Lindex vd: ”Vi är mer snabbfotade”

Lindex har de senaste två åren trotsat trenden med fallande rörelseresultat inom modehandeln och i stället gått med plus. Lindex vd SUSANNE EHNBÅGE lyfter upp förmågan att vara snabbfotade som recept på framgången. Det säger hon i en intervju med EFN Ekonomikanalen. Nu står Lindex likväl som många andra bolag inför stora utmaningar på grund av coronakrisen och tvingas igen att införa åtgärder.
Lindex vd Susanne Ehnbåge. Foto: EFN Ekonomikanalen. Bilden får användas fritt i detta sammanhang.

Susanne Ehnbåge lyfter fram sina medarbetare och deras lyhördhet och vilja som lösningen att Lindex har lyckats så bra de senaste två åren. Hon menar att höjda marginaler, minskade nedsättningar och att e-handel varit receptet som bidragit till det goda resultatet de senaste två åren.

Den nya utmaningen för bolaget är coronakrisen och hittills har Lindex korttidspermitterat den svenska personalen och vidtagt personalåtgärder på övriga marknader för att ställa om. Hyresreduceringar, översikt av betalningstider och en uppväxling inom e-handel har varit övriga omställningar för Lindex.

”Tar vi e-handel så har vi ju kunnat öka tillväxttakten och gått från att ha färre skift till att ha väldigt många för det arbetslaget för att bemanna upp”, uppger Susanne Ehnbåge.

Lindex har även lanserats i Kina under 2020 och börjat sälja bebiskläder på Tmall.

Ehnbåge tror att konsumentbeteendet kommer att ha förändrats efter coronakrisen i form av en ännu större andel e-handelsköp av kläder och att konsumenter uppvisar en allt större lojalitet mot små lokala aktörer.

För Lindex del tror Susanne Ehnbåge att digitalisering kommer att genomsyra fler delar av verksamheten än e-handel. Hon menar framför allt att inköpsförfarandet och designen kommer att påverkas.

Vi designar själva och skickar prover från Göteborg till Bangladesh eller Kina. Det kan göras annorlunda digitalt, där vi testar oss fram.Vi jobbar också med Speed Team där man tittar på produktionstiden, från att vi tar nån form av inriktningsbeslut. Vi snabbar upp det till ett fåtal veckor med hjälp av digitaliseringen”, säger hon.

Se hela intervjun här (9:34 min, nytt fönster)