Svensk Handel

Liten ökning för kläder medan skor halkar efter

Dela

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 2,0 procent i januari jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen minskade med 12,2 procent under månaden.

Butiker och e-handel

Januari 2020

Ackumulerat 2020

Kläder

 2,0 %

 2,0 %

Skor

-12,2 %

-12,2 %

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Klädhandelns ökning beror till stor del på företagens e-handelstillväxt. De fysiska butikernas försäljningsökning landar på mindre än en halv procent, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil. Även om januari är en reamånad med låga marginaler är klädbranschen inte bortskämd med ökningar, fortsätter han.

– Det ser desto dystrare ut för skohandeln, som tappade hela 12,2 procent i januari. Om man bortser från aktörernas e-handel landar siffran istället på mer än minus 14 procent. Dock var jämförelsemånaden svår då skohandeln ökade med drygt 10 procent i januari föregående år, konstaterar Mikael Sandström.

Nyckelord

Kontakter

Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil, 070-794 87 18
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljningsutvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. Från och med mars 2018 inkluderar Stilindex även e-handelsförsäljningen bland de ingående företagen. Stilindex visar därmed fortsättningsvis på försäljningsutvecklingen för fysiska jämförbara butiker och deras e-handel sammanslaget. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 995 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum