Lidls kunder ser grönt - växer mest i branschen i hållbart anseende

När Sustainable Brand Index 2019 igår kväll offentliggjordes, hade Lidl raketklättrat 42 platser* och tillhör de varumärken som ökat allra mest i hållbart anseende sedan 2018. Ökningen på 12 procent innebär det bästa resultatet i dagligvarubranschen.

SB Index Awards 2019

Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet och har genomförts årligen sedan 2011. Studien undersöker konsumenternas uppfattning om varumärken kopplat till hållbarhet. Lidl klättrar med 42 placeringar vilket innebär bäst resultat i dagligvarubranschen.

- Lidl tillhör de varumärken som ökar allra mest i Sustainable Brand Index i år. Det är inte förvånande utan tvärtom ett resultat av ihärdigt arbete under många år med att utbilda konsumenterna i vad man gör inom hållbarhet, vara innovativa i butiksmiljöerna och kombinera det med en ökande marknadsandel, säger Erik Hedén Vd Sustainable Brand Index.

När YouGovs BrandIndex nyligen släppte topplistan på varumärken med bäst helheltsintryck bland svenska kvinnor var Lidl det varumärke som haft den mest positiva utvecklingen under året. Det senaste året har Lidls varumärke dessutom varit bland de starkast växande när det gäller varumärkesstyrka, positiv buzz och rekommendation i YouGovs mätningar.

- Vi jobbar intensivt med målet att bli branschledande inom hållbarhet och resultatet är ett bevis på att vårt arbete når allmänheten. På samma sätt som hållbarhet är en självklar del i vår affärsmodell måste det också vara en integrerad del av vår kommunikation och vi är stolta över att klättra så pass mycket i listan, säger Bella Goldman, Marknads- och Kommunikationsdirektör på Lidl Sverige.

SB Index Awards 2019
Sustainable Brand Index
Bella Goldman, Marknads- och Kommunikationsdirektör Lidl Sverige
Ta vara på! Lidls matsvinnskoncept
Ta vara på! Lidls matsvinnskoncept
Lidl är Lidl - allt annat är olidligt
Lidl Råå, Helsingborg

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 184 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.