Ligalandslaget matchar dubbelt i Polen

Samtidigt som A-landslaget samlas i Skåne i början av november och möter Polen två gånger gör ligalandslaget den omvända resan. Dubbla matcher mot Polens motsvarighet väntar och förbundskaptenen Dennis Sandberg har tagit ut sin trupp. – Det är ett väldigt bra lag med en del spelare som knackar på A-landslagsdörren redan nu och många som har chans att göra det framöver, säger Sandberg.

Sverige och Polen arrangerar tillsammans herrarnas VM i januari 2023 och samarbetet länderna emellan sker också sportsligt. Ländernas A-landslag möts i Malmö Arena den 4 november och i Kristianstad Arena den 6 november – två arenor som kommer att användas under VM. Sveriges förbundskapten Glenn Solberg presenterade i torsdags sina 17 ordinarie spelare plus fyra utvecklingsspelare som får chansen att vara med och träna med A-landslaget.

Samma vecka kommer också det svenska ligalandslaget på herrsidan att samlas i Wladyslawowo i Polen, några mil norr om Gdansk. Dennis Sandberg som leder landslaget har haft angenäma problem med att ta ut 15 spelare dit.

– Det är inte ett B-landslag i den meningen att det här per automatik är de som står närmast på tur in i A-landslaget just nu, men vi har spelare som har mästerskapsrutin eller är väldigt nära A-landslaget redan nu i kombination med spelare som vi tror kan ta det steget längre fram, säger Sandberg.

– Jag har en ständig dialog med Glenn Solberg och vi blickar också mot VM 2023 och mästerskapen efter det och vill ge många chansen att känna hur det känns att dra på sig den blågula matchtröjan även på seniornivå. Många fick chansen att vara med på Playitas i somras och nu får andra också chansen.

Tre träningspass och två matcher – 5 november och 6 november – står på schemat under dagarna i Polen. För Sandberg blir det en extra intensiv vecka eftersom han också är förbundskapten för det U19-landslag som har regionala träningsdagar 1–3 november.

– Jag tycker att framtiden för svensk handboll ser väldigt ljus ut och det finns ett stort urval av oerhört duktiga spelare. Det här laget håller väldigt hög klass och spelare som Alfred Jönsson och Oskar Sunnefeldt kan bidra med sin erfarenhet och mästerskapsrutin, liksom flera andra som spelar i Frankrike, Tyskland och Danmark, säger han.

LIGALANDSLAGETS TRUPP TILL MATCHERNA MOT POLEN

5 november 17.00: Polen–Sverige COS OPO Cetniewo, Wladyslawowo