Linus Malmberg och Fredrik Jerlov knyts till Ekapaif och CapSek

Ekapaif och Northern CapSek Ventures knyter ytterligare två mycket meriterade namn till sin advisory board: Linus Malmberg som är expert på affärsmodeller och Fredrik Jerlov som är en internationellt meriterad reklammakare.

Linus Malmberg är entreprenör och rådgivare. Han är grundare och tidigare långvarig vd, numera ordförande, för transformationskonsulten Cordial. Han har under 20 år varit rådgivare och praktiskt stöttat stora och små företag på deras resor från gamla till nya affärsmodeller. Han är även en internationellt efterfrågad föreläsare och utbildare inom affärsmodeller och modern affärsutveckling.

– En parameter för att vi ska lyckas är att vi har koll på affärsmodeller. Det gäller särskilt i en digital värld där affärsmodellsstrategin har varit om inte den viktigaste, så en av de viktigaste aspekterna för att lyckas. Vi tycker att vi är duktiga, men jämfört med Linus är vi bara juniorer. Vi är mycket glada att för att han vill vara med, säger Ekapaifs grundare och CapSeks vd Peter Wendel.

– Både rådgivaren och entreprenören i mig såg direkt att det Peter Wendel & co gör ligger på framkant av entreprenörs- och investerarscenen i Sverige. Potentialen är stor och det finns något riktigt spännande på denna resa, som precis börjat, säger Linus Malmberg.

Fredrik Jerlov är en entreprenör, marknadsförare och internationellt meriterad kreatör som varit ordförande i Guldägget och under många år drev en av Sveriges ledande reklambyråer. Han har lång erfarenhet av styrelsearbete; 2018 sitter han i styrelsen för bla Liseberg, Örgryte Fotboll och stiftelsen Ekocentrum.

– Fredrik Jerlov har länge varit ett namn som vi har velat associera då vi generellt har brist på PR och marknadsföring på den nivån som han representerar. Att han vill vara med ger oss en varm känsla, säger Peter Wendel.

CapSek är ett nystartat investmentbolag med säte i Göteborg. Bolaget kommer i huvudsak investera i onoterade techbolag som antingen står inför en börsintroduktion eller en fortsatt tillväxtresa fram till en kapital B-runda.