Lidls försäljning av julmust drog in rekordsumma på 235 000 kronor till Barncancerfonden

Lidl och Lidls kunder bidrog till en bättre jul för fler. 2019 års försäljning av Freeway julmust till förmån för Barncancerfonden slog alla föregående år och genererade hela 235 039 kronor. Dessutom samlar Lidl varje år julklappar från kunder i butikerna. I samarbete med Allwin skänktes totalt 4000 julklappar och barnböcker till familjer och människor som inte har råd eller möjlighet att själva köpa julklappar.

Sedan flera år skänker Lidl 50 öre per såld 0,5 liter julmust av det egna varumärket Freeway till Barncancerfonden. Under december månad genererade försäljningen av Lidls egen julmust en rekordsumma på 235 039 kronor som oavkortat skänks till Barncancerfonden.

Den årliga julklappsinsamlingen i samarbete med Allwin genomfördes under perioden 9 - 20 december. Kunder runt om i landet skänkte julklappar till 70 butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö. Lidls och kundernas insatser under julen resulterade i totalt 2000 julklappar och 2000 barnböcker till insamlingen.

– Tacksamheten och glädjen hos familjerna som tog emot julklapparna var enormt stor. Både butikspersonalen men framförallt kunderna ska verkligen vara stolt över sitt engagemang och den viktiga insatsen som gjordes, säger Simon Eisner, Vd och grundare Allwin.

Vidare skänker Lidl Sverige varje jul en större summa pengar som julgåva till Sveriges Stadsmissioner. Julen 2019 skänkte Lidl 100 000 kronor till Göteborgs Stadsmission. Organisationen arbetar aktivt med barn, unga och familjer som på olika sätt lever i utsatthet. Pengarna är ett bidrag till presentkort som Stadsmissonen varje jul delar ut till människor som lever på existensminimum.

Julklappsinsamling 2019 i samarbete med Allwin

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 192 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

De vinner Lidls hållbarhetspris – delar på 10 miljoner kronor6.12.2019 09:11:49 CETPressmeddelande

Vad har återvinning av heterogent livsmedelsplastavfall, transformativ förpackningsdesign, flerskiktsfilm med återvunnen konsumentplast, kemisk återvinning och Skogsmulle gemensamt? De är alla hållbara framtidslösningar som under gårdagskvällen belönades med Lidl Future Initiatives pris och fick därmed finansiellt bidrag för att utveckla sina projekt. Den totala prissumman uppgick i år till 10 miljoner kronor.