Lisa Bjurwald till Teskedsorden

Prisbelönta journalisten, författaren och debattören Lisa Bjurwald går till Teskedsorden: – Jag är väldigt glad över att börja på Teskedsorden som Chef för Opinion och Påverkan, en analytisk och strategisk roll som förhoppningsvis kommer att stärka Teskedsordens roll och framtidsutsikter som landets ledande aktör för att motverka intolerans hos barn och unga.

– Teskedsorden arbetar med kultur som motmedel mot antidemokratiska tendenser och har bland annat delat ut 800 000 exemplar av Amos Oz bok Hur man botar en fanatiker till svenska gymnasieelever och skolpersonal. Det är ett väldigt spännande sätt att försöka få till en långsiktig förändring.

– Just nu har Sveriges främsta konstnärer, däribland Lars Lerin, Karin Mamma Andersson och Ernst Billgren, skänkt verk till en konstauktion som hålls ikväll den 18 mars på CFHILL i Stockholm – och alla intäkter går till Teskedsorden.

– Jag är oerhört stolt över att Lisa har valt att arbeta med oss, säger Teskedsordens generalsekreterare Lovisa Fhager Havdelin. Lisa har länge varit engagerad i Teskedsorden genom styrelsearbete och är en stor tillgång genom hennes kompetens och intellekt.

Lisa Bjurwald är journalist, föreläsare och debattör sedan över 20 år tillbaka. Hon är författare till fem prisbelönta böcker, däribland de uppmärksammade Europas skam (även utgiven i Norge och Finland) och Skrivbordskrigarna. Spänningsromanerna Tills bara aska återstår och Ta min hand är baserade på verkliga händelser. Debuten hette God dag kampsyster! Kvinnorna i extremhögern och skrevs tillsammans med dåvarande Expo-kollegan Maria Blomquist.

Tidigare har Bjurwald bland annat varit ledarskribent på Dagens Nyheter, kolumnist i Aftonbladet och redaktör för Medievärlden. Hon har rapporterat från Trumps USA för Blank Spot Project, granskat trafficking för Der Spiegel och föreläst världen över om högerextremism. För närvarande är hon avgående chefredaktör och ansvarig utgivare för Författaren. Sedan januari är hon kolumnist i Journalisten.

Till Lisa Bjurwalds expertområden hör högerextremism, näthat och källkritik. Hon är tillgänglig för föreläsningar, workshops och moderatorsuppdrag och nås på: lisa.bjurwald@teskedsorden.se samt telefonnummer 070-497 95 53.

Teskedsorden är en svensk stiftelse som arbetar med mångfaldsfrågor genom kulturprojekt riktade till barn och ungdomar i skolan. Stiftelsen ändamål är att bidra till en öppen dialog och riva murar som förhindrar människor att ta del av samhället på grund av etnicitet, social ställning, kön, ålder, religion eller politisk inriktning. Teskedsorden är icke-vinstdrivande och finansieras genom stöd från företag, stiftelser och privatpersoner. Besök www.teskedsorden.se för mer information.