Lidl Växjö utsågs till Årets ekobutik på Ekogalan 2020

När Ekogalan igår kväll gick av stapeln blev Lidls BREEAM-certifierade butik i Växjö utsedd till årets ekobutik. Bakom Ekogalan står det oberoende företaget Ekoweb.

Lidl Växjö - Årets Ekobutik

Motivering:
”Med ett klimat- och hållbarhetstänk utöver det vanliga, och med ett ständigt växande ekologisk sortiment och frukt och grönt, underlättar butiken för konsumenten att göra bra val. Både för hälsan och för miljön.”

Den vinnande butiken i Växjö invigdes i december 2016 och blev då modell för Lidls nya butiker. I samband med bygget uppnådde Lidl kraven för den internationella miljöcertifieringen BREEAMs högsta nivå Outstanding. Året efter vann butiken priset för Världens grönaste nya handelsbyggnad.

– Det är jätteroligt och inspirerande. Hållbarhet genomsyrar hela vår verksamhet och utmärkelsen är ett bevis på att vi når ut med vårt arbete. Vi har ett stort fokus på att öka andelen svenskt och ekologiskt i vår frukt- och gröntavdelning samtidigt som vi jobbar aktivt för att minska matsvinnet. Eftersom vi är ett konceptföretag så ser det inte bara ut så här i Växjö, utan i alla våra butiker i hela landet, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.

Under åren 2017-2018 ökade ekoförsäljningen med drygt 18 procent. Under 2019 ökade ekoförsäljningen med tre procent och Lidl fortsatte att öka sitt ekologiska utbud.Idag står det ekologiska sortimentet för ca 6 procent av omsättningen.

För att möta konsumenternas efterfrågan på svenskt och ekologiskt arbetar livsmedelskedjan kontinuerligt med att utveckla det fasta sortimentet som idag innehåller drygt 8 procent ekologiska varor. Kunderna erbjuds ekologiskt framförallt inom frukt och grönt och också inom bland annat kött och nötter. Under 2019 lanserades KRAV-märkta mejeriprodukter under det egna varumärket Ängens (laktosfri mellanmjölk, ESL mellanmjölk, gräddfil och smör).

– Ekologiskt är viktigt och vi kommer fortsätta att utveckla vårt sortiment inom de varugrupper där det finns en stark efterfrågan hos våra kunder. Vi ser en fortsatt tillväxt i försäljningen av vårt ekologiska sortiment även om tillväxttakten sjunkit jämfört med tidigare år. Vi måste vara lyhörda för vad våra kunder köper för att inte bidra till matsvinn, samtidigt som vi vill uppmuntra dem att göra bra val, säger Miriam Thunborg, hållbarhetschef Lidl Sverige.

Lidl Växjö - Årets Ekobutik
Johan Tuneskog, Anna Andersson, Miriam Thunborg, Johan Stormwall
Johan Stormwall, Miriam Thunborg, Johan Tuneskog, Anna Andersson
Lidl Växjö (Norremark)
Lidl Växjö (Norremark)

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Från krisläge till internationell export: Lidl Sverige tar Hammars Bryggeri till nya marknader22.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Hammars Bryggeri i Närke blev liksom många svenska mat- och dryckesproducenter hårt drabbade när coronapandemin slog till i våras. Genom en debattartikel i Expressen undertecknad Lidl Sverige kom de i kontakt med livsmedelskedjan och fick på rekordtid till ett avtal som innebar en fördubbling av antal återförsäljare. Nu står de inför expansion utomlands.

Från nödrop till succé på Lidl: Över en miljon sålda varor från små, svenska matproducenter22.9.2020 09:47:50 CESTPressmeddelande

På mindre än fyra månader har nu över en miljon produkter från Lidls nya svenska leverantörer sålts, runt om i livsmedelskedjans 198 butiker. Det var i mars, mitt under coronapandemins upptakt, som Lidl besvarade ett nödrop från ett stort antal små, svenska matproducenter. Nu tittar livsmedelskedjan på hur man kan fördjupa samarbetet och lyfta in produkter i det ordinarie sortimentet.

Sju dagar kvar att söka 11 miljoner för mer hållbara livsmedelssystem7.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Just nu pågår jakten på projekt som kan ge snabbare omställning till mer hållbara livsmedelssystem. Hållbarhetsakuten är årets tema för Lidl Future Initiatives där 11 miljoner kronor delas ut till utvalda tidskritiska projekt utanför den egna verksamheten. Stora som små projekt med hållbarhet i fokus kan söka stöd fram till den 13 september. Fem av Sveriges ledande experter står redo att granska inkomna ansökningar. Pengarna har Lidls kunder bidragit med genom en prishöjning på plastpåsar.