Lirac – Vinet påven älskade?

I södra Rhônedalen hittade man tidigare kungligheter och påven under sommarhalvåret. Kanske var det deras tidiga fäbless för viner från Lirac som idag gjort att dagens Lirac från Ogier är så populär. I dagarna får vinhusets storsäljare Lirac Les Chenaies nya högtidliga kläder.

I södra Rhônedalens Lirac har man producerat vin sedan innan romartiden. Vinerna därifrån har historiskt sett varit olika högheters favoritvin. Påven, som på 1300-talet hade sommarbostad i närheten, lär ha beställt ett gäng lådor. Dessutom serverades det regelbundet i hoven tillhörande både Henrik IV och Ludvig XIV. Kanske var det inslagen av plommon, lavendel och blåbär de gillade. Eller var det nyanserna av rosépeppar, lagerblad och örter? Det kan förstås också varit hela kombinationen, serverat till lamm, nötkött eller ett härligt långkok. Eller, så var det något likt Lirac från vinhuset Ogier de fick smaka på - som till sommaren får en ny högtidlig klädsel.

Ogier är både vinproducent och vinhandlare och räknas till de stora aktörerna i södra Rhônedalen. De är kända för sina fyra unika viner från de fyra olika terroirer som finns inom AOC Châteauneuf-du-Pape. Vinhusets vapensköldar som tydliggörs på den nya designen är en hyllning till de tre städer där Antoine Ogier brukade husera: Han växte upp i Saint-Etienne, byggde sin vinkällare i Châteauneuf-du-Pape 1859 och slutligen Avignon – staden som länkade samman det stora vinintresset från påven.

Nuvarande årgången, 2016, av Lirac Les Chenaies fick bland annat omnämnanden så som ”Mer än prisvärt” (Allt om vin Jul 2017) och ”Stark rekommendation” (Alf Tumble, DN Maj 2017).

Fakta om vinet
Land: Frankrike, Rhônedalen, AOC Lirac| Producent: Ogier | Druvor: Grenache 60%, Syrah 25%, Mourvèdre 10%, Cinsault 5% | Alk :14,5 % | Vol :75cl | Art.nr: 2214 | Pris: 115kr | Distribution: Fast distribution, Systembolaget.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Ett samarbete mellan två starka kvinnor: House of Dagmar klär Anna de Codorníu-flaskan i sommar26.4.2018 08:01Pressmeddelande

Det spanska vinhuset Codorníu och det svenska modehuset House of Dagmar inleder ett designsamarbete inför sommaren 2018. Med inspiration hämtad från den moderna kvinnan, konst och natur har Dagmar klätt flaskan i rosa tulpaner mot en djupgrön bakgrund. Precis samma mönster som kommer att rama in Dagmars pre-fall 2018-kollektion kommer att smycka premiumcavan Anna de Codorníu. Flaskan finns på Systembolaget från och med 1 maj.