Lidls årsredovisning 2017 klar – ökar nettoomsättning med 11,2 procent

I dagarna offentliggjorde Bolagsverket Lidl Sveriges årsredovisning för verksamhetsåret 2017 (1 mars 2017-28 februari 2018). Nettoomsättningen växte med 11,2 procent, betydligt mer än branschen i övrigt, och närmar sig därmed 10 miljarder i omsättning. Under förra året öppnade Lidl tre nya butiker och tecknade avtal om 24 nya butikslägen och nu rustar man för att växa ytterligare.

Lidls nettoomsättning var enligt årsredovisningen (1 mars 2017 – 28 februari 2018) 9 962 MSEK (8 959 MSEK). Resultatet förbättrades till 116 MSEK (32 MSEK). Antalet helårsanställda ökade till 2 805 (2 563).

- Vår snabba tillväxt är ett resultat av våra satsningar på fler butiker, upprustning av befintliga butiker, hållbarhet, ett utökat sortiment och inte minst det fantastiska jobbet som alla medarbetare dagligen utför. Allt fler kunder upptäcker att hos oss får man högsta kvalitet till bästa pris och nu rustar vi för att ta ytterligare marknadsandelar, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.

Lidl lyckas hålla låga priser bland annat genom stora och smarta inköp, effektiv logistik, och energisnåla, effektiva butiker. Den höga andelen egna märkesvaror ger dessutom kontroll över alla steg i inköpsprocessen vilket också bidrar till att Lidl kan hålla en attraktiv prisnivå.

Lidl har som mål att ha 200 butiker i Sverige under 2020, ett mål som ser ut att bli verklighet. Under verksamhetsåret 2017 öppnades tre nya butiker och det långsiktiga målet är 300 butiker i Sverige. Alla butiker byggs utifrån hög miljöstandard och butikerna i Växjö, Södertälje och Kungsängen har certifierats med den högsta miljöcertifieringen i världen, i enlighet med det oberoende certifieringsföretaget BRE – BREEAM Outstanding. Butiken i Växjö utsågs 2017 till Världens grönaste nya handelsbyggnad.

- I september är det 15 år sedan den första Lidlbutiken öppnade i Sverige. Vi har från starten utmanat branschen och idag är vi en kedja att räkna med, med över 170 butiker från Trelleborg till Skellefteå. Vi fortsätter expandera med fler butiker, nytt huvudkontor i Barkarby och ett nytt centrallager i Örebro, säger Johan Augustsson.

I samband med att årsredovisningen offentliggörs även Lidls hållbarhetsredovisning, för samma period, externt granskad av Ernst & Young.

Johan Augustsson, Sverigechef Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 178 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.