Lindex vd: ”Vi är mer snabbfotade”
Susanne Ehnbåge lyfter fram sina medarbetare och deras lyhördhet och vilja som lösningen att Lindex har lyckats så bra de senaste två åren. Hon menar att höjda marginaler, minskade nedsättningar och att e-handel varit receptet som bidragit till det goda resultatet de senaste två åren.
Den nya utmaningen för bolaget är coronakrisen och hittills har Lindex korttidspermitterat den svenska personalen och vidtagt personalåtgärder på övriga marknader för att ställa om. Hyresreduceringar, översikt av betalningstider och en uppväxling inom e-handel har varit övriga omställningar för Lindex.
”Tar vi e-handel så har vi ju kunnat öka tillväxttakten och gått från att ha färre skift till att ha väldigt många för det arbetslaget för att bemanna upp”, uppger Susanne Ehnbåge.
Lindex har även lanserats i Kina under 2020 och börjat sälja bebiskläder på Tmall.
Ehnbåge tror att konsumentbeteendet kommer att ha förändrats efter coronakrisen i form av en ännu större andel e-handelsköp av kläder och att konsumenter uppvisar en allt större lojalitet mot små lokala aktörer.
För Lindex del tror Susanne Ehnbåge att digitalisering kommer att genomsyra fler delar av verksamheten än e-handel. Hon menar framför allt att inköpsförfarandet och designen kommer att påverkas.
”Vi designar själva och skickar prover från Göteborg till Bangladesh eller Kina. Det kan göras annorlunda digitalt, där vi testar oss fram.Vi jobbar också med Speed Team där man tittar på produktionstiden, från att vi tar nån form av inriktningsbeslut. Vi snabbar upp det till ett fåtal veckor med hjälp av digitaliseringen”, säger hon.
Se hela intervjun här (9:34 min, nytt fönster)
Nyckelord
Kontakter
Anders FrickRedaktör
Tel:076 884 81 26anders.frick@efn.seBilder
Länkar
Om
EFN Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, alla våra inslag och program är reklamfria och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal fem år i rad, senast 2021. EFN Ekonomikanalen drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.
Vi finns på EFN.se och i sociala medier.
Följ EFN Ekonomikanalen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från EFN Ekonomikanalen
EFN Ekonomikanalen gör världens första populärkulturella finansmagasin – Mammons rike14.3.2024 15:03:34 CET | Pressmeddelande
Ett program, en programledare, en panel, oändliga diskussioner. Det är innehållet i EFN:s populärkulturella samtids- och samhällsmagasin där allt blandas – stort och smått, högt och lågt, djupt och brett. Oavsett de aktuella ämnen som avhandlas i Mammons rike är den minsta gemensamma nämnaren ekonomi.
Två urpremiärer och en gammal favorit när EFN Ekonomikanalen gör sin nystart13.3.2024 09:21:19 CET | Pressmeddelande
Vit svan, svart svan med Niklas Ekdal och EFN direkt med ekonomijournalisten Kajsa Söderberg som programledare är två nya programformat som i dag publiceras på EFN. Programmet Börslunch är tillbaka och sänds med nya programledare.
Gabriel Mellqvist rekryteras till EFN Ekonomikanalen4.3.2024 15:01:02 CET | Pressmeddelande
Programledaren och reportern Gabriel Mellqvist ansluter till EFN Ekonomikanalen från Dagens industri.
Programserien som ger dig koll på livets juridik19.11.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Kvinnor drar oftare än män en ekonomisk nitlott. Den statistiska verkligheten var utgångspunkten för EFN Ekonomikanalens nya serie Juridik i plånboken som har premiär i dag.
Start kl 11.45: Livesändning om privatekonomi25.1.2021 11:31:05 CET | Blogginlägg
Ekonomihjälpen är en ny satsning på privatekonomiska frågor. Livesändningen startar kl 11.45.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum