Likvärdighetspris för skolan går till Mentor Malmö

Lärarnas Riksförbunds likvärdighetspris för skolan lyfter fram olika insatser som görs för att främja en mer likvärdig skola. Med priset uppmärksammas hur förutsättningarna för alla elever kan bli mer jämlika och likvärdiga.

Lärarnas Riksförbunds Likvärdighetspris för skolan går till Mentor i Malmö som ger gratis läxhjälp till elever i utanförskapsområden. Mentor är en ideell organisation som arbetar med mentorskap för ungdomar. Mentor tycker att alla ungdomar i Sverige förtjänar en egen mentor, oavsett om de är glada, ledsna, uttråkade, aktiva eller får A eller F på proven. Allt för att ungdomarna ska känna en stark framtidstro och välja att avstå från våld och droger.

”Likvärdighet är en central fråga för oss. Det handlar om alla elevers rätt till god utbildning. Att ge alla elever en likvärdig och kvalitativ utbildning ställer oerhört stora krav på lärare och studie- och yrkesvägledare. Mentors verksamhet med läxhjälp är viktig. Den hjälper och stärker likvärdigheten i skolan. Den skola som är så grundläggande för elevers framtid och för hela Sverige”, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

”Med de bristande resurser och effektiviseringskrav som grundskolorna har idag så gör Mentor stor skillnad”, säger Catharina Niwhede, distriktsordförande Lärarnas Riksförbund Malmö Stad.

Prismotiveringen:
”Organisationen Mentor ger läxhjälp till barn och unga i utanförskapsområden, men arbetar även med att vara förebilder för att unga idag ska få en framtidstro.
Organisationen arbetar med att förebygga våld och droganvändning bland ungdomar.
Mentorerna fokuserar på det positiva för att ge ungdomar en ökad självkänsla och stötta dem i den åldern när de behöver det mest.”

För mer information:

Catharina Niwhede, distriktsordförande Lärarnas Riksförbund Malmö Stad
e-post: catharina.niwhede@lr.se

Mejl till kommunföreningarna i Skåne län:

Bjuv
bjuv@lr.se