Linda Bengtzing i BingoLotto

Hon är pop- och schlagerdrottningen som, med en unik energi och scennärvaro, har bistått svenska folket med otaliga dansanta melodier och allsångsvänliga sånger. För 15 år sedan tog hon Sverige med storm med sin debut i Melodifestivalen. I år är det åter dags att äntra samma scen och den 26 januari, kl. 18.00 i TV4, sjunger hon upp inför årets mello-medverkan på scenen i BingoLotto!

LINDA BENGTZING
Framgångssagan som är Linda Bengtzing tog vid tidigt. Redan som 9-åring bildade Linda en sångduo tillsammans med grannflickan. Tillsammans uppträdde de på bland annat Göta Kanal-festivalen, Sillens dag och Jordgubbens dag i Laxå. En kärlek växte fram, scenen och Linda emellan, och 2005 kom hennes stora genombrott på den nationella musikscenen. I tv-produktionen Fame Factory gav hon sig tillkänna för det svenska folket och samma år medverkade Linda även, för första gången, i Melodifestivalen. Med bidraget ”Alla Flickor” sjöng hon till sig i plats i den svenska finalen, och i den svenska publikens hjärtan. Låten har idag spelats fler än 10 miljoner gånger på Spotify och lever än idag vidare som en odödlig schlagerklassiker.

MELODIFESTIVALEN
Idag är Linda lika meriterad som hon är rutinerad i mello-sammanhang. Totalt har hon tävlat hela sex gånger i Melodifestivalen. Efter succén då hon med sitt debutframträdande år 2005, med låten ”Alla flickor”, tog landet med storm, valde Linda att medverka även året därpå. Med melodin "Jag Ljuger så bra" slutade hon på en hedersam sjundeplats, men låten, som av många klassas som en av modern tids största schlagerhits, har idag spelats fler än 12 miljoner gånger på Spotify. Därefter följde medverkanden år 2008, 2011, 2014 och 2016.

Nu är det alltså åter dags för Linda att äntra den scen som en gång innebar hennes stora genombrott. Våren 2020 deltar Linda Bengtzing nämligen i Melodifestivalen med låten "Alla mina sorger", som förväntas bli en storfavorit.

TV-PERSONLIGHETEN OCH BINGOLOTTO-VÄNNEN
Linda har minst sagt många strängar på sin lyra och har år efter år visat sig vara mycket mer än en renodlad artist. Hon har bland annat varit programledare i TV, tävlat i "Körslaget", spelat huvudrollen som Mimi i musikalen ”RENT” på Göta Lejon, turnérat med Diggiloo flertalet gånger och gett ut en barnbok. Hon är dessutom minst sagt rutinerad i BingoLotto-sammanhang, med flertalet gästspelningar som artist. Hon har även vid tre tillfällen vikarierat som programledare för BingoLotto!

Söndagen den 26 januari 2020, kl. 18.00, välkomnar vi Linda varmt åter till BingoLotto!