Linköpingsborna generösast - skänkt 1 miljon kronor i pantmaskinerna

Linköpingsborna är mest generösa i landet på att donera sin pant till välgörande ändamål, det visar statistik från Returpack. I dagarna passerade donationerna 1 miljon kronor från pant i Pantamera Express-maskinerna på återvinningscentralerna Malmen och Ullstämma.

Storpantautomaten underlättar för den som vill panta mycket på en gång. Mer än 14 miljoner burkar och flaskor har pantats under de drygt fyra respektive tre år som pantautomaterna funnits på Malmen och Ullstämma återvinningscentraler. Av Pantameras 55 stycken expressautomater i landet är det de i Linköping och Jönköping som genererat mest pengar till välgörande ändamål. I Linköping har invånarna nu skänkt hela 1 miljon kronor till Tappra Barn, som i sin tur fördelar pengarna vidare till olika välgörenhetsorganisationer.

- Under 2020 skänker vi pengarna till Tjejjouren, Novahuset, Storasystrarna och Barndiabetesfonden. Pengarna från panten kommer barnen tillgodo i Linköping, och vi känner stor tacksamhet till alla som väljer att donera sin pant till oss, säger Niklas Lillman, projektledare för Tappra Barn.

- I år har vi sett att fler väljer att panta utomhus i Pantamera Express. Pantningen på Malmen och Ullstämma har ökat med drygt 20 procent under 2020, jämfört med januari-november 2019. Många har tillbringat mer tid hemma under året, och kanske samlat på sig större mängder pant som passar bra att ta med till en storpantarautomat som är utomhus där det är enklare att hålla avstånd. Det är ett riktigt fint kvitto på Linköpingsbornas generositet att deras pantpengar nu genererat över 1 miljon till Tappra Barn, säger Carita Classon, ansvarig produktchef på Returpack/Pantamera.

När jul- och nyårshelgerna närmar sig slår Tekniska verken ett extra slag för Pantamera Express.

- Alla är välkomna hit att tömma sina kassar med burkar och flaskor rakt ner i automaten, utan att sortera först, det är hur enkelt som helst och går på ett kick. Expressautomaterna är mycket uppskattade av Linköpingsborna och det känns otroligt bra att våra kunder är generösast i landet med att donera sin pant till välgörande ändamål, säger Kjell Österskog, avdelningschef för Tekniska verkens återvinningscentraler.

Kjell Österskog, Avdelningschef Tekniska verkens Återvinningscentraler i Linköping
kjell.osterskog@tekniskaverken.se

Carita Classon, produktchef på Pantamera/Returpack
carita.classon@returpack.se

Niklas Lillman, Tappra barn, 070-899 44 23
niklas.lillman@tapprabarn.se

Fakta Pantamera Express
Storpantautomaten är särskilt framtagen för att göra det enklare för storpantaren. Istället för att panta varje burk och PET-flaska för sig kan alltihop hällas ner i ett och samma fack, vilket innebär att det går snabbare och är nästintill kladdfritt. Maskinen sorterar och räknar panten fort, kapaciteten är ungefär 100 förpackningar på ett par minuter. När det är klart får pantaren välja mellan olika utbetalningslösningar.

Pantamera Express är framtagen tillsammans med det amerikanska företaget Envipco. Mer information om Envipco finns på envipco.com.

Pantaren kan välja mellan att få panten utbetald till sitt PayPal-konto eller via ClearOn Betalcheck, som man kan handla för i de allra flesta dagligvarubutiker. Eller så kan man välja att skänka sina pantpengar till välgörande ändamål. Både på Malmen och Ullstämma Återvinningscentral kan man skänka sin gåvopant till Tappra barn, som i sin tur fördelar pengarna vidare till olika välgörande ändamål.

Fakta Tappra Barn
Tappra Barn är en stiftelse som startade 2011 och som ständigt jobbar med att samla in pengar till barn som har det svårt. Stiftelsen finns i Linköping, Jönköping, Göteborg och sedan 2018 även i Norrköping. Sedan starten har Tappra Barn samarbetat med över 800 olika företag och samlat in över nio miljoner kronor till välgörenhet lokalt i de städer organisationen verkar.

215 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Nu införs Tekniska verkens nya prismodell för elnätskunder i Katrineholm27.3.2024 13:20:05 CET | Pressmeddelande

Den 1 april börjar Tekniska verken gå över till en ny prismodell för elnätet, som tagits fram enligt ett direktiv från Energimarknadsinspektionen. Först ut är Katrineholm, och längre fram följer Linköping och Mjölby. Syftet är att uppmuntra till en jämnare elförbrukning. För att underlätta införandet för kunden erbjuder Tekniska verken ett antal nya tjänster på Mina sidor, där man kan ta del av sin prisprognos och sina effekttoppar.

Tekniska verken förstärker elnätet i Tornby14.2.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

För att möta den stora efterfrågan på el till elbilsladdning och industri, arbetar Tekniska verken med en omfattande förstärkning av elnätet i Tornby. Flera insatser har redan utförts eller är pågående, och nu inleds ett större projekt inom området. Det kommer att genomföras stegvis och beräknas som helhet vara klart under hösten 2025. Inom ramen för projektet förnyas även en 70 år gammal vattenledning.