Lidl välkomnar Matriket - ska göra det lättare att hitta svensk mat

Lidl Sverige gör det nu enklare att hitta mat från svenska gårdar och leverantörer genom att samla dem under ett gemensamt varumärke – Matriket. Alla varor som säljs under Matriket uppfyller kraven för att märkas med Från Sverige. I samband med lanseringen finns det över 100 Matriket-varor i Lidls 204 butiker runt om i Sverige. På sikt kommer antalet överstiga 250.
Lidl välkomnar Matriket - ska göra det lättare att hitta svensk mat.

Under Matriket samlar nu Lidl Sverige alla sina egna produkter som har ”Från Sverige”-märkningen. Det innebär att de är odlade, producerade, födda och uppfödda i Sverige.

– Vi vill göra det enklare för våra kunder att hitta våra prisvärda svenska varor. Under varumärket Matriket samlar vi våra noggrant utvalda produkter av hög kvalitet från svenska gårdar och producenter. Här finns mejeriprodukter, spannmål, grönsaker och chark. Matriket är en kvalitetsmärkning som kommer underlätta för våra kunder som letar efter svensk mat av högsta kvalitet till branschens bästa pris. Det här är vårt sätt att synliggöra och öka tillgängligheten till bra råvaror som inspirerar till matglädje, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.

Med Matriket fördjupar Lidl Sverige samarbetet med svenska bönder, odlare och producenter över hela landet. Samtidigt renodlar livsmedelskedjan sortimentet för att göra det enkelt för kunderna att hitta det som de letar efter i butikerna. Matriket ersätter Lidl Sveriges egna varumärken Enebacken, Ängens, Kvarnvingen och Himlajord.

I samband med lanseringen finns det över 100 Matriket-varor i Lidls 204 butiker runt om i Sverige. På sikt kommer antalet att överstiga 250. Utrullningen av Matriket är påbörjad och från och med den 17 april lyfts det nya varumärket brett i Lidls butiker.

Vid övriga frågor (kundtjänst)

Tel:020-190 80 70

Lidl välkomnar Matriket - ska göra det lättare att hitta svensk mat.
Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.

Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.

Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.