Limträ 100 år i Sverige – ett bevisat beständigt material

I år är det ett sekel sedan limträ började produceras i Sverige. Flera ikonbyggnader från den tiden finns kvar som bevis på det beständiga materialets banbrytande estetiska och tekniska kvaliteter. – Idag när hållbart byggande blir allt viktigare är limträ det självklara valet, säger Johan Fröbel, chef teknik och distribution på branschorganisationen Svenskt Trä.

Tekniken att sammanfoga trälammeller till starka och vackra balkar och bågar är ett resultat av tysk ingenjörskonst från början av 1900-talet. Otto Hetzer var först med att upptäcka limträets fördelar och visa hur det kan användas i avancerade konstruktioner med mycket stora spännvidder.

Via framsynta norska ingenjörer och entreprenörer kom tekniken till Sverige. Den första produktionen startade hos AB Träkonstruktioner i Töreboda 1919, där fabriksbyggnaden ännu står kvar hos limträtillverkaren Moelven Töreboda AB och används som lager.

– Även många av de byggnader som AB Träkonstruktioner Töreboda AB levererade till de första åren finns fortfarande kvar och är idag välkända svenska ikonbyggnader, så som centralstationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö, säger Johan Fröbel.

Efter andra världskriget startades limträtillverkning på flera platser i Sverige. Då var det ofta till olika typer av idrottshallar som limträ användes, allt från tennishallar till badhus.

Senare har det handlat om offentliga byggnader, så som bibliotek, universitet och besökscentrum, och de senaste åren infrastrukturprojekt som broar och höga flervåningshus. Limträtillverkarna har under 2010-talet sett försäljningen öka år efter år.

– Det hänger samman med en större medvetenhet om limträets positiva miljö- och klimategenskaper och att allt fler insett materialets tekniska, konstruktionsmässiga, arkitektoniska och estetiska möjligheter. Allt fler lyfter också fram det beprövade rationella byggande som limträ möjliggör med färdiga koncept- och systemlösningar, säger Johan Fröbel.

När limträet nu firar ett sekel i Sverige är det alltså en vital 100-åring som kan blicka tillbaka på en framgångsrik historia och se fram emot en ännu mer positiv framtid.

− Paradigmskiftet i byggbranschen är genomfört och limträ framstår alltmer som det nya förstahandsvalet, som dessutom har visat sig vara hållbart i 100 år, säger Johan Fröbel.

Johan Fröbel, chef teknik och distribution, Svenskt Trä
Tel 070-289 79 68 , johan.frobel@svenskttra.se

Camilla Carlsson, kommunikationschef, Svenskt Trä
Tel 072-702 79 65, camilla.carlsson@svenskttra.se

Nytt leveransrekord för lagerbalk11.5.2021 15:02:47 CEST | Pressmeddelande

Den gröna byggtrenden håller i sig vilket gör att framtiden för limträ fortsätter att se ljus ut. Efterfrågan är högre än någonsin och allt fler limträbalkar och limträpelare säljs numera via bygghandeln som insett vikten av att ha rätt produkter i lager. April 2021 blev en rekordmånad för lagerbalk sedan mätningarna startade 1997 och försäljningen visade en ökning med drygt 26 procent jämfört med föregående år.

Woodlife Sweden – ny utställning om svensk träarkitektur, design och hållbar stadsplanering13.4.2021 10:07:00 CEST | Pressmeddelande

Utställningen Woodlife Sweden presenterar 40 svenska träprojekt som visar hur arkitektur och design kan bidra till minskad klimatpåverkan. Woodlife Sweden har producerats av Svenska institutet och Sveriges Arkitekter, i samarbete med branschorganisationerna Svenskt Trä och Skogsindustrierna, och riktar sig till både svenska och internationella målgrupper. Utställningen syftar till att öka intresset för hållbar utveckling och öppna för nya samarbeten mellan aktörer inom hela träindustrin.

Limträ – En självklarhet i den cirkulära ekonomin8.4.2021 15:07:41 CEST | Pressmeddelande

DEBATT I januari beslutade regeringen om en första handlingsplan för cirkulär ekonomi med drygt hundra åtgärder inom områden som industriomställning, materialförsörjning, teknikutveckling och avfallshantering. Ett av de fyra fokusområden som lyfts fram i handlingsplanen är cirkulär ekonomi genom hållbara sätt att konsumera och använda material, produkter och tjänster. Här är användandet av trä i allmänhet och limträ i synnerhet ett viktigt steg på vägen.