Listorna klara till kyrkovalet

Den 17 september går Svenska kyrkan till val, alla medlemmar som fyllt 16 år får rösta. Nu är det klart vilka som kommer kandidera i församlingar och pastorat inom Luleå stift. I Norrbotten och Västerbotten ställer nästan 1 700 personer upp.

Under våren har de nomineringsgrupper som vill ställa upp i kyrkovalet kunnat registrera sig och sina kandidater. Nu har stiftsstyrelsen fastställt grupp- och kandidatförteckningen. I de lokala valen till kyrkofullmäktige runtom i församlingar och pastorat över hela Norrbotten och Västerbotten kandiderar 1 699 personer.
  – Det är glädjande att så många ställer upp i kyrkovalet eftersom det är en viktig demokratisk möjlighet som vi har i det här landet, säger Åsa Björkman, valansvarig på Luleå stift.

Tio nomineringsgrupper till stiftsfullmäktige

Till stiftsfullmäktige, det regionala valet, kandiderar tio nomineringsgrupper med 341 personer, i bokstavsordning:

• Arbetarepartiet - Socialdemokraterna
  • Borgerligt alternativ
  • Centerpartiet
  • Fria liberaler i Svenska kyrkan FISK
  • Frimodig kyrka
  • Kristdemokrater i Svenska kyrkan
  • Miljöpartister i Svenska kyrkan
  • Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan
  • Sverigedemokraterna
  • Vänstern i Svenska Kyrkan

I sommar kan du söka kandidater utifrån postnummer

I mitten av juli presenteras kandidaterna via ett användarvänligt söksystem via Svenska kyrkans hemsida. Intresserade kommer då kunna söka vilka kandidater som ställer upp utifrån postnummer.

Här hittar du mer om kyrkovalet!

Kort fakta om kyrkovalet

• Den som fyllt 16 år på valdagen, är medlem i Svenska kyrkan och folkbokförd i Sverige får rösta i kyrkovalet.
  • I Norrbotten och Västerbotten har drygt 322 400 personer chansen att rösta i de tre valen: till det lokala kyrkofullmäktige, till det regionala stiftsfullmäktige och till kyrkomötet, Svenska kyrkans motsvarighet till riksdagen.
  • Röstkortet ska ha kommit fram till folkbokföringsadressen senast den 30 augusti 2017.
  • Förtidsröstning kan ske i hela landet från den 4 september till och med valdagen.

+46(920)264700https://www.svenskakyrkan.se/luleastift

Luleå stift är ett av Svenska kyrkans 13 regionala stift. Luleå stift omfattar Norrbotten och Västerbotten, en tredjedel av Sveriges yta. Här finns 56 lokala församlingar och 196 kyrkor. Stiftet ska bland annat stödja församlingarna och förvalta egendomar som jord och skog. Biskop sedan 2002 är Hans Stiglund.