Limträ – det trendiga materialet för ditt inomhusprojekt i höst

Alla som gillar att snickra och skapa ska inte behöva ta paus bara för att det blir kallt och mörkt ute. Med limträ går det att ta med sig snickarglädjen inomhus. Det är ett lättarbetat och starkt material som är enkelt att bearbeta med verktyg som de flesta har hemma.

Foto: Visualisera arkitektur AB.

– Limträ är vackert och rustikt och passar lika bra inomhus som utomhus, säger Johan Fröbel, chef för teknik och distribution på branschorganisationen Svenskt Trä.

Limträ är hyvlade granlameller som är industriellt hoplimmade. Det är ett konstruktionsmaterial som ofta används som bärande stomme i miljöanpassade byggnader, men eftersom det är lätt att bearbeta med enkla handverktyg, är det också perfekt till mindre gör-det-själv-projekt. Det finns i många dimensioner och bygghandlarna har ofta flera olika limträbalkar och -pelare på lager.

Kunskaps- och inspirationsbank på nätet
– I somras delade vi med oss av tips och inspiration till alla som var sugna på att bygga något nytt till trädgården, allt från grillbänkar och torkställningar till odlingslådor och gungor. Det visade sig vara uppskattat då nästan 1.8 miljoner har nåtts av kampanjen och limträ funkar ju även om man vill bygga inomhus, säger Johan Fröbel.

På www.byggbeskrivningar.se finns inspirationsprojekt med beskrivningar i både text och bild som hjälper till att ro snickeriet i hamn. Varje projekt har tydliga steg-för-steg-anvisningar och det är en blandning av projekt som passar både nybörjare och mer erfarna.

Från hyllor och bänkar till sängar och hus
– Det enklaste limträprojektet är antagligen en skärbräda till köket, men limträ är ett material som erbjuder något för alla nivåer. För de som vill bygga snygga hyllor eller sittbänkar med förvaring, ett maffigt matbord i solitt trä eller en mysig loftsäng, berättar Johan Fröbel.

Om man vill skapa en öppen planlösning och måste växla av en bärande innervägg kan man få hjälp av dimensionsprogrammet på sajten. Med det går det att beräkna rätt dimensioner och mått på allt från bjälklag och pelare till takåsar.

– Det finns mycket att inspireras av på byggbeskrivningar.se – projekt för en hel höst och vintersäsong, säger Johan Fröbel.

Besök www.byggbeskrivningar.se för information och tips från branschorganisationen Svenskt Trä.

Läs pressmeddelandet på Svenskt Träs webbplats här.

Foto: Visualisera arkitektur AB.