Lidl vann budgivning på årets första färskpotatis – skänker 100 000 till UNHCR och 40 kg potatis till Sveriges Stadsmissioner

Årets första frilandsodlade färskpotatis är här. Enligt tradition anordnade Svensk Potatis en budgivning om den första skörden på Bjärehalvön i Skåne. Lidl tog hem vinsten med ett kilopris på 2 500 kronor. Nu donerar livsmedelskedjan 100 000 kronor till UNHCR och behövande i Ukraina. Färskpotatisen har skänkts till Sveriges Stadsmissioner.

Foto: Staffan Andersson

Potatisodlarna Arnold och Jesper Ebbesson tillsammans med Erik Ragnarsson var först ut med att plocka de första primörerna av sorten Swift. I den traditionella budgivningen, anordnad av Svensk Potatis, fick alla livsmedelskedjor lägga ett bud på årets första färskpotatis och i år skulle förtjänsten gå till hjälp till behövande i Ukraina.

Lidl Sverige vann för tredje året i rad auktionen med ett bud på 2 500 kronor per kilo, en total summa på 100 000 kronor för 40 kilo. Hela summan doneras direkt till UNHCR och behövande i Ukraina. Den första skörden har Lidl skänkt vidare till Sveriges Stadsmissioner.

– Det är fantastiskt kul att vi vann årets budgivning i år igen och att vi fortsatt får visa stöd för svenska odlare. I år känns det extra värdefullt att vi i år igen får hjälpa människor i Ukraina samt stötta UNCHR och deras viktiga arbete, säger Juuso Mattila, försäljningschef Frukt & Grönt Lidl Sverige.

I dagsläget har 122 Lidl-butiker samarbeten för att skänka livsmedel, varav 27 av butikerna skänker till Sveriges Stadsmissioner. Andra partners är Allwin, Ätbart och Matakuten. Även Lidls tre lager har ett upparbetat samarbete med Sveriges Stadsmissioner.

- Årets första färskpotatis går till människor i utsatthet! Förutom näringsriktig mat till familjer som inte får pengarna att räcka, så ger denna lyx också känslan av att vara värdefull. Lidl bidrar varje vecka till mat på bordet och bättre hälsa genom att donera sitt livsmedelsöverskott till Stadsmissionen - som förmedlar maten till människor i matfattigdom. Så samarbetar vi sedan 2019 för ett mänskligare samhälle, säger Anne Lunde Dinesen, nationell samordnare Stadsmissionens matcentraler.

Potatisen sattes den 2 mars och det har tagit drygt två månader för potatisen att växa klart. Under åren har Lidl fokuserat på att utöka sitt svenska sortiment genom samarbeten med lokala producenter och leverantörer. I genomsnitt under året är 50% av sortimentet inom färska grönsaker odlat i Sverige.

I mars 2022 donerade Lidl Sverige, tillsammans med övriga företag i Schwarz-gruppen, varor till ett värde av 10 miljoner euro till Ukraina. Genom sitt internationella nätverk och tillsammans med olika lokala hjälporganisationer arbetar Lidl för att bidra med nödhjälp i form av mat, kläder och hygienprodukter för att hjälpa flyktingar i områdena nära gränsen till Ukraina.

Foto: Staffan Andersson

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Välj Fairtrade-rosor från Lidl – för en rättvis rosens dag30.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under åren har Lidl Sverige engagerat sig i flera initiativ för att uppmana till en hållbar konsumtion. På lördag den 2 juli är det Rosens dag och Lidl Sverige gör det enklare för konsumenterna att göra ett hållbart val. Hos Lidl Sverige är alla rosor Fairtrade-certifierade och Lidl Sverige är även den livsmedelskedja som har flest antal Fairtrade-certifierade produkter i sortimentet - i hela branschen.

Lidl Sverige fortsätter pilotprojektet med Too Good To Go28.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter att växla upp sitt hållbarhetsarbete genom en rad insatser. Ett av målen är att halvera matsvinnet och spara resurser till 2025 - därför genomför Lidl Sverige sedan december 2021 ett pilotprojekt med Too Good To Go. Sedan initiativet lanserades har över 18 800 frukt- och grönsakskassar motsvarande 80 ton mat räddats. Nu utökas pilotprojektet och inkluderar även bröd- och fikakassar i 25 av Lidls butiker i Stockholmsområdet.