Lill Lindfors - konsert på Sollidenscenen 6 jul

Lill Lindfors ger en konsert på Sollidenscenen med bland andra gästartisten Ebbot Lundberg. De gjorde de succé i TV-programmet Så mycket bättre 2013 och nu kan man se dem tillsammans igen. Medverkar gör även Mats Norrefalk, Anders Linder och Claes Crona Trio.

Lill Lindfors 2018_fotograf EWA-MARIE RUNDQVIST

Lill Lindfors gjorde sin professionella scendebut på Hamburger Börs i Stockholm 1959 för att tjäna lite extra pengar innan hon skulle fortsätta sina studier på universitetet, men hon blev upptäckt av Hagge Geigert och blev engagerad till hans nyårsrevy "Sillidonien" i Uddevalla 1960. Och det blev starten på en fantastisk karriär.

På senare år har hon bland annat engagerat sig som UNICEF-ambassadör, gjort många jazzkonserter bland annat tillsammans med Claes Crona och sjungit in nya tonsättningar av svensk lyrik i albumet ”Ett Liv” tonsatt av Ketil Bjornstad.
Hon har också visat sig vara en bra skådespelare. Hösten 2009 och våren 2010 turnerade hon med Riksteaterns uppsättning av komedin "Plaza svit" där hon gestaltade tre olika kvinnor. Samarbetet med regissören Jan de Laval fortsatte 2012 med komedin ”Ensamma hjärtan” tillsammans med Reuben Sallmander.

I år har Lill tilldelats Cornelis-stipendiet med motivering "En unik rytmisk kommedienne som textar och tolkar varje sångrad lika medvetet som intelligent".

Lill intar Sollidenscenen fredag den 6 juli kl 19.00 och konserten ingår i Skansens ordinarie entré. Biljetter går att köpa på Ticketmaster.

Lill Lindfors 2018_fotograf EWA-MARIE RUNDQVIST

Nu slår bodluckorna upp på Skansens julmarknad!12.11.2018 07:00Pressmeddelande

Nu är det snart dags för den första julmarknadshelgen på Skansen. Bodarna slår upp luckorna, och försäljare från hela landet packar upp julmat, textilier, trähantverk, fisk och konfekt, pepparkakshus och saffransbullar. Det blir dans runt granen med Julorkestern, det serveras rykande het glögg och nybakade små munkar, brända mandlar, kolbullar och mycket mera. Hantverkarna i stadskvarteren - glasbruket, krukmakaren och flera andra små verkstäder har öppet.. Julmarknaden pågår 24 - 25 november, 1 – 2, 8 – 9 och 15 – 16 december.