortimentet får sänkt och fryst pris24.5.2023 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige förlänger sitt initiativ att sänka och frysa priserna på en rad livsmedel till åtminstone sista juni. Dessutom adderas ytterligare livsmedel till listan inom ramen för prissänkningsinitiativet – från och med första juni sänks priset på ytterligare ett 50-tal populära varor som ofta återfinns på midsommarborden. Totalt omfattar listan med varor som fått sänkt och fryst pris nu över 270 varor sedan prisinitiativet lanserades i mars, vilket är mer än var tionde vara i hela sortimentet i Lidls butiker.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum