Lista med krisstöd per idrottsförening och per kommun

Idag får idrottsföreningar besked om summan av krisstöd för perioden juli-september. Stödet baseras på hur stor förlust som föreningen har gjort i förhållande till sin omsättning. De som drabbas värst får mest stöd.

– Idrottsföreningarna har ända sedan i mars gjort fantastiska insatser för att ta ansvar för minskad smittspridning och samtidigt försökt hålla igång så mycket aktivitet som möjligt trots att de också kämpat med ekonomin. Sverige behöver ledare och förtroendevalda i idrottsrörelsen som orkar håll i och hålla ut genom pandemin för folkhälsa och gemenskap över gränser – oavsett ålder och ambitionsnivå. Det kommer att krävas extraordinära insatser även under 2021 och därför ser vi behov av minst 2 miljarder i ytterligare stöd under nästa år och besked från regeringen behövs snabbtsäger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Stödet ska kompensera uteblivna intäkter och kostnader för evenemang som föreningen inte kommer undan under perioden 1 juli till och med 30 september. En bärande princip för stödet är att förlusten jämförs med föreningens omsättning. Det genomsnittliga stödet som ges föreningarna är 44 procent av ansökt stöd. Variationen av de ekonomiska konsekvenserna är stora och därmed också stödet för varje förening.

– Vi har många mindre föreningar som kanske inte har förlorat så många kronor, men dessa kronor är i flera fall en stor del av deras totala omsättning. De som behöver mest hjälp har också fått störst stöd procentuellt sett i förhållande till den ekonomiska förlusten, säger Björn Eriksson.

Stödet till föreningarna börjar betalas ut måndag den 23 november och Riksidrottsförbundet räknar med att samtliga föreningar ska ha fått sitt stöd under vecka 48.Att minska smittspridningen och mota pandemin är fortfarande högst prioriterat och stärkta lokala allmänna råd över landet har ytterligare begränsat idrottsföreningarnas möjligheter att bedriva sin idrott.

– Jag är djupt oroad över de äldre tonåringar som i och med stärkta lokala allmänna råd nu inte ska träna. Här behöver vi och Folkhälsomyndigheten hitta en lösning så vi inte tappar dessa killar och tjejer när de kanske behöver idrotten och tillhörigheten i föreningen som mest. Det går också för långsamt för Folkhälsomyndigheten och regeringen att hitta lösningar för de lopp och tävlingar som engagerar motionärer i alla åldrar – och som genomförs utomhus, över stora ytor och utan trängsel, säger Björn Eriksson.

Fördelning av stöd per idrottsförening och per kommun.

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

59 idrottsföreningar i Örebro län får ta del av kompensationsstöd20.11.2020 15:03:00 CETPressmeddelande

59 idrottsföreningarna i Örebro län har beviljats stöd på tillsammans totalt 4 637 000 kronor för perioden juli till september 2020. Utöver detta kommer elitföreningarna ta del stöd direkt från sitt specialförbund. – Vi är glada över att kunna förmedla det här stödet som en hjälp för föreningar att överleva och kunna fortsätta erbjuda idrottsaktiviteter till framförallt barn och unga, säger Charlotta Stenhem, distriktsidrottschef för RF-SISU Örebro län.

Hur påverkas ishockeyn av de lokala allmänna Corona råden i vår region?18.11.2020 16:10:13 CETPressmeddelande

De skärpta allmänna Corona råden som kom för ett par veckor sedan har väckt många frågor och för att reda ut vad som gäller genomförs just nu många informationsinsatser inom idrotten. I morgon, torsdag 19 november bjuder Svenska Ishockeyförbundet, och RF-SISU-distrikten Örebro län, Västmanland och Östergötland, in till en digital träff för att informera om hur ishockeyn bör förhålla sig till de lokala allmänna råden.