Linköpingstudenternas återbruksidé ledde till seger i WSPs casetävling

I rekordhög konkurrens står Emilia Bylund Månsson och Ella Erkman från Linköpings Universitet som segrare i analys- och teknikkonsultföretaget WSPs årliga innovationstävling 100H. Med sin affärsidé ”Planera med Projektkompis” har de lyckats förena hållbarhet, cirkulär ekonomi, kulturbevarande och digital teknik i en lösning.
Emilia Bylund Månsson och Ella Erkman från Linköpings Universitet. Bilden får användas fritt av tredje part.

En gång per år utlyser WSP tävlingen 100H, en utmaning till Sveriges studenter att lösa intrikata samhällsutmaningar genom innovation på etthundra timmar. I år gick uppgiften ut på att återanvända befintliga värden, såväl kulturella som materiella, i stadsomvandlingsprojekt – ett tema som lockade rekordmånga sökande och bidrag.

Ella Erkman och Emilia Bylund Månsson, läser båda programmet Industriell Ekonomi på Linköpings Universitet. Deras vinnande idé ”Planera med Projektkompis” bygger på en applösning som matchar restavfall med nya användare redan i planeringsstadiet.

– Problemet är känt, vår lösning handlar om att redan i planeringsstadiet koppla ihop företag som kommer behöva bli av med avfall eller material med aktörer som ska renovera eller bygga nytt. Detta gör att den nya användaren kan planera och designa sin anläggningen utifrån vilket materialutbud som finns. Alldeles för mycket blir avfall, istället för att återanvändas, förklarar Ella Erkman.

Det ska vara enkelt att planera för en cirkulär anläggning och eftersom appen hjälper användarna att hitta material som finns på nära håll bidrar den dessutom till att optimera transporterna. Överblivet material tar dessutom upp stora lagervolymer och därmed kapital, så ett samarbete mellan två väl ihopmatchade projektkompisar kan alltså både minimera kostnader och verka positivt för miljön.

För de båda studenterna var det viktigt att väva in den kulturhistoriska dimensionen.

– Det vore fantastiskt om en ny byggnad kunde symbolisera var dess sammansättning kommer ifrån genom till exempel en QR-kod, så att medborgarna får kännedom om materialets ursprung och den ursprungliga byggnaden, menar Emilia Bylund Månsson.

Ella, ursprungligen från Göteborg och Emilia från Växjö, gör sitt andra år på utbildningen och är inte ens halvvägs. Ändå är båda övertygade; skulle en investerare ringa upp efter segern så vore prioriteringen självklar.

– Om någon riskkapitalist ringer så skulle vi hoppa på, det vore coolt att få använda det vi har lärt oss, och få se det växa fram!

Vad har ni för förhoppningar på att vinsten i 100H ska ge er?

– Jag hoppas att vi får träffa företag och organisationer som ger oss möjligheten att visa vad lösningen går för, i verkligheten, avslutar Ella Erkman.

Juryns motivering:

Det vinnande bidraget tar återbruk ett steg längre genom att initiera ett match-making system i ett tidigt skede för att koppla ihop aktörer redan på planeringsstadiet. Systemet möjliggör också en optimering av transportkostnader där man skapar förutsättningar att hitta material som finns på nära håll. Idén visar ett sätt på vilket återbruk kan bli verklighet om vi samarbetar för att använda befintliga resurser, och inte bara slänger och tillverkar nytt. Ett initiativ väl värt att ta vidare!

Ta del av idén Planera med Projektkompis

Mer om tävlingen och de övriga vinnarna finns här

För mer information vänligen kontakta;

Ella Erkman: 0761 00 18 82

Emilia Bylund Månsson: 0761 39 07 26

Vi står bakom allt du tar för givet. Och framtiden du hoppas på.

Vi vet hur samhällen är uppbyggda och utvecklas. Om hur vi lever, arbetar, bygger, reser och kommunicerar, och om hur vi kan göra det bättre. Som strategiska rådgivare och teknikkonsulter har vi kunskapen att förstå och kraften att kunna förändra.

Med över 65 000 medarbetare i 40 länder använder vi vår globala expertis för att hitta de smartaste lokala lösningarna.

Ny rapport: Här är Sveriges mest robusta kommuner28.11.2023 07:28:00 CET | Pressmeddelande

Nu släpper strategi- och teknikkonsultföretaget WSP rapporten "Regionernas Kamp", som rankar Sveriges 290 kommuner utifrån deras robusthet. Nacka, Täby och Kungsbacka toppar rankningen och analysen visar att pendlingskommuner nära större städer är de som har bäst förmåga att stå emot kriser och hantera förändringar. Rapporten tar i år också ett större grepp på trygghet och kommunernas brottsförebyggande arbete.