Limiterat släpp av Plantation Single Cask

Den 31 Januari kl.10.00 släpper Systembolaget 252 flaskor av Plantation Single Cask exklusivt på Systembolaget.se. Den här gången i ett spännande samarbete med Ocho Tequila. Plantation Single Cask Guayana 1998 Ocho Tequila. Artikelnummer 40326 och kostar 1.599 kronor.

Sedan starten för 30 år sen är Plantation Rum en av de mest innovativa romproducenterna. Grundaren Alexandre Gabriel är ständigt på jakt efter nya ”terroir” av rom, destilleringsmetoder och lagring. Hans mål är att revolutionera romindustrin och visa att rom är unikt beroende och tack vare sitt ursprung, tradition och historia.

För många år sedan hittade Alexandre några gamla fat med rom av varierande ursprung. Den extraordinära komplexiteten och mognaden, som rommen visade efter några års lagring gjorde Alexandre nyfiken på att lära sig mer om skillnader mellan regioner och "terroir". Ett franskt ord för att beskriva kvalitén på en specifik plats som jordmån, klimat och dess integration med råvaran.

Alexandre började i och med Plantation att buteljera dubbel lagrad rom buteljera, rom med geografisk ursprungsbeteckning och årgång. Dubbel lagring är en gammal teknik som återskapades av Maison Ferrand. Plantations rom börjar sin lagring i tropikerna under det heta och fuktiga västindiska klimatet, vanligtvis i gamla bourbonfat (vitek). De skeppas sedan vidare till Cognac i Frankrike för att börja den andra etappen av rommens lagring i Maison Ferrands källare. Där fortsätter de att utvecklas och enligt traditionen lagras i små bredkorniga fat gjorda av fransk ek, det vill säga gamla Pierre Ferrand Cognacs fat. Denna tvådimensionella lagringsprocess har fått positiv uppmärksamhet från hela världen. Vit amerikansk ek skapar toner av vanilj- och kokosnötter medan fransk ek erbjuder eleganta och strukturerande tanniner. Tillsammans med två skilda klimat (tropiska och sedan den tempererade i Frankrike), bidrar de med olika egenheter, den tropiska med stark förångning av de mest intensiva estrar och den andra genom perfekt profilerade tanniner. I dag äger Maison Ferrand tre romdestillerier fördelade på Barbados och Jamaica. Men man använder sig även av destillat från minst åtta andra regioner såsom Trinidad, Barbados, St Lucia, Jamaica, Grenada, Guyana, Nicaragua och Panama. Utöver årgångsrom producerar man också s k blends av destillat med olika ålder och ursprung.

Plantation Single Cask Guyana 1998 Ocho Tequila börjar sin lagringsresa med 17 år i Guyana i 200-liters Bourbon fat. Därefter skeppas faten till Frankrike och tappas upp i Ferrands Cognacs-fat där de får lagras i två år och sedan ytterligare ett år på Ocho Tequila-fat.

Doften bjuder på toner av lagrad tequila som följs upp med agave, limeskal, peppar, rostade mandlar, mango och ginseng. Smaken öppnar med en oljighet som balanseras upp av en touch balsamico. Smakupplevelsen fortsätter med kakao, sälta och en tydlig gräsighet som rundas av med russin och en lång avslutning av Muscovadosocker, färsk tobak och lakrits.

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Codorníu, Barefoot Wines, Codorníu, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Frescobaldi, McPherson, Plantation Rum, Tamnavulin och Shackleton.