Linnéa Claeson stödjer Djurens Rätts kampanj för grisarna

17.5.2017 07:45 | Djurens Rätt

Handbollsstjärnan Linnéa Claeson utsågs nyligen till framtidens mäktigaste person i Sverige* och hon har prisats för sitt engagemang mot sexuella trakasserier och näthat. Nu tar Linnéa Claeson också ställning för djuren i en ny kampanj från Djurens Rätt.

Linnéa Claeson. Foto: Maria Åkesson

Hon har gjort sig känd som en profil inom frågor som feminism, antirasism, hbtq-frågor och social utsatthet men Linnéa Claeson brinner också för djurens rättigheter.

– Grisar runt om i Europa utsätts för kastrering, svansklippning, tandklippning och tandslipning - trots att mycket av detta har varit förbjudet i EU i mer än 20 år, berättar Linnéa Claeson i en ny kampanjfilm som Djurens Rätt släpper idag.

Filmen är en del av kampanjen End Pig Pain där 15 djurorganisationer gått samman för att förändra villkoren för grisarna i livsmedelsindustrin i Europa. Bara i Sverige dödas omkring 2,5 miljoner grisar varje år, 98 procent av dem får aldrig komma ut utan hålls inomhus i torftiga miljöer.

– Alla grisar borde ha möjlighet att böka och beta utomhus - grisar ska få vara grisar helt enkelt, säger Linnéa Claeson.

Skriv på uppropet för grisarna på www.endpigpain.se

* Listan över framtidens mäktigaste personer i Sveriges är framtagen en TCO, Tjänstemännens centralorganisation och består av unga opinionsbildare mellan 18 och 35 år från näringslivet, partier och organisationer, fackliga organisationer, akademi och media.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.