Lidl vann budgivning på årets första färskpotatis – skänker 100 000 till UNHCR och 40 kg potatis till Sveriges Stadsmissioner
Potatisodlarna Arnold och Jesper Ebbesson tillsammans med Erik Ragnarsson var först ut med att plocka de första primörerna av sorten Swift. I den traditionella budgivningen, anordnad av Svensk Potatis, fick alla livsmedelskedjor lägga ett bud på årets första färskpotatis och i år skulle förtjänsten gå till hjälp till behövande i Ukraina.
Lidl Sverige vann för tredje året i rad auktionen med ett bud på 2 500 kronor per kilo, en total summa på 100 000 kronor för 40 kilo. Hela summan doneras direkt till UNHCR och behövande i Ukraina. Den första skörden har Lidl skänkt vidare till Sveriges Stadsmissioner.
– Det är fantastiskt kul att vi vann årets budgivning i år igen och att vi fortsatt får visa stöd för svenska odlare. I år känns det extra värdefullt att vi i år igen får hjälpa människor i Ukraina samt stötta UNCHR och deras viktiga arbete, säger Juuso Mattila, försäljningschef Frukt & Grönt Lidl Sverige.
I dagsläget har 122 Lidl-butiker samarbeten för att skänka livsmedel, varav 27 av butikerna skänker till Sveriges Stadsmissioner. Andra partners är Allwin, Ätbart och Matakuten. Även Lidls tre lager har ett upparbetat samarbete med Sveriges Stadsmissioner.
- Årets första färskpotatis går till människor i utsatthet! Förutom näringsriktig mat till familjer som inte får pengarna att räcka, så ger denna lyx också känslan av att vara värdefull. Lidl bidrar varje vecka till mat på bordet och bättre hälsa genom att donera sitt livsmedelsöverskott till Stadsmissionen - som förmedlar maten till människor i matfattigdom. Så samarbetar vi sedan 2019 för ett mänskligare samhälle, säger Anne Lunde Dinesen, nationell samordnare Stadsmissionens matcentraler.
Potatisen sattes den 2 mars och det har tagit drygt två månader för potatisen att växa klart. Under åren har Lidl fokuserat på att utöka sitt svenska sortiment genom samarbeten med lokala producenter och leverantörer. I genomsnitt under året är 50% av sortimentet inom färska grönsaker odlat i Sverige.
I mars 2022 donerade Lidl Sverige, tillsammans med övriga företag i Schwarz-gruppen, varor till ett värde av 10 miljoner euro till Ukraina. Genom sitt internationella nätverk och tillsammans med olika lokala hjälporganisationer arbetar Lidl för att bidra med nödhjälp i form av mat, kläder och hygienprodukter för att hjälpa flyktingar i områdena nära gränsen till Ukraina.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl bjuder till våffelfest med topptest25.3.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Inför den årliga våffeldagen har Aftonbladet och Expressen genomfört varsitt test för att guida svenskarna till den perfekta våfflan, ett av färdiga våffelmixar och ett av våffeljärn. När resultaten nu står färdiga kan Lidl Sverige stoltsera med två topptestade produkter – våffelmix från det egna varumärket Belbake, och våffeljärnet från Silvercrest.
Lidl Sverige återkallar Smoothie Red Genius av varumärket Solevita- på grund av mögelgiftet patulin7.3.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar Smoothie Red Genius. Den drabbade smoothien innehåller aroniajuice där man i råvaran funnit patulin. Patulin är ett skadligt ämne (mykotoxin) som produceras av mögelsvampar som kan orsaka illamående, kräkningar och matsmältningsbesvär.
Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.
Lidls fiskpinnar fiskar hem toppbetyg i nytt test28.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sveriges MSC-märkta fiskpinnar av filé från det egna märket Ocean Sea kammar hem en andraplacering i ett nytt test av Råd & Rön. På en tredjeplats i samma test hamnar även Lidls MSC-märkta Ocean Sea fiskpinnar som med en kombination av bra betyg och billigast per pinne även får utmärkelsen "Bra köp".
Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum