Lindholmen Science Park startar nationellt mediecenter

Martin Holmberg, programansvarig för Media Arena, Lindholmen Science Park

– Vår vision är att bidra till att till att förbättra de demokratiska värdena lokalt, nationellt och internationellt. Därför känns det väldigt roligt att programmet är igång, säger Niklas Wahlberg, vd för Lindholmen Science Park AB.

Utgångspunkten är den historiskt snabba omvandlingen av medielandskapet. Vilka effekter – positiva som negativa – får förändringarna för journalistiken, medierna, medborgarna och demokratin? Med Lindholmen Science Parks världsledande utvecklingsmiljö som nav ska deltagande aktörer i samverkan driva forskning och tester i skarpa labmiljöer. Poängen är att generera nya kunskaper och innovationer för praktisk nytta.

– Redan nu arbetar vi med konkreta projekt och att arrangera och delta i spjutspetsseminarier, säger programledaren Martin Holmberg.

Medier & demokratis basfinansiär är Västra Götalandsregionen och programmets styrgrupp som leds av Jonathan Falck, tidigare chefredaktör på Göteborgs-Posten och gästprofessor vid JMG i Göteborg, är precis rekryterad. Övriga medlemmar blir:
Jeanette Gustafsdotter, vd Tidningsutgivarna
Anette Novak, vd RISE Interactive
Robert Olsson, chef SVT Samhälle
Ingela Wadbring, medieprofessor och chef Nordicom
Niklas Wahlberg, vd Lindholmen Science Park
Martin Holmberg, programansvarig, Media Arena Lindholmen

Mer info finns på https://mediaarena.lindholmen.se

Vid frågor, kontakta:
Martin Holmberg
Media Arena, Lindholmen Science Park
031-764 70 61; 0705-62 40 93
martin.holmberg@lindholmen.se

Martin Holmberg, programansvarig för Media Arena, Lindholmen Science Park
Jonathan Falck, ordförande för Medier & demokratis styrgrupp

Lindholmen Science Park är en samverkansmiljö inom styrkeområdena transport, ICT, visualisering och media. Vi erbjuder en neutral arena där näringsliv, akademi och myndigheter tillsammans driver innovation för samhällsutveckling. I snart 20 år har vi varit med och skapat framgångsrika samarbeten på regional, nationell och internationell nivå.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Pressinbjudan: Lindholmen Software Development Day 26 oktober - Hur förändras vårt samhälle och beteende med nya mjukvarutjänster?24.10.2017 11:32Pressinbjudan

”The Software Society - The interaction between our changing behavior, our society, and the new landscape of Software Services” – Det är temat för årets Lindholmen Software Development Day, som anordnas för trettonde året i rad. Konferensprogrammet är det vassaste hittills och eventets drygt 600 platser har varit fulltecknade sedan i juni.