Lista: Sveriges mest djurvänliga kommuner 2020

Idag släpper Djurens Rätt sin årliga rankning Djurvänlig kommun och med den utses Malmö till Sveriges djurvänligaste kommun 2020. Undersökningen visar också att över 80 % av kommunerna har minskat på köttet under det senaste året och att vegetarisk mat blir allt vanligare i skolan, medan förskolorna halkar efter.
Prisutdelning till årets vinnare: Malmö. Från vänster:
Camilla Bergvall, förbundsordförande Djurens Rätt
Louise Dahl, projektsekreterare hållbar utveckling miljöförvaltningen
Margaretha Danielsson, utbildningschef förskoleförvaltningen
Katja Dahlström, ordförande för Djurens Rätts lokalavdelning Malmö-Lund
Gabriella Manieri, upphandlingschef
Annika Axelsson, upphandlare
Agneta Strandglim, upphandlare skolrestauranger
Alexander Palmér, kostekonom skolrestauranger
Prisutdelning till årets vinnare: Malmö. Från vänster: Camilla Bergvall, förbundsordförande Djurens Rätt Louise Dahl, projektsekreterare hållbar utveckling miljöförvaltningen Margaretha Danielsson, utbildningschef förskoleförvaltningen Katja Dahlström, ordförande för Djurens Rätts lokalavdelning Malmö-Lund Gabriella Manieri, upphandlingschef Annika Axelsson, upphandlare Andreas Schönström, kommunalråd (S) Agneta Strandglim, upphandlare skolrestauranger Alexander Palmér, kostekonom skolrestauranger Gertrud Sonesson-Wessman, avdelningschef skolrestauranger. Foto: Jonas Dahlström

Djurens Rätts undersökning är den enda i sitt slag och den unika statistiken presenteras med hjälp av interaktiva instrumentpaneler där det enkelt går att klicka sig fram till sin kommun och göra jämförelser.

Djurvänlig kommun bygger på kommunernas egna uppgifter till organisationen om satsningar på minskad köttkonsumtion och djurskyddskrav vid upphandling.

Malmö - Sveriges mest djurvänliga kommun 2020

På Djurens Rätts topplista syns en bredd av kommuner med allt från storstad till landsbygd och från Svedala i söder till Haparanda i norr.

I undersökningen rankas Malmö högst på listan och utses därmed till Sveriges djurvänligaste kommun av Djurens Rätt.

- Det är jätteskoj. Jag blev överraskad för att det är väldigt många andra kommuner som jobbar målmedvetet med detta, men jag vet att vi har gjort många insatser och aktiviteter samtidigt på olika håll i stadens förvaltningar och då blir effekten större, säger Gertrud Sonesson-Wessman, Avdelningschef skolrestauranger Malmö stad, vid prisutdelningen.

För att nå en topplacering krävs både seriösa satsningar på att utöka andelen växtbaserad mat och högt ställda djurskyddskrav vid upphandling.

- De här besluten har potential att påverka väldigt många djur och därför gläder jag mig över det stora intresset från kommunernas sida att utvecklas framåt. Vi märker också att det finns en stor efterfrågan på information om vilka beslut ens kommun har tagit i olika djurrelaterade frågor, säger Cecilia Mille, sakkunnig på Djurens Rätt och ansvarig för undersökningen.

Sveriges 10 mest djurvänliga kommuner:

1. Malmö
  2. Tierp
  3. Södertälje
  4. Haparanda
  5. Svedala
  6. Köping
  7. Burlöv
  8. Växjö
  9. Knivsta
  10. Katrineholm

Hela fullständiga listan hittas här.

Vegetariskt numera standard – men inte i förskolorna

Resultatet visar att över 80 procent av kommunerna som deltagit i Djurens Rätts stora undersökning har minskat på andelen kött i befintliga rätter under det senaste året.

Det framgår också att åtta av tio barn har en vegetarisk rätt att välja på varje dag i grundskolan, medan bara var fjärde kommun serverar vegetariskt till barn i förskolan utan förbeställning. Det innebär att förskolorna ligger långt efter.

Det är fortfarande en relativt stor andel av kommunerna som nekar till att servera veganskt till dem som efterfrågar det. Och endast ett fåtal kommuner väljer att göra någon större andel av de vegetariska rätterna helt växtbaserade.

- Det förvånar mig lite, eftersom det skulle hjälpa kommunerna att nå klimatmål och samtidigt förenkla för köken genom att de behöver laga färre olika rätter, säger Cecilia Mille.

Fakta Djurvänlig kommun

• Undersökningen genomfördes under perioden december 2019 till april 2020.

• Kommunerna ombads svara på ett trettiotal frågor om upphandling och servering av mat i kommunerna och en handfull frågor om övriga beslut och rutiner som påverkar djur. Svaren poängsätts sedan och kommunerna rangordnas på listan över djurvänliga kommuner. Störst vikt vid poängsättningen ligger på frågor som påverkar störst antal djur nämligen minskningar i andelen animalier i skolmaten samt vilka djurskyddskrav som ställs vid upphandlingar.

• Kartläggningen genomförs för andra året. Nytt för i år är mer fördjupning, utökad omfattning samt resultat som inte tidigare tagits fram.

• 214 av landets 290 kommuner har deltagit i undersökningen.

Prisutdelning till årets vinnare: Malmö. Från vänster:
Camilla Bergvall, förbundsordförande Djurens Rätt
Louise Dahl, projektsekreterare hållbar utveckling miljöförvaltningen
Margaretha Danielsson, utbildningschef förskoleförvaltningen
Katja Dahlström, ordförande för Djurens Rätts lokalavdelning Malmö-Lund
Gabriella Manieri, upphandlingschef
Annika Axelsson, upphandlare
Agneta Strandglim, upphandlare skolrestauranger
Alexander Palmér, kostekonom skolrestauranger
Sveriges djurvänligaste kommun är en kartläggning framtagen av Djurens Rätt
Andreas Schönström, kommunalråd (S)
Andreas Schönström, kommunalråd (S) och Gertrud Sonesson-Wessman, avdelningschef skolrestauranger. Foto: Jonas Dahlström

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.