Lidl vidareutvecklar matsvinnskonceptet ”Ta vara på”

Under 2018 lanserade Lidl Sverige konceptet Ta vara på, ett initiativ som innebar att konsumenter fick möjlighet att köpa påsar med fullt ätbara frukter och grönsaker med exempelvis skönhetsfläckar till ett kraftigt nedsatt pris. Sedan lanseringen har konceptet gått över förväntan och varit uppskattat bland livsmedelskedjans kunder. Under de följande åren har ytterligare kategorier, däribland Bake Off, färskt bröd och kyl- och köttvaror inkluderats.
Som ett led i framgångarna i arbetet med matsvinn – där Lidl Sveriges arbete varit bidragande – implementeras nu ett centralt matsvinnskoncept i samtliga Lidl-länder.
Konceptet vidareutvecklas genom att erbjuda kunder 30 procents rabatt på varor med kort datum även i torr- och frysområdet. Dessutom rabatteras också varor inom färskt bröd, kyl och kött, fisk och fågel alltid till 70 procent på bäst före-datum eller sista förbrukningsdag. I samband med utvecklingen byter även konceptet utseende för att inspirera och vägleda fler kunder till att göra ett mer hållbart val i butik. Konceptet har implementerats i tre steg med start i november 2022.
– Matsvinnet är en ständigt aktuell fråga och det känns angeläget att fortsätta utveckla det här uppskattade konceptet. Vi strävar alltid efter att ta vårt fulla ansvar för att minska vårt klimatavtryck och bidra till en ökad medvetenhet bland konsumenter. Genom Ta vara på kan våra kunder rädda mat samtidigt som de är rädda om både plånbok och miljö, säger Jakob Josefsson, Sverigechef på Lidl.
Genom Lidls aktiva arbete med att minska matsvinnet räddade livsmedelskedjan det senaste året drygt 3 400 ton mat. Målet är att minska andelen matsvinn med 50 procent till 2025.
Nyckelord
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Bilder


Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl Sverige hyllar Nacho-naldagen1.6.2023 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den 6 juni är det Sveriges nationaldag. För de flesta svenska högtider står maten i centrum och förknippas med specifika maträtter. Påsken har äggen. Midsommar förknippas med sill och julen med skinka. Men nationaldagen är inte förknippad med någon speciell måltid - det är något som Lidl Sverige vill bidra till att ändra på.
Lidl officiell sponsor av UCI WorldTour-lag Lidl-Trek30.5.2023 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nu står det klart att Lidl går in och blir ny sponsor av cykelstallet Lidl-Trek som sedan tidigare har UCI WorldTour-status.
Bäst i test: Grillost från Lidl hyllas av panelen29.5.2023 13:30:00 CEST | Pressmeddelande
I Svenska Dagbladets stora test av grillost utsågs Lidls egna Eridanous cypriotiska grillost till testvinnare med fem av sex i betyg. Även grillosten från Lidls eget varumärke Matriket topptestades och tilldelades en delad andraplacering. Vinnaren beskrevs som fantastisk och saftig med ”perfekt balans mellan smakerna”.
Lidls färdiga pizzadeg topptestas25.5.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige fortsätter att skörda framgångar i oberoende smak- och kvalitetstester. I Nya Wermlands-Tidningens nya test av färdig pizzadeg hamnar Lidls egen i topp. Med omdömen som lätt att öppna och rulla ut, god smak, bra konsistens och fluffig med krispiga kanter tog Lidls pizzadeg hem en andraplacering med 4 av 5 betyg.
Lidl Sverige förlänger och utökar prissänkningarna till 270 varor – över 10% av sortimentet får sänkt och fryst pris24.5.2023 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige förlänger sitt initiativ att sänka och frysa priserna på en rad livsmedel till åtminstone sista juni. Dessutom adderas ytterligare livsmedel till listan inom ramen för prissänkningsinitiativet – från och med första juni sänks priset på ytterligare ett 50-tal populära varor som ofta återfinns på midsommarborden. Totalt omfattar listan med varor som fått sänkt och fryst pris nu över 270 varor sedan prisinitiativet lanserades i mars, vilket är mer än var tionde vara i hela sortimentet i Lidls butiker.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum