Lidl välkomnar Svensk Dagligvaruhandels nya lista - Nu är hög tid att påskynda minskningen av pesticider

I dagarna presenterar Svensk Dagligvaruhandel en ny lista för minskad användning av pesticider i odling av frukt och grönt. Lidl, som sedan en längre tid ställer hårdare krav än övriga branschen, välkomnar initiativet.

Lidl ställer tuffa krav på sina leverantörer för att säkerställa att kunderna får frukt och grönt av högsta kvalitet. (På bilden: Frukt- och Gröntavdelning Lidl Kungsbacka)

Svensk Dagligvaruhandels lista är en sammanställning över bekämpningsmedel som bör fasas ut vid produktion av färsk frukt och grönt i länder utanför EU. Lidl har sedan tidigare en egen, hårdare policy för odling, inköp och kontroll av frukt och grönt med målet att ytterligare minska användningen av pesticider. Lidl ställer därigenom högre krav på sina leverantörer än gällande lagstiftning. Genom förebyggande arbete mot pesticider kan man säkerställa att halterna av bekämpningsmedel inte överstiger en tredjedel av det tillåtna gränsvärdet. Lidls frukt och grönt-policy sätter konsumentsäkerheten i fokus samtidigt som den värnar om miljö och den biologiska mångfalden.

- Vi ställer tuffa krav på våra odlare för att säkerställa att våra kunder får frukt och grönt av högsta kvalitet. Dessutom har vi det mest omfattande programmet för kontroller för att vill vi säkra att leverantörerna lever upp till kraven i branschen. Vi vill att våra kunder ska kunna lita på vårt sortiment och veta att vi sätter deras hälsa i första rummet. Därför genomför vi flest och de mest omfattande kontrollerna, säger Mia Brodén-Borgvall, kvalitetschef vid svenska Lidl.

Sedan flera år tillbaka följer Lidl löpande upp att deras odlare och leverantörer lever upp till de krav som ställs på att frukt och grönt inte ska innehålla höga halter pesticider, det vill säga inte mer än en tredjedel av tillåtet värde. Genom regelbundna kontroller av sortimentet och tät dialog med leverantörerna säkerställer man att de lever upp till målen.

- När våra tester visar att en frukt eller en grönsak ger utslag för över en tredjedel av tillåtet gränsvärde larmar vi våra leverantörer. Vi har satt tuffa mål om låga värden för att vara tydliga med att vi inte accepterar onödig användning av pesticider. Om en produkt ger utslag i våra tester så vidtar vi dessutom ytterligare och intensifierade kontroller för att säkerställa att det vi säljer lever upp till våra och våra kunders förväntningar, säger Mia Brodén-Borgvall.

Lidl har inlett utfasningen av pesticider som är tillåtna att använda inom och utanför EU. Redan i år fasas ett antal pesticider ut, utfasningen av ytterligare ämnen fortsätter under 2020 och 2021. Hela listan och policyn för frukt och grönt finns här.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl har dubblerat takten i arbetet för minskat matsvinn29.9.2020 14:32:28 CESTPressmeddelande

Lidl Sverige har under verksamhetsårets första sex månader tagit vara på 85 procent mer mat varje månad jämfört med snittet föregående år. Hittills i år har 868 ton mat räddats genom riktade åtgärder i butik och matdonationer, vilket är nästan lika mycket som under hela föregående verksamhetsår. Lidl tar därmed ytterligare steg mot att uppnå målet om att halvera matsvinnet till 2025 och fortsätter redovisa matsvinnet öppet i såväl antal ton som procentandel av försäljningen.

Från krisläge till internationell export: Lidl Sverige tar Hammars Bryggeri till nya marknader22.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Hammars Bryggeri i Närke blev liksom många svenska mat- och dryckesproducenter hårt drabbade när coronapandemin slog till i våras. Genom en debattartikel i Expressen undertecknad Lidl Sverige kom de i kontakt med livsmedelskedjan och fick på rekordtid till ett avtal som innebar en fördubbling av antal återförsäljare. Nu står de inför expansion utomlands.

Från nödrop till succé på Lidl: Över en miljon sålda varor från små, svenska matproducenter22.9.2020 09:47:50 CESTPressmeddelande

På mindre än fyra månader har nu över en miljon produkter från Lidls nya svenska leverantörer sålts, runt om i livsmedelskedjans 198 butiker. Det var i mars, mitt under coronapandemins upptakt, som Lidl besvarade ett nödrop från ett stort antal små, svenska matproducenter. Nu tittar livsmedelskedjan på hur man kan fördjupa samarbetet och lyfta in produkter i det ordinarie sortimentet.

Sju dagar kvar att söka 11 miljoner för mer hållbara livsmedelssystem7.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Just nu pågår jakten på projekt som kan ge snabbare omställning till mer hållbara livsmedelssystem. Hållbarhetsakuten är årets tema för Lidl Future Initiatives där 11 miljoner kronor delas ut till utvalda tidskritiska projekt utanför den egna verksamheten. Stora som små projekt med hållbarhet i fokus kan söka stöd fram till den 13 september. Fem av Sveriges ledande experter står redo att granska inkomna ansökningar. Pengarna har Lidls kunder bidragit med genom en prishöjning på plastpåsar.