Lidls årsredovisning 2017 klar – ökar nettoomsättning med 11,2 procent
Lidls nettoomsättning var enligt årsredovisningen (1 mars 2017 – 28 februari 2018) 9 962 MSEK (8 959 MSEK). Resultatet förbättrades till 116 MSEK (32 MSEK). Antalet helårsanställda ökade till 2 805 (2 563).
- Vår snabba tillväxt är ett resultat av våra satsningar på fler butiker, upprustning av befintliga butiker, hållbarhet, ett utökat sortiment och inte minst det fantastiska jobbet som alla medarbetare dagligen utför. Allt fler kunder upptäcker att hos oss får man högsta kvalitet till bästa pris och nu rustar vi för att ta ytterligare marknadsandelar, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.
Lidl lyckas hålla låga priser bland annat genom stora och smarta inköp, effektiv logistik, och energisnåla, effektiva butiker. Den höga andelen egna märkesvaror ger dessutom kontroll över alla steg i inköpsprocessen vilket också bidrar till att Lidl kan hålla en attraktiv prisnivå.
Lidl har som mål att ha 200 butiker i Sverige under 2020, ett mål som ser ut att bli verklighet. Under verksamhetsåret 2017 öppnades tre nya butiker och det långsiktiga målet är 300 butiker i Sverige. Alla butiker byggs utifrån hög miljöstandard och butikerna i Växjö, Södertälje och Kungsängen har certifierats med den högsta miljöcertifieringen i världen, i enlighet med det oberoende certifieringsföretaget BRE – BREEAM Outstanding. Butiken i Växjö utsågs 2017 till Världens grönaste nya handelsbyggnad.
- I september är det 15 år sedan den första Lidlbutiken öppnade i Sverige. Vi har från starten utmanat branschen och idag är vi en kedja att räkna med, med över 170 butiker från Trelleborg till Skellefteå. Vi fortsätter expandera med fler butiker, nytt huvudkontor i Barkarby och ett nytt centrallager i Örebro, säger Johan Augustsson.
I samband med att årsredovisningen offentliggörs även Lidls hållbarhetsredovisning, för samma period, externt granskad av Ernst & Young.
Nyckelord
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl bjuder till våffelfest med topptest25.3.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Inför den årliga våffeldagen har Aftonbladet och Expressen genomfört varsitt test för att guida svenskarna till den perfekta våfflan, ett av färdiga våffelmixar och ett av våffeljärn. När resultaten nu står färdiga kan Lidl Sverige stoltsera med två topptestade produkter – våffelmix från det egna varumärket Belbake, och våffeljärnet från Silvercrest.
Lidl Sverige återkallar Smoothie Red Genius av varumärket Solevita- på grund av mögelgiftet patulin7.3.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar Smoothie Red Genius. Den drabbade smoothien innehåller aroniajuice där man i råvaran funnit patulin. Patulin är ett skadligt ämne (mykotoxin) som produceras av mögelsvampar som kan orsaka illamående, kräkningar och matsmältningsbesvär.
Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.
Lidls fiskpinnar fiskar hem toppbetyg i nytt test28.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sveriges MSC-märkta fiskpinnar av filé från det egna märket Ocean Sea kammar hem en andraplacering i ett nytt test av Råd & Rön. På en tredjeplats i samma test hamnar även Lidls MSC-märkta Ocean Sea fiskpinnar som med en kombination av bra betyg och billigast per pinne även får utmärkelsen "Bra köp".
Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum