Lidls kunder ser grönt - växer mest i branschen i hållbart anseende

När Sustainable Brand Index 2019 igår kväll offentliggjordes, hade Lidl raketklättrat 42 platser* och tillhör de varumärken som ökat allra mest i hållbart anseende sedan 2018. Ökningen på 12 procent innebär det bästa resultatet i dagligvarubranschen.
SB Index Awards 2019

Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet och har genomförts årligen sedan 2011. Studien undersöker konsumenternas uppfattning om varumärken kopplat till hållbarhet. Lidl klättrar med 42 placeringar vilket innebär bäst resultat i dagligvarubranschen.

- Lidl tillhör de varumärken som ökar allra mest i Sustainable Brand Index i år. Det är inte förvånande utan tvärtom ett resultat av ihärdigt arbete under många år med att utbilda konsumenterna i vad man gör inom hållbarhet, vara innovativa i butiksmiljöerna och kombinera det med en ökande marknadsandel, säger Erik Hedén Vd Sustainable Brand Index.

När YouGovs BrandIndex nyligen släppte topplistan på varumärken med bäst helheltsintryck bland svenska kvinnor var Lidl det varumärke som haft den mest positiva utvecklingen under året. Det senaste året har Lidls varumärke dessutom varit bland de starkast växande när det gäller varumärkesstyrka, positiv buzz och rekommendation i YouGovs mätningar.

- Vi jobbar intensivt med målet att bli branschledande inom hållbarhet och resultatet är ett bevis på att vårt arbete når allmänheten. På samma sätt som hållbarhet är en självklar del i vår affärsmodell måste det också vara en integrerad del av vår kommunikation och vi är stolta över att klättra så pass mycket i listan, säger Bella Goldman, Marknads- och Kommunikationsdirektör på Lidl Sverige.

SB Index Awards 2019
Sustainable Brand Index
Bella Goldman, Marknads- och Kommunikationsdirektör Lidl Sverige
Ta vara på! Lidls matsvinnskoncept
Ta vara på! Lidls matsvinnskoncept
Lidl är Lidl - allt annat är olidligt
Lidl Råå, Helsingborg

Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.

Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.