Lill Lindfors - konsert på Sollidenscenen 6 jul

Lill Lindfors ger en konsert på Sollidenscenen med bland andra gästartisten Ebbot Lundberg. De gjorde de succé i TV-programmet Så mycket bättre 2013 och nu kan man se dem tillsammans igen. Medverkar gör även Mats Norrefalk, Anders Linder och Claes Crona Trio.

Lill Lindfors 2018_fotograf EWA-MARIE RUNDQVIST

Lill Lindfors gjorde sin professionella scendebut på Hamburger Börs i Stockholm 1959 för att tjäna lite extra pengar innan hon skulle fortsätta sina studier på universitetet, men hon blev upptäckt av Hagge Geigert och blev engagerad till hans nyårsrevy "Sillidonien" i Uddevalla 1960. Och det blev starten på en fantastisk karriär.

På senare år har hon bland annat engagerat sig som UNICEF-ambassadör, gjort många jazzkonserter bland annat tillsammans med Claes Crona och sjungit in nya tonsättningar av svensk lyrik i albumet ”Ett Liv” tonsatt av Ketil Bjornstad.
Hon har också visat sig vara en bra skådespelare. Hösten 2009 och våren 2010 turnerade hon med Riksteaterns uppsättning av komedin "Plaza svit" där hon gestaltade tre olika kvinnor. Samarbetet med regissören Jan de Laval fortsatte 2012 med komedin ”Ensamma hjärtan” tillsammans med Reuben Sallmander.

I år har Lill tilldelats Cornelis-stipendiet med motivering "En unik rytmisk kommedienne som textar och tolkar varje sångrad lika medvetet som intelligent".

Lill intar Sollidenscenen fredag den 6 juli kl 19.00 och konserten ingår i Skansens ordinarie entré. Biljetter går att köpa på Ticketmaster.

Lill Lindfors 2018_fotograf EWA-MARIE RUNDQVIST

Årets vårtalare är Göran Rosenberg15.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Årets vårtalare på Skansen är en prisbelönt journalist och författare, mitt i arbetet med en ny bok. En röst i samhällsdebatten som lyfter frågor "om samhällets skörhet, men också samhällets konstfullhet – frågor som leder tillbaka till hans egen historia, som barn till två av förintelsens överlevare" för att citera en intervju inför hans 70-årsdag 2018. Vad hans tal kommer att handla om är en väl förborgad hemlighet fram till kl 20.45 på Valborgsafton på Skansen.

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.