Linda Sundblad i Bingolotto

En skönsjungande mångbegåvning, med rötter i Västergötland, och en talang som har blommat upp i otaliga branschgrenar. Vi talar såklart om Linda Sundblad. Söndagen den 13 oktober kl. 18.00 i TV4 tar hon ton på BingoLottos scen.

LEADSÅNGARE I LAMBRETTA

Redan 1996 tog Linda sitt första steg i riktning mot musiksveriges allra finaste rum, då hon som 15-åring övertog mikrofonen från Anders Eliasson och axlade rollen som ledsångare i det svenska rockbandet Lambretta. Tre år därpå släppte bandet sina två första singlar "Blow my fuses" och "Absolutely nothing", som båda figurerade på Sverigetopplistan under en tid. Man belönades även med en Grammis samma år för "årets musikvideo".

År 2001 släppte man sitt andra album, under titeln Lambretta, och bandets stora genombrott, på såväl den svenska som den internationella musikscenen, var därmed ett faktum. Albumet sålde guld i Sverige och togs varmt emot även ute i Europa. Singlarna "Bimbo" och "Creep", skrivna i samarbete med Max Martin, skördade båda stora framgångar. I synnerhet den förstnämnda som belönades med topp 5-placeringar i båda Sverige och Norge. Kronan på verket följde senare samma år, då man tilldelas Rockbjörnen för årets svenska grupp.

BLOMSTRANDE SOLOKARRIÄR

2006 var året då Linda Sundblad på allvar tog klivet för att leva ut sin fulla potential på egen hand. Hennes första soloalbum "Oh My God!", från samma år, rosades högt och brett av kritiker. Albumet var en produkten av ett samarbete med en rad namnkunniga producenter, däribland Max Martin som en av låtskrivarna. När debutåret kom till ända och stod inför sedvanlig summering, stod det även klart att låten "Oh father" kunde tituleras som den andra mest spelade låten under hela året. Grammisnomineringen som följde var därmed klart välförtjänt. Även singeln "Lose you" mottog strålande recensioner.

2009 släpptes singeln "2 all my girls", skriven tillsammans Idol-jurymedlemmen Alexander Kronlund och Max Martin. Låten spelades frekvent på MTV och Z-TV, fick snabbt stor spridning och listades i "Veckans hitvarning" på Rix FM. Andra soloalbumet "Manifest" släpptes 2010 och innehöll bland annat låten "Let’s Dance", som användes som vinjettlåt till tv-programmet med samma namn. Under 2011 deltog Linda i Melodifestivalen, med låten "Lucky you", och slutade på en hedersam sjätteplats.

På senare år har Linda fortsatt addera till sin låtskatt. Hon har bland annat ingått i framgångsrika samarbeten med artister som Lucas Nord, Rasmus Faber, Love Olzon, Mavrick och Hoy Loop. .

EN MÅNGFACETTERAT BEGÅVNING

Linda har under åren visat prov på en otrolig mångbegåvning och figurerat i flertalet branscher. Mellan 2008 och 2009 axlade hon rollen som programledare för SR-produktionen P3 Star. Hon har även arbetat som modell för bland annat L'Oreal. 2005 titulerade tidningen Elle henne som Sveriges "bästa festklädda kvinna".

Utöver sitt egna musikskapande har Linda även producerat tonsättningar till TV-projekt och reklam.

Söndagen den 13 oktober 2019, kl. 18.00 TV4

Claes-Göran Hederström i Bingolotto9.10.2019 15:43:01 CESTPressmeddelande

Gammal kärlek rostar aldrig. Än mindre svenska folkets outtröttliga kärlek till kultikonen Claes-Göran Hederström. Och att ta emot epitetet kultikon är enligt Claes-Göran själv ingen konst – det är bara att sjunga samma låt i 47 år, menar han. Det börjar verka som att teorin stämmer, banne mej. Söndagen den 13 oktober, kl. 18.00 i TV4, tar Claes-Göran plats på BingoLottos scen – kanske med ambitionen att intyga om just detta.