Linus Ölund kommer hem — klar för ett år i Brynäs IF

Linus Ölund lämnade Brynäs inför förra säsongen. Nu återvänder han till klubben. — Jag vill hitta glädjen igen. Då kommer det gå bra på isen också, säger 22-åringen.

Linus Ölund, Brynäs IF

22-årige Linus Ölund är uppvuxen i Gävle och har IK Huge som moderklubb. Efter många år i Brynäs valde han inför fjolårssäsongen att testa lyckan på andra sidan Atlanten i Pittsburgh Penguins organisation där han fick spela med AHL-laget Wilkes-Barre/Scranton.

Men nu återvänder han till Brynäs IF.

— Pittsburgh ville ha kvar mig där borta, men de respekterade min vilja och ville hjälpa mig. Och jag ville komma hem, hitta lugn och ro och hitta glädjen igen. Jag vill vara på ett ställe där jag vet att jag trivs, för då vet jag att jag kommer kunna fokusera och då kommer det gå bra på isen också, säger Ölund.

Säsongen i Nordamerika gick inte som han hade tänkt sig, och totalt producerade Ölund 15 (6+9) poäng på 61 matcher för Wilkes-Barre/Scranton.

— Där borta är det en helt annan spelstil. Det är en annan kultur på och bredvid isen. Men jag kan ändå ta med mig väldigt mycket därifrån. Jag har lärt mig hur mycket som helst om mig själv som person.

Ölund har gjort 116 grundseriematcher med Brynäs och 39 (16+23) poäng. Hans stora genombrott kom i slutspelet när klubben gick hela vägen till final och Ölund gjorde tio (6+4) poäng på 20 slutspelsmatcher.

— Jag kände ju längre säsongen gick där borta att min utveckling inte gick i den takt jag ville. Det har vuxit fram under säsongen att jag ville hem till Brynäs igen, och nu är det äntligen klart, även om jag har varit här och tränat ett tag. Det känns jättebra.

Vad säger du om årets Brynäslag?

— Just nu är det bara roligt att komma hit och träna varje dag. Vi har ett bra lag och skön stämning och jag tror att det kommer gå riktigt bra. Vi kommer bli att räkna med.

Avtalet är ett låneavtal över säsongen 2019/20.

— Det är jäkligt roligt att vi får låna honom av Pittsburgh i ett år. De ser utvecklingsmöjligheter och potential i honom och tycker det är bra att han får komma hit och utvecklas i en miljö där han gjort det bra tidigare. Vi är oerhört tacksamma att vi får hit honom, säger Andreas Dackell, sportdirektör, och fortsätter:

— Vi känner Linus och han var väldigt bra säsongen innan han åkte över. Han är en klok center som är stabil över hela banan men som kan producera framåt och har stor potential.

I AHL fick han inte den utveckling som han hade hoppats?

— Det blev en omställning för honom där borta. Klimatet där är lite tuffare och han fick en checking line-roll i AHL-laget. Det är svårt att producera poäng med en defensiv roll istället för en powerplayroll. Det kommer se annorlunda ut hos oss och här kommer han få möjligheten att producera. Vi vet ju vad han går för.

Ölund är den andra Brynäsvärvningen på bara några dagar. Tidigare i veckan presenterades Greg Scott och sedan tidigare finns även centrarna Tomi Sallinen, Marcus Westfält, Samuel Asklöf och Jacob Blomqvist under kontrakt.

— Vi blir riktigt starka på centersidan i vinter. Det är en nyckelposition och alla våra centrar i dagsläget är smarta spelare som både kan producerea framåt och vara bra i egen zon. De har bra spelsinne och vet var de ska vara på banan. Vi är väldigt nöjda med centeruppsättningen, säger ”Dacke”.

Linus Ölund, Brynäs IF

Monitor ERP System ny arenapartner till Brynäs IF – skriver femårsavtal20.9.2019 10:08:10 CESTPressmeddelande