Linköpings stift slår insamlingsrekord i fasteaktion

Församlingarna i Linköpings stift har samlat in drygt 3.4 miljoner kronor i årets fasteaktion. Det är nära tredubbelt så mycket jämfört med 2021.
Temat för årets fasteaktion: ”Dela lika under samma himmel".

- Alla tiders rekord! Vilket fantastiskt arbete som gjorts i församlingarna, säger Fredrik Olofsson, stiftsadjunkt för internationella relationer.

Fasteaktionen drivs av Act Svenska kyrkan och genomförs i hela Sverige. Totalt har 61,6 miljoner kronor samlats in. Årets fasteaktion hade temat ”Dela lika under samma himmel” och insamlade medel kommer att förse människor på flykt med mat, motverka hunger, svält och främja hållbar fred.

En del av pengarna har kommit in genom auktioner i samarbete med Tradera. Royne Mercurio, kommunikatör i Linköpings domkyrkopastorat auktionerade ut en tavla med ett motiv från sitt Herregud & Co, en underfundig bildserie som har hundratusentals följare på sociala medier. 11 000 inbringade den auktionen. Jesusvantar, böcker, sånglektioner är andra exempel på auktioner som bidragit till fasteauktionen.

Också kriget i Ukraina, som engagerat församlingar, privatpersoner och företag, har bidragit till det höga insamlingsresultatet.

– Tillsammans har vi uppnått ett helt fantastiskt resultat för Act Svenska kyrkans fasteaktion. På grund av det allvarliga världsläget, med ökade humanitära katastrofer och minskade biståndsmedel, är det ovärderligt, säger Erik Lysén, chef för Act Svenska kyrkan.

Mer information om årets fasteaktion

Insamlingsresultatet per stift jämfört med förra året

Fasteaktionen är Act Svenska kyrkans årliga insamlingskampanj som pågår under den kristna fastan mellan fastlagssöndagen (27 februari 2022) och palmsöndagen (10 april 2022).

Temat för årets fasteaktion: ”Dela lika under samma himmel".