Lidls supertorsdag med dubbelpremiär i Huskvarna och Kungsbacka

Lidl fortsätter att växa och öppnade under torsdagen butiker i Huskvarna och Kungsbacka och har nu 185 butiker i Sverige. Båda butiksöppningarna lockade hundratals nyfikna kunder. Lidl håller en mycket hög expansiontakt och öppningarna är en del i att nå målet 200 butiker år 2020.

Butikschef Pierre Gren klippte bandet i Kungsbacka

Samtidigt som Lidl söker fler lägen över hela landet, öppnar nya butiker på löpande band. Förutom dagens öppningar i Huskvarna och Kungsbacka har Lidl under 2019 öppnat butiker i Caroli i Malmö, Solna Centrum, Vårby, Strängnäs, Råå i Helsingborg och innan sommaren återstår en butiksöppning i Kista Galleria.

- Huskvarna och Kungsbacka är båda viktiga etableringar för Lidl och det känns fantastiskt roligt att kunna öppna två butiker på samma dag, särskilt när de varit så efterlängtade av lokalborna. Alla medarbetare har gjort ett fantastiskt jobb som innebär att vi nu kan välkomna ännu fler kunder i olika delar av landet att ta del av vårt erbjudande om varor av högsta kvalitet till bästa pris, säger Sebastiano Sacilotto Försäljningsdirektör Lidl Sverige.

Butikerna i Huskvarna och Kungsbacka har försäljningsytor på cirka 1 200 kvadratmeter respektive 1 300 kvadratmeter. Båda butikerna har anpassats och byggts enligt Lidls butikskoncept med ljusa och luftiga butiker med en stor bake-off med nybakat bröd och ett fräscht frukt- och grönt-torg.

Genom smart logistik minskas antalet transporter till och från butiken. Butikerna får endast en leverans per dag, något som medför signifikant mindre utsläpp och bullerstörningar då alla varor som behövs transporteras i samma bil. 100 procent av Lidls transporter drivs dessutom av förnybara bränslen.

Lidls sortiment präglas av hållbarhet med en hög andel miljömärkta och etiskt märkta varor. Lidl är idag en av de aktörer vars försäljning av ekologiska produkter ökar mest och under 2018 växte även det ekologiska sortimentet med 75 procent.

Lidl Kungsbacka, Frukt & Grönt
Lidl Kungsbacka, Frukt & Grönt
Lidl Kungsbacka
Lidl öppnade på nytt i Huskvarna
Blomstertorget på Lidl i Huskvarna
Sebastiano Sacilotto, Försäljningsdirektör Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 184 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl storsatsar på hållbar textil16.7.2019 07:43:00 CESTPressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter utveckla utbudet av mer hållbara produkter. Nu lanserar livsmedelskedjan ett pilotprojekt kring en ny textilkollektion med biologiskt nedbrytbar textiltryckfärg, certifierad enligt Cradle to CradlesTM guld- och silverstandard. Utöver den nya kollektionen byter Lidl även ut alla egna textilprodukter som innehåller viskos till den mer miljövänliga LENZING EcoVero Viskos, vilket minskar vattenåtgången i produktionen med hela 50 procent.

Byggstart för Sveriges första klimatneutrala butik3.7.2019 15:02:48 CESTPressmeddelande

Idag togs det första spadtaget i bygget av Lidls helt klimatneutrala butik på Gotland. Den nya butiken ska stå klar i juli 2020 och blir inte bara öns första Lidlbutik, utan även pilotprojekt för Sweden Green Building Councils (SGBC) nya certifiering NollCO2. Projektet utvecklas av Lidl tillsammans med SGBC och LINK Arkitektur. Med butiken på Gotland tar Lidl ytterligare ett steg i att minska klimatpåverkan från sina butiksbyggnader.