Lidl välkomnar Svensk Dagligvaruhandels nya lista - Nu är hög tid att påskynda minskningen av pesticider
Svensk Dagligvaruhandels lista är en sammanställning över bekämpningsmedel som bör fasas ut vid produktion av färsk frukt och grönt i länder utanför EU. Lidl har sedan tidigare en egen, hårdare policy för odling, inköp och kontroll av frukt och grönt med målet att ytterligare minska användningen av pesticider. Lidl ställer därigenom högre krav på sina leverantörer än gällande lagstiftning. Genom förebyggande arbete mot pesticider kan man säkerställa att halterna av bekämpningsmedel inte överstiger en tredjedel av det tillåtna gränsvärdet. Lidls frukt och grönt-policy sätter konsumentsäkerheten i fokus samtidigt som den värnar om miljö och den biologiska mångfalden.
- Vi ställer tuffa krav på våra odlare för att säkerställa att våra kunder får frukt och grönt av högsta kvalitet. Dessutom har vi det mest omfattande programmet för kontroller för att vill vi säkra att leverantörerna lever upp till kraven i branschen. Vi vill att våra kunder ska kunna lita på vårt sortiment och veta att vi sätter deras hälsa i första rummet. Därför genomför vi flest och de mest omfattande kontrollerna, säger Mia Brodén-Borgvall, kvalitetschef vid svenska Lidl.
Sedan flera år tillbaka följer Lidl löpande upp att deras odlare och leverantörer lever upp till de krav som ställs på att frukt och grönt inte ska innehålla höga halter pesticider, det vill säga inte mer än en tredjedel av tillåtet värde. Genom regelbundna kontroller av sortimentet och tät dialog med leverantörerna säkerställer man att de lever upp till målen.
- När våra tester visar att en frukt eller en grönsak ger utslag för över en tredjedel av tillåtet gränsvärde larmar vi våra leverantörer. Vi har satt tuffa mål om låga värden för att vara tydliga med att vi inte accepterar onödig användning av pesticider. Om en produkt ger utslag i våra tester så vidtar vi dessutom ytterligare och intensifierade kontroller för att säkerställa att det vi säljer lever upp till våra och våra kunders förväntningar, säger Mia Brodén-Borgvall.
Lidl har inlett utfasningen av pesticider som är tillåtna att använda inom och utanför EU. Redan i år fasas ett antal pesticider ut, utfasningen av ytterligare ämnen fortsätter under 2020 och 2021. Hela listan och policyn för frukt och grönt finns här.
Nyckelord
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Länkar
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl bjuder till våffelfest med topptest25.3.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Inför den årliga våffeldagen har Aftonbladet och Expressen genomfört varsitt test för att guida svenskarna till den perfekta våfflan, ett av färdiga våffelmixar och ett av våffeljärn. När resultaten nu står färdiga kan Lidl Sverige stoltsera med två topptestade produkter – våffelmix från det egna varumärket Belbake, och våffeljärnet från Silvercrest.
Lidl Sverige återkallar Smoothie Red Genius av varumärket Solevita- på grund av mögelgiftet patulin7.3.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar Smoothie Red Genius. Den drabbade smoothien innehåller aroniajuice där man i råvaran funnit patulin. Patulin är ett skadligt ämne (mykotoxin) som produceras av mögelsvampar som kan orsaka illamående, kräkningar och matsmältningsbesvär.
Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.
Lidls fiskpinnar fiskar hem toppbetyg i nytt test28.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sveriges MSC-märkta fiskpinnar av filé från det egna märket Ocean Sea kammar hem en andraplacering i ett nytt test av Råd & Rön. På en tredjeplats i samma test hamnar även Lidls MSC-märkta Ocean Sea fiskpinnar som med en kombination av bra betyg och billigast per pinne även får utmärkelsen "Bra köp".
Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum