Lisa Nordén kör linje efter sjukdom i VM-truppen

Ett mekaniskt fel satte punkt för Lisa Nordén vid dagens tempolopp på VM i Imola, Italien efter en i övrigt stark prestation. Lisa Nordén får dock en ny chans på lördag då hon tar plats i det svenska damlaget och kör damernas linjelopp.
Lisa Nordén tar plats i damtruppen efter sjukdom.

Lisa Nordén kör alltså damernas linjelopp tillsammans med Julia Borgström och Hanna Nilsson. Detta efter att Wilma Olausson drabbats av snuva och halsont.
Lisa Nordén gjorde en stark insats vid dagens tempolopp och länge såg det ut som hon skulle sluta på en tiondeplats. Oturen var dock framme och kedjan hoppade för tempomästarinnan. Nu laddar hon om.

- Det bli en tuff uppgift. Jag har inte cyklat landsväg alls i år, utan satsat på triathlon och tempo, säger Lisa direkt efter loppet.

Efter beskedet att Wilma Olausson inte kunde delta, var det oklart om Lisa skulle kunna hoppa in i hennes ställe - eftersom Nordéns landsvägscykel stod kvar i Sverige. Förbundskapten Lucas Persson säger att det nu löst sig och att Lisa kommer att kunna köra på sin cykel på lördag.

- Lisa är topp tre av alla tjejer i Sverige och vi har en plan för linjeloppet nu. Hon kommer göra stor nytta, säger han.

Emila Fahlin är redan borta från damtruppen efter förra veckans handledsbrott. Och under onsdagen stod det klart att Wilma inte kommer till start.

Wilma Olausson, spurtade hem en femteplats i tempo på EM i Plouay i slutet av augusti och kom även femma på VM i Harrogate 2019. Den 19-åriga Billdalstjejen är därmed en av Sveriges mest lovande cyklister just nu.

Lisa Nordén tar plats i damtruppen efter sjukdom.