Lidl Växjö utsågs till Årets ekobutik på Ekogalan 2020

När Ekogalan igår kväll gick av stapeln blev Lidls BREEAM-certifierade butik i Växjö utsedd till årets ekobutik. Bakom Ekogalan står det oberoende företaget Ekoweb.

Lidl Växjö - Årets Ekobutik

Motivering:
”Med ett klimat- och hållbarhetstänk utöver det vanliga, och med ett ständigt växande ekologisk sortiment och frukt och grönt, underlättar butiken för konsumenten att göra bra val. Både för hälsan och för miljön.”

Den vinnande butiken i Växjö invigdes i december 2016 och blev då modell för Lidls nya butiker. I samband med bygget uppnådde Lidl kraven för den internationella miljöcertifieringen BREEAMs högsta nivå Outstanding. Året efter vann butiken priset för Världens grönaste nya handelsbyggnad.

– Det är jätteroligt och inspirerande. Hållbarhet genomsyrar hela vår verksamhet och utmärkelsen är ett bevis på att vi når ut med vårt arbete. Vi har ett stort fokus på att öka andelen svenskt och ekologiskt i vår frukt- och gröntavdelning samtidigt som vi jobbar aktivt för att minska matsvinnet. Eftersom vi är ett konceptföretag så ser det inte bara ut så här i Växjö, utan i alla våra butiker i hela landet, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.

Under åren 2017-2018 ökade ekoförsäljningen med drygt 18 procent. Under 2019 ökade ekoförsäljningen med tre procent och Lidl fortsatte att öka sitt ekologiska utbud.Idag står det ekologiska sortimentet för ca 6 procent av omsättningen.

För att möta konsumenternas efterfrågan på svenskt och ekologiskt arbetar livsmedelskedjan kontinuerligt med att utveckla det fasta sortimentet som idag innehåller drygt 8 procent ekologiska varor. Kunderna erbjuds ekologiskt framförallt inom frukt och grönt och också inom bland annat kött och nötter. Under 2019 lanserades KRAV-märkta mejeriprodukter under det egna varumärket Ängens (laktosfri mellanmjölk, ESL mellanmjölk, gräddfil och smör).

– Ekologiskt är viktigt och vi kommer fortsätta att utveckla vårt sortiment inom de varugrupper där det finns en stark efterfrågan hos våra kunder. Vi ser en fortsatt tillväxt i försäljningen av vårt ekologiska sortiment även om tillväxttakten sjunkit jämfört med tidigare år. Vi måste vara lyhörda för vad våra kunder köper för att inte bidra till matsvinn, samtidigt som vi vill uppmuntra dem att göra bra val, säger Miriam Thunborg, hållbarhetschef Lidl Sverige.

Lidl Växjö - Årets Ekobutik
Johan Tuneskog, Anna Andersson, Miriam Thunborg, Johan Stormwall
Johan Stormwall, Miriam Thunborg, Johan Tuneskog, Anna Andersson
Lidl Växjö (Norremark)
Lidl Växjö (Norremark)

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.