Linköpings stift får SJ:s miljödiplom

Linköpings stift får SJ:s miljödiplom för sina ansträngningar med en klimatstrategi och en ny resepolicy. Vid en ceremoni vid SJ:s bolagsstämma i Stockholm på tisdagen mottog stiftsdirektor Pether Nordin priset ur infrastrukturminister Tomas Eneroths hand.
Stiftet belönas av ministern: Från vänster stiftsteolog Carina Sundberg, klimathandläggare Frida Gårdmo, infrastrukturminister Tomas Eneroth, stiftsdirektor Pether Nordin och enhetschef Per Rosenberg. Fotograf: Per Myrehed

Linköpings stift har de senaste åren intensifierat sitt klimatarbete. Sedan förra året sker alla tjänsteresor inom Sverige och norra Europa med tåg. Vid längre resor, exempelvis till Norrland, väljs nattåget i stället för flyg.

– Utmärkelsen är ett fantastiskt erkännande för vårt klimatarbete, som vi hoppas ska inspirera andra. Vår syn är att världen är Guds skapelse och människan är satt till att förvalta den. Att resa klimatsmart är ett sätt att gå från ord till handling, säger Pether Nordin, stiftsdirektor i Linköpings stift.

Det är fjärde året i rad som SJ delar ut miljöpris till företag och organisationer som arbetar aktivt för att minska sin miljöbelastning via tjänsteåret.

Läs mer om Linköpings stifts klimatarbete här.

Läs SJ:s eget pressmeddelande här.

Linköpings stift är en av Svenska kyrkans 13 regionala enheter och omfattar norra Småland och Östergötland. Stiftsnivåns uppgift är att stötta de 100 församlingarna i området och att förvalta kyrkans tillgångar. Biskopen i Linköpings stift heter Martin Modéus.