Lidl Sverige

Lidl vidareutvecklar matsvinnskonceptet ”Ta vara på”

Dela
Sedan lanseringen av Lidl Sveriges matsvinnskoncept Ta vara på har butikerna runt om i landet proaktivt arbetat med att minska mängden slängd mat i butik. Nu vidareutvecklar livsmedelskedjan konceptet genom att inkludera torr- och frysvaror och introducera 70 procents rabatt i färskområden.
Lidl vidareutvecklar matsvinnskonceptet ”Ta vara på”.
Lidl vidareutvecklar matsvinnskonceptet ”Ta vara på”.

Under 2018 lanserade Lidl Sverige konceptet Ta vara på, ett initiativ som innebar att konsumenter fick möjlighet att köpa påsar med fullt ätbara frukter och grönsaker med exempelvis skönhetsfläckar till ett kraftigt nedsatt pris. Sedan lanseringen har konceptet gått över förväntan och varit uppskattat bland livsmedelskedjans kunder. Under de följande åren har ytterligare kategorier, däribland Bake Off, färskt bröd och kyl- och köttvaror inkluderats.

Som ett led i framgångarna i arbetet med matsvinn – där Lidl Sveriges arbete varit bidragande – implementeras nu ett centralt matsvinnskoncept i samtliga Lidl-länder.

Konceptet vidareutvecklas genom att erbjuda kunder 30 procents rabatt på varor med kort datum även i torr- och frysområdet. Dessutom rabatteras också varor inom färskt bröd, kyl och kött, fisk och fågel alltid till 70 procent på bäst före-datum eller sista förbrukningsdag. I samband med utvecklingen byter även konceptet utseende för att inspirera och vägleda fler kunder till att göra ett mer hållbart val i butik. Konceptet har implementerats i tre steg med start i november 2022.

– Matsvinnet är en ständigt aktuell fråga och det känns angeläget att fortsätta utveckla det här uppskattade konceptet. Vi strävar alltid efter att ta vårt fulla ansvar för att minska vårt klimatavtryck och bidra till en ökad medvetenhet bland konsumenter. Genom Ta vara på kan våra kunder rädda mat samtidigt som de är rädda om både plånbok och miljö, säger Jakob Josefsson, Sverigechef på Lidl.

Genom Lidls aktiva arbete med att minska matsvinnet räddade livsmedelskedjan det senaste året drygt 3 400 ton mat. Målet är att minska andelen matsvinn med 50 procent till 2025.

Nyckelord

Kontakter

Vid övriga frågor (kundtjänst)

http://www.lidl.se

Tel:020-190 80 70

Bilder

Lidl vidareutvecklar matsvinnskonceptet ”Ta vara på”.
Lidl vidareutvecklar matsvinnskonceptet ”Ta vara på”.
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl förlänger prissänkningen på Matriket till sista april2.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Genom att samla majoriteten av det Från Sverige-märkta sortimentet under ett och samma varumärke har Lidl gjort det enkelt för de svenska hushållen att välja svenska livsmedel. För att öka de svenska hushållens medvetenhet kring svenskproducerad mat och uppmuntra till fortsatt konsumtion av svenska livsmedel förlänger Lidl sin prissänkning på hela Matriket-sortimentet april ut. Via en kupong i medlemsklubben Lidl Plus kan kunderna handla Matriket-produkter till minst 20 procents rabatt vid ett köptillfälle i veckan.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye