Lidls årsredovisning 2017 klar – ökar nettoomsättning med 11,2 procent

I dagarna offentliggjorde Bolagsverket Lidl Sveriges årsredovisning för verksamhetsåret 2017 (1 mars 2017-28 februari 2018). Nettoomsättningen växte med 11,2 procent, betydligt mer än branschen i övrigt, och närmar sig därmed 10 miljarder i omsättning. Under förra året öppnade Lidl tre nya butiker och tecknade avtal om 24 nya butikslägen och nu rustar man för att växa ytterligare.

Lidls nettoomsättning var enligt årsredovisningen (1 mars 2017 – 28 februari 2018) 9 962 MSEK (8 959 MSEK). Resultatet förbättrades till 116 MSEK (32 MSEK). Antalet helårsanställda ökade till 2 805 (2 563).

- Vår snabba tillväxt är ett resultat av våra satsningar på fler butiker, upprustning av befintliga butiker, hållbarhet, ett utökat sortiment och inte minst det fantastiska jobbet som alla medarbetare dagligen utför. Allt fler kunder upptäcker att hos oss får man högsta kvalitet till bästa pris och nu rustar vi för att ta ytterligare marknadsandelar, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.

Lidl lyckas hålla låga priser bland annat genom stora och smarta inköp, effektiv logistik, och energisnåla, effektiva butiker. Den höga andelen egna märkesvaror ger dessutom kontroll över alla steg i inköpsprocessen vilket också bidrar till att Lidl kan hålla en attraktiv prisnivå.

Lidl har som mål att ha 200 butiker i Sverige under 2020, ett mål som ser ut att bli verklighet. Under verksamhetsåret 2017 öppnades tre nya butiker och det långsiktiga målet är 300 butiker i Sverige. Alla butiker byggs utifrån hög miljöstandard och butikerna i Växjö, Södertälje och Kungsängen har certifierats med den högsta miljöcertifieringen i världen, i enlighet med det oberoende certifieringsföretaget BRE – BREEAM Outstanding. Butiken i Växjö utsågs 2017 till Världens grönaste nya handelsbyggnad.

- I september är det 15 år sedan den första Lidlbutiken öppnade i Sverige. Vi har från starten utmanat branschen och idag är vi en kedja att räkna med, med över 170 butiker från Trelleborg till Skellefteå. Vi fortsätter expandera med fler butiker, nytt huvudkontor i Barkarby och ett nytt centrallager i Örebro, säger Johan Augustsson.

I samband med att årsredovisningen offentliggörs även Lidls hållbarhetsredovisning, för samma period, externt granskad av Ernst & Young.

Johan Augustsson, Sverigechef Lidl Sverige

Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.

Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.