Lidl växer i Västerås – öppnar sin fjärde butik i staden

Nu står det klart att Lidl öppnar sin fjärde butik i Västerås, butikskedjan har knutit nytt avtal med Svenska Handelsfastigheter. Den nya butiken väntas öppna under vintern 2018/2019 och kommer att ligga i handelsområdet Erikslund. Den nästan 2000 kvm stora integrerade butikslokalen kommer bli granne med bland annat ICA Maxi och Systembolaget. Trots att butiken är den fjärde i Västerås utesluter Lidl inte ytterligare etableringar i staden.

- Etableringen är i enlighet med vår långsiktiga strategi. Lidl har som mål att utöka till 200 butiker till och med 2020 och butiken i Västerås blir ett välkommet tillskott i expansionen. Vi letar kontinuerligt efter nya spännande lägen och utesluter inte etableringar av ytterligare butiker i staden, säger Johan Vennerström, fastighetschef region mitt och norr på Lidl Sverige.

Den nya butiken i Västerås som är nästan 2000 kvadratmeter stor ligger i den expansiva delen av handelsområdet Erikslund. Sammantaget finns cirka 160 butiker och 200 000 kvm handelsyta i Erikslund, som ligger i västra Västerås. Handelsområdet har cirka 10 miljoner besökare årligen och valdes så sent som 2015, för tredje året i rad, till Årets handelsområde av kunderna. Avtalet med Svenska Fastigheter sträcker sig över 10 år.

- Vi är glada och stolta över att teckna vårt första hyresavtal med Lidl. Butikskedjans etablering i Erikslund kommer bidra till att stärka hela handelsområdet. Med hyresavtalet lägger Svenska Handelsfastigheter grunden till ett som vi hoppas, långsiktigt och nära samarbete med Lidl som befinner sig i en intressant och expansiv fas, säger Staffan Unge, affärsutvecklingsansvarig vid Svenska Fastigheter.

I samband med att Lidl flyttar in kommer lokalen att anpassas till Lidls nya butikskoncept. Genom smart logistik minskas antalet transporter till och från butiken. Det kan uppnås då alla varor samlas på centrallagret i Rosersberg utanför Stockholm och samkörs i samma leveransbil. Detta medför mindre utsläpp och bullerstörningar då alla varor transporteras i samma bil. Transporterna sker dessutom med klimatsmarta lastbilar.

Omtanke om miljön präglar också sortimentet. Lidl har en hög andel av miljömärkta och etiskt märkta varor. Dessutom ställer Lidl alltid hårda miljö- och kvalitetskrav på sina leverantörer. Lidl är också den enda livsmedelskedjan i Sverige som klimatkompenserar för hela den svenska verksamheten.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Linn Hultén, presskontakt
E-mail: linn.hulten@lidl.se

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 170 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 3 600 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 etablerar vi även ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Lidls årsredovisning 2017 klar – ökar nettoomsättning med 11,2 procent13.9.2018 12:15Pressmeddelande

I dagarna offentliggjorde Bolagsverket Lidl Sveriges årsredovisning för verksamhetsåret 2017 (1 mars 2017-28 februari 2018). Nettoomsättningen växte med 11,2 procent, betydligt mer än branschen i övrigt, och närmar sig därmed 10 miljarder i omsättning. Under förra året öppnade Lidl tre nya butiker och tecknade avtal om 24 nya butikslägen och nu rustar man för att växa ytterligare.