Lirac – Vinet påven älskade?

I södra Rhônedalen hittade man tidigare kungligheter och påven under sommarhalvåret. Kanske var det deras tidiga fäbless för viner från Lirac som idag gjort att dagens Lirac från Ogier är så populär. I dagarna får vinhusets storsäljare Lirac Les Chenaies nya högtidliga kläder.

I södra Rhônedalens Lirac har man producerat vin sedan innan romartiden. Vinerna därifrån har historiskt sett varit olika högheters favoritvin. Påven, som på 1300-talet hade sommarbostad i närheten, lär ha beställt ett gäng lådor. Dessutom serverades det regelbundet i hoven tillhörande både Henrik IV och Ludvig XIV. Kanske var det inslagen av plommon, lavendel och blåbär de gillade. Eller var det nyanserna av rosépeppar, lagerblad och örter? Det kan förstås också varit hela kombinationen, serverat till lamm, nötkött eller ett härligt långkok. Eller, så var det något likt Lirac från vinhuset Ogier de fick smaka på - som till sommaren får en ny högtidlig klädsel.

Ogier är både vinproducent och vinhandlare och räknas till de stora aktörerna i södra Rhônedalen. De är kända för sina fyra unika viner från de fyra olika terroirer som finns inom AOC Châteauneuf-du-Pape. Vinhusets vapensköldar som tydliggörs på den nya designen är en hyllning till de tre städer där Antoine Ogier brukade husera: Han växte upp i Saint-Etienne, byggde sin vinkällare i Châteauneuf-du-Pape 1859 och slutligen Avignon – staden som länkade samman det stora vinintresset från påven.

Nuvarande årgången, 2016, av Lirac Les Chenaies fick bland annat omnämnanden så som ”Mer än prisvärt” (Allt om vin Jul 2017) och ”Stark rekommendation” (Alf Tumble, DN Maj 2017).

Fakta om vinet
Land: Frankrike, Rhônedalen, AOC Lirac| Producent: Ogier | Druvor: Grenache 60%, Syrah 25%, Mourvèdre 10%, Cinsault 5% | Alk :14,5 % | Vol :75cl | Art.nr: 2214 | Pris: 115kr | Distribution: Fast distribution, Systembolaget.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Exklusiv lansering från kultvarumärket Orin Swift17.1.2019 11:00:00Nyheter

Den 18 januari 2019 släpps för först gången i Sverige ett vin från det Kaliforniska vinvarumärket Orin Swift. Vinet Palermo 2015 kommer från ”underbarnet ” Dave Phinney som hyllas både för sina unika viner och sina konstnärliga och uttrycksfulla etiketter. Orin Swift hyllas konstant av Robert Parker och The Wine Advocate som ger Dave Phinneys viner mycket höga poäng, Palermo 2015 fick i mars 91 poäng av Wine Advocate.