Lista: Sveriges mest djurvänliga kommuner 2020

Idag släpper Djurens Rätt sin årliga rankning Djurvänlig kommun och med den utses Malmö till Sveriges djurvänligaste kommun 2020. Undersökningen visar också att över 80 % av kommunerna har minskat på köttet under det senaste året och att vegetarisk mat blir allt vanligare i skolan, medan förskolorna halkar efter.

Prisutdelning till årets vinnare: Malmö. Från vänster:
Camilla Bergvall, förbundsordförande Djurens Rätt
Louise Dahl, projektsekreterare hållbar utveckling miljöförvaltningen
Margaretha Danielsson, utbildningschef förskoleförvaltningen
Katja Dahlström, ordförande för Djurens Rätts lokalavdelning Malmö-Lund
Gabriella Manieri, upphandlingschef
Annika Axelsson, upphandlare
Agneta Strandglim, upphandlare skolrestauranger
Alexander Palmér, kostekonom skolrestauranger
Prisutdelning till årets vinnare: Malmö. Från vänster: Camilla Bergvall, förbundsordförande Djurens Rätt Louise Dahl, projektsekreterare hållbar utveckling miljöförvaltningen Margaretha Danielsson, utbildningschef förskoleförvaltningen Katja Dahlström, ordförande för Djurens Rätts lokalavdelning Malmö-Lund Gabriella Manieri, upphandlingschef Annika Axelsson, upphandlare Andreas Schönström, kommunalråd (S) Agneta Strandglim, upphandlare skolrestauranger Alexander Palmér, kostekonom skolrestauranger Gertrud Sonesson-Wessman, avdelningschef skolrestauranger. Foto: Jonas Dahlström

Djurens Rätts undersökning är den enda i sitt slag och den unika statistiken presenteras med hjälp av interaktiva instrumentpaneler där det enkelt går att klicka sig fram till sin kommun och göra jämförelser.

Djurvänlig kommun bygger på kommunernas egna uppgifter till organisationen om satsningar på minskad köttkonsumtion och djurskyddskrav vid upphandling.

Malmö - Sveriges mest djurvänliga kommun 2020

På Djurens Rätts topplista syns en bredd av kommuner med allt från storstad till landsbygd och från Svedala i söder till Haparanda i norr.

I undersökningen rankas Malmö högst på listan och utses därmed till Sveriges djurvänligaste kommun av Djurens Rätt.

- Det är jätteskoj. Jag blev överraskad för att det är väldigt många andra kommuner som jobbar målmedvetet med detta, men jag vet att vi har gjort många insatser och aktiviteter samtidigt på olika håll i stadens förvaltningar och då blir effekten större, säger Gertrud Sonesson-Wessman, Avdelningschef skolrestauranger Malmö stad, vid prisutdelningen.

För att nå en topplacering krävs både seriösa satsningar på att utöka andelen växtbaserad mat och högt ställda djurskyddskrav vid upphandling.

- De här besluten har potential att påverka väldigt många djur och därför gläder jag mig över det stora intresset från kommunernas sida att utvecklas framåt. Vi märker också att det finns en stor efterfrågan på information om vilka beslut ens kommun har tagit i olika djurrelaterade frågor, säger Cecilia Mille, sakkunnig på Djurens Rätt och ansvarig för undersökningen.

Sveriges 10 mest djurvänliga kommuner:

1. Malmö
  2. Tierp
  3. Södertälje
  4. Haparanda
  5. Svedala
  6. Köping
  7. Burlöv
  8. Växjö
  9. Knivsta
  10. Katrineholm

Hela fullständiga listan hittas här.

Vegetariskt numera standard – men inte i förskolorna

Resultatet visar att över 80 procent av kommunerna som deltagit i Djurens Rätts stora undersökning har minskat på andelen kött i befintliga rätter under det senaste året.

Det framgår också att åtta av tio barn har en vegetarisk rätt att välja på varje dag i grundskolan, medan bara var fjärde kommun serverar vegetariskt till barn i förskolan utan förbeställning. Det innebär att förskolorna ligger långt efter.

Det är fortfarande en relativt stor andel av kommunerna som nekar till att servera veganskt till dem som efterfrågar det. Och endast ett fåtal kommuner väljer att göra någon större andel av de vegetariska rätterna helt växtbaserade.

- Det förvånar mig lite, eftersom det skulle hjälpa kommunerna att nå klimatmål och samtidigt förenkla för köken genom att de behöver laga färre olika rätter, säger Cecilia Mille.

Fakta Djurvänlig kommun

• Undersökningen genomfördes under perioden december 2019 till april 2020.

• Kommunerna ombads svara på ett trettiotal frågor om upphandling och servering av mat i kommunerna och en handfull frågor om övriga beslut och rutiner som påverkar djur. Svaren poängsätts sedan och kommunerna rangordnas på listan över djurvänliga kommuner. Störst vikt vid poängsättningen ligger på frågor som påverkar störst antal djur nämligen minskningar i andelen animalier i skolmaten samt vilka djurskyddskrav som ställs vid upphandlingar.

• Kartläggningen genomförs för andra året. Nytt för i år är mer fördjupning, utökad omfattning samt resultat som inte tidigare tagits fram.

• 214 av landets 290 kommuner har deltagit i undersökningen.

Prisutdelning till årets vinnare: Malmö. Från vänster:
Camilla Bergvall, förbundsordförande Djurens Rätt
Louise Dahl, projektsekreterare hållbar utveckling miljöförvaltningen
Margaretha Danielsson, utbildningschef förskoleförvaltningen
Katja Dahlström, ordförande för Djurens Rätts lokalavdelning Malmö-Lund
Gabriella Manieri, upphandlingschef
Annika Axelsson, upphandlare
Agneta Strandglim, upphandlare skolrestauranger
Alexander Palmér, kostekonom skolrestauranger
Sveriges djurvänligaste kommun är en kartläggning framtagen av Djurens Rätt
Andreas Schönström, kommunalråd (S)
Andreas Schönström, kommunalråd (S) och Gertrud Sonesson-Wessman, avdelningschef skolrestauranger. Foto: Jonas Dahlström

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Djurens Rätts generalsekreterare överklagar minkbeslut26.11.2021 10:01:20 CET | Pressmeddelande

Jordbruksverket har beslutat att minkavel åter ska tillåtas under nästa år. Ett beslut som Djurens Rätt anser är för riskabelt för att det ska kunna träda i kraft. Bakgrunden är att minkar är mottagliga för SARS-CoV-2 och att inga minkar i Sverige är skyddade mot viruset under våren när parningen av minkar inleds. Djurens Rätts generalsekreterare Benny Andersson har nu skickat in en överklagan mot beslutet.

Djurens Rätt om avelsbeskedet: Djup besvikelse9.11.2021 16:07:00 CET | Pressmeddelande

Under 2021 har det varit förbjudet att föda fram minkar för pälsproduktion på grund av risker för smittspridning av SARS-CoV-2. Vid årsskiftet går förbudet ut och Jordbruksverket har precis delgett att det inte förlängs. Beslutet innebär att 2022 kan medföra att en halv miljon minkar återigen vistas i trånga gallerburar, med risker för djurvälfärden och fortsatt smittspridning. Djurens Rätt är djupt besvikna över beslutet.

Djurens Rätt utser “Sveriges vegovänligaste butik”1.11.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag lanseras “Sveriges vegovänligaste butik” vilket är en rankning av de svenska livsmedelskedjornas vegoutbud. Den baseras på en omfattande undersökning som gjorts av engagerade konsumenter runt om i landet och är den första i sitt slag. Bakom rankningen står Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation Djurens Rätt. Resultatet av många hundra timmar datainsamling presenteras idag den 1 november, i samband med den Internationella vegandagen.

Uppemot 900 000 vill se ett världsomfattande förbud mot pälsdjursfarmning20.10.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Varje år plågas och dödas mer än 100 miljoner minkar, rävar, mårdhundar och chinchillor runt om i världen för sin päls. De flesta hålls i trånga gallerburar, innan de dödas och flås för att bli kläder. Djurens Rätt har, tillsammans med den globala koalitionen Fur Free Alliance, drivit ett gemensamt upprop med mål att införa ett förbud mot pälsdjursfarmning över hela världen. När uppropet lämnades över till Italiens representant för G20 igår, hade över 880 000 personer skrivit under för ett förbud.

Över en miljon EU-medborgare vill förbjuda vilda djur på cirkus13.10.2021 15:12:31 CEST | Pressmeddelande

I våras lanserade Djurens Rätt ihop med andra djurorganisationer i Europa en gemensam kampanj med mål att införa ett förbud mot vilda djur på cirkus i EU. Idag klockan 15.00 lämnades uppropet över till EU-kommissionen, där över en miljon namnunderskrifter samlats in sedan kampanjens start. Djurens Rätt har länge arbetat för att vilda djur på cirkus ska förbjudas och ser nu hoppfullt på att opinionen för ett förbud är så stark inom hela EU.

Djurens Rätt gläds åt att regeringen föreslår strängare straff vid brott mot djur1.10.2021 10:52:57 CEST | Pressmeddelande

Ännu ett steg i rätt riktning mot införande av strängare straff vid brott mot djur har tagits. Regeringen har överlämnat en proposition till riksdagen som ska rösta om förslaget senare i höst. Djurens Rätt gläds åt att det envist hårda arbetet nu ger resultat och hoppas även att regeringen ska göra något åt de systematiska överträdelserna som kvarstår i djurfabrikerna.