Lidl vann budgivning på årets första färskpotatis – skänker 100 000 till UNHCR och 40 kg potatis till Sveriges Stadsmissioner

Årets första frilandsodlade färskpotatis är här. Enligt tradition anordnade Svensk Potatis en budgivning om den första skörden på Bjärehalvön i Skåne. Lidl tog hem vinsten med ett kilopris på 2 500 kronor. Nu donerar livsmedelskedjan 100 000 kronor till UNHCR och behövande i Ukraina. Färskpotatisen har skänkts till Sveriges Stadsmissioner.
Foto: Staffan Andersson

Potatisodlarna Arnold och Jesper Ebbesson tillsammans med Erik Ragnarsson var först ut med att plocka de första primörerna av sorten Swift. I den traditionella budgivningen, anordnad av Svensk Potatis, fick alla livsmedelskedjor lägga ett bud på årets första färskpotatis och i år skulle förtjänsten gå till hjälp till behövande i Ukraina.

Lidl Sverige vann för tredje året i rad auktionen med ett bud på 2 500 kronor per kilo, en total summa på 100 000 kronor för 40 kilo. Hela summan doneras direkt till UNHCR och behövande i Ukraina. Den första skörden har Lidl skänkt vidare till Sveriges Stadsmissioner.

– Det är fantastiskt kul att vi vann årets budgivning i år igen och att vi fortsatt får visa stöd för svenska odlare. I år känns det extra värdefullt att vi i år igen får hjälpa människor i Ukraina samt stötta UNCHR och deras viktiga arbete, säger Juuso Mattila, försäljningschef Frukt & Grönt Lidl Sverige.

I dagsläget har 122 Lidl-butiker samarbeten för att skänka livsmedel, varav 27 av butikerna skänker till Sveriges Stadsmissioner. Andra partners är Allwin, Ätbart och Matakuten. Även Lidls tre lager har ett upparbetat samarbete med Sveriges Stadsmissioner.

- Årets första färskpotatis går till människor i utsatthet! Förutom näringsriktig mat till familjer som inte får pengarna att räcka, så ger denna lyx också känslan av att vara värdefull. Lidl bidrar varje vecka till mat på bordet och bättre hälsa genom att donera sitt livsmedelsöverskott till Stadsmissionen - som förmedlar maten till människor i matfattigdom. Så samarbetar vi sedan 2019 för ett mänskligare samhälle, säger Anne Lunde Dinesen, nationell samordnare Stadsmissionens matcentraler.

Potatisen sattes den 2 mars och det har tagit drygt två månader för potatisen att växa klart. Under åren har Lidl fokuserat på att utöka sitt svenska sortiment genom samarbeten med lokala producenter och leverantörer. I genomsnitt under året är 50% av sortimentet inom färska grönsaker odlat i Sverige.

I mars 2022 donerade Lidl Sverige, tillsammans med övriga företag i Schwarz-gruppen, varor till ett värde av 10 miljoner euro till Ukraina. Genom sitt internationella nätverk och tillsammans med olika lokala hjälporganisationer arbetar Lidl för att bidra med nödhjälp i form av mat, kläder och hygienprodukter för att hjälpa flyktingar i områdena nära gränsen till Ukraina.

Foto: Staffan Andersson

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.

Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.