Lidl vinner Guldfisken 2023 som Årets vågbrytare

För åttonde året i rad delar MSC och ASC ut pris för att uppmärksamma positiva initiativ kopplat till hållbar sjömat. Med sitt breda utbud av certifierad och MSC-märkt sill, tilldelas Lidl Sverige Guldfisken 2023 som Årets vågbrytare med motiveringen:
"De konsumenter som vill ha certifierad sill
har i dagsläget inte många företag att vända sig till.
Vi vill lyfta fram de som inte gör som andra.
Utan sin egen väg vandra.
Lidl bryter vågen och säljer MSC-märkt sill inlagd i dill.”
För Lidl är MSC och ASC viktiga verktyg för att säkerställa ett brett och ansvarsfullt sortiment av fisk och skaldjur där kunden kan känna sig trygg i sitt val av sjömat. Livsmedelskedjan strävar efter att hela sortimentet av fisk och skaldjur ska vara MSC- eller ASC-certifierat.
– På Lidl vill vi göra det enkelt för kunden att handla bra mat till en rimlig peng. Vårt mål är att ha ett ansvarsfullt och etiskt sortiment av fisk och skaldjur till ett attraktivt pris utan att tumma på kvaliteten. Att vi vinner Guldfisken som Årets vågbrytare är därför ett kvitto på att vi levererar på vår affärsidé att erbjuda högsta kvalitet till branschens bästa pris, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.
Hållbarhetspriset Guldfisken delades ut under Sjömatsdagen den 3 maj i Stockholm som arrangeras av MSC och ASC. Juryns beslut baseras på interna fakta från MSC samt från MSC:s rapport "Marknadsöversikt för Sverige 2022".
OM MSC
MSC är en internationell icke-vinstdrivande organisation. MSC är det enda globala certifieringsprogrammet för vildfångad fisk som uppfyller kraven på bästa praxis både av FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation (FAO Home | Food and Agriculture Organization of the United Nations (fao.org), Global Sustainable Seafood Initiative (GSSI) och ISEAL (ISEAL supports ambitious sustainability systems and their partners to tackle the world’s most pressing challenges. | ISEAL Alliance) den internationella organisationen för hållbarhetscertifieringar. När ett fiske uppfyller MSC:s standard för hållbart fiske kan fångsten säljas som MSC-märkt. Certifieringen är öppen för alla yrkesfisken som fångar fisk och skaldjur från hav- eller sötvatten. Idag är fler än 400 fiskerier i över 35 länder MSC-certifierade.
OM ASC
Aquaculture Stewardship Council (ASC) är ett internationellt certifieringsprogram som arbetar för en mer ansvarsfull odling av fisk och skaldjur. Genom att arbeta tillsammans med flera olika intressenter, exempelvis fisk- och skaldjursodlare, grossister, detaljhandeln, restauranger, miljöorganisationer och forskare, bidrar ASC till att främja ett mer långsiktigt hållbart och socialt ansvarstagande vattenbruk. Endast sjömat som kommer från ASC-certifierade odlingar får bära det gröna ASC-märket. ASC-loggan garanterar full spårbarhet genom hela värdekedjan. Genom att välja ASC-certifierad sjömat så bidrar man aktivt till en bättre värld – både för människa och miljö.
Nyckelord
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Bilder

Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl Sverige hyllar Nacho-naldagen1.6.2023 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den 6 juni är det Sveriges nationaldag. För de flesta svenska högtider står maten i centrum och förknippas med specifika maträtter. Påsken har äggen. Midsommar förknippas med sill och julen med skinka. Men nationaldagen är inte förknippad med någon speciell måltid - det är något som Lidl Sverige vill bidra till att ändra på.
Lidl officiell sponsor av UCI WorldTour-lag Lidl-Trek30.5.2023 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nu står det klart att Lidl går in och blir ny sponsor av cykelstallet Lidl-Trek som sedan tidigare har UCI WorldTour-status.
Bäst i test: Grillost från Lidl hyllas av panelen29.5.2023 13:30:00 CEST | Pressmeddelande
I Svenska Dagbladets stora test av grillost utsågs Lidls egna Eridanous cypriotiska grillost till testvinnare med fem av sex i betyg. Även grillosten från Lidls eget varumärke Matriket topptestades och tilldelades en delad andraplacering. Vinnaren beskrevs som fantastisk och saftig med ”perfekt balans mellan smakerna”.
Lidls färdiga pizzadeg topptestas25.5.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige fortsätter att skörda framgångar i oberoende smak- och kvalitetstester. I Nya Wermlands-Tidningens nya test av färdig pizzadeg hamnar Lidls egen i topp. Med omdömen som lätt att öppna och rulla ut, god smak, bra konsistens och fluffig med krispiga kanter tog Lidls pizzadeg hem en andraplacering med 4 av 5 betyg.
Lidl Sverige förlänger och utökar prissänkningarna till 270 varor – över 10% av sortimentet får sänkt och fryst pris24.5.2023 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige förlänger sitt initiativ att sänka och frysa priserna på en rad livsmedel till åtminstone sista juni. Dessutom adderas ytterligare livsmedel till listan inom ramen för prissänkningsinitiativet – från och med första juni sänks priset på ytterligare ett 50-tal populära varor som ofta återfinns på midsommarborden. Totalt omfattar listan med varor som fått sänkt och fryst pris nu över 270 varor sedan prisinitiativet lanserades i mars, vilket är mer än var tionde vara i hela sortimentet i Lidls butiker.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum